Informasjonsforvaltning – rådgiver/seniorrådgiver
Statsministerens kontor
Glacisgata 1, 0150 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver/seniorrådgiver informasjonsforvaltning
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 7. oktober
Om stillingen
Vi har en ledig fast stilling for deg som er engasjert i det arkivfaglige arbeidsområdet, og som vil jobbe med informasjonsforvaltning ved Statsministerens kontor. Vi ser etter deg som har erfaring fra lignende arbeid, som trives med å ha kontakt med andre, og som skaper gode relasjoner både internt hos oss og eksternt med virksomheter vi samarbeider med. Til denne stillingen vil det også ligge et spesielt ansvar for personellsikkerhetsarkivet.
Seksjon for informasjonsforvaltning og lederstøtte har ansvaret for kontorets dokumenthåndtering, arkivforvaltning, håndtering av innsynsforespørsler og den administrative saksbehandlingen og oppfølgingen av personellsikkerhetsarkivet. Lederstøtte gir administrativ støtte til kontorets oppgaver. Vi samarbeider tett med alle enheter ved kontoret. Du blir del av et lag med seks erfarne kolleger som jobber med informasjonsforvaltning.
Arbeidsoppgavene dine vil bl.a. bestå i:
- forvaltning av sak- og arkivsystemet og daglig drift av ugradert og gradert arkiv
- restansekontroll
- kvalitetskontroll og publisering av postjournal til eInnsyn
- brukerstøtte og arkivfaglig veiledning
- bidra til utarbeidelse av rutiner og planer
- forvaltning av personellsikkerhetsarkivet og bistand i autorisasjons- og klareringsprosessene
- andre daglige drifts- og utviklingsoppgaver i seksjonen og avdelingen
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
Du må ha:
- relevant utdanning på minimum bachelorgradsnivå. Lang relevant arbeidserfaring kan kompensere for manglende utdannelse
- noen års relevant arbeidserfaring
- erfaring med saksbehandling
- god kjennskap til regelverk for offentlig forvaltning og arkivområdet, særlig offentleglova, arkivlova og sikkerhetsloven
- god kompetanse i bruk av elektroniske arkiv- og saksbehandlersystemer og andre relevante IKT-verktøy
- kjennskap til organisering av sentralforvaltningen
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er en fordel om du har kjennskap til personellsikkerhetssaker og regelverket for disse.
For stillingen som seniorrådgiver må du ha minimum fem års relevant erfaring.
Personlige egenskaper:Vi søker deg som er imøtekommende, tillitvekkende og løsningsorientert, og trives med utadrettet virksomhet. Du samarbeider godt med andre og kan håndtere en til tider hektisk hverdag. Du tar initiativ og driver prosesser fremover. Du jobber godt selvstendig, er nøyaktig og strukturert. Stillingen krever at du har gode vurderingsevner og analytiske ferdigheter.
Den som blir tilsatt må kunne sikkerhetsklareres for STRENGT HEMMELIG. Les mer om sikkerhetsklarering på nettsidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Vi tilbyr
- Et godt arbeidsmiljø med dyktige og hyggelige kollegaer
- Pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
- Tilgang til treningsfasiliteter og mulighet for trening i arbeidstiden
- Arbeidssted sentralt i Oslo sentrum. Kontoret flytter våren 2026 til nye lokaler i regjeringskvartalet.
Lønn: Du ansettes i stillingskode 1434 rådgiver eller 1364 seniorrådgiver. Lønnen blir fastsatt individuelt og vil ligge i spennet fra 630 000 til 790 000 kroner per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn være aktuelt. Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Generell informasjon
Vi er opptatte av hva du kan, erfaringene dine og kompetansen du har, og vil derfor stille deg noen faglige spørsmål, fremfor å be deg skrive en søknadstekst. Når du trykker på "Søk stillingen", kommer du til rekrutteringsportalen og må logge inn.
I portalen er det viktig at du:
- besvarer spørsmålene du får innledningsvis. Spørsmålene erstatter søknadsbrev/tekst
- fyller ut CV-feltene i portalen (selv om du legger ved en ferdig utfylt CV). Dette er nødvendig for bl.a. å ivareta kravet om fullstendige søkerlister
- legger ved ev. vitnemål
Statlige arbeidsplasser skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og nytte den enkeltes kompetanse. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av for eksempel alder, kjønn, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Vi vil gjerne ha søknad fra deg som har stått utenfor arbeid eller utdanning i en periode og fyller kvalifikasjonskravene til stillingen. For å se hvilke krav som stilles se Arbeidsgiverportalen.
Utdannelse og erfaring må dokumenteres med vitnemål og attester. Søkeren oppfordres til å laste opp vitnemål fra Vitnemålsportalen.
Kontaktpersoner: Har du spørsmål om stillingen, kan du ta kontakt med avdelingsdirektør Øyvind Holt på tlf. 22 24 40 41 eller e-post: oyvind.holt@smk.dep.no
Har du spørsmål om rekrutteringsprosessen, kan du ta kontakt med rekrutteringsrådgiver i DSS, Tale Fredriksen, på tlf. 908 43 773 eller e-post: tale.fredriksen@dss.dep.no.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Administrativ og konstitusjonell avdeling ved Statsministerens kontor har ansvaret for informasjonsforvaltning, drift, lederstøttetjenester og juridiske spørsmål knyttet til konstitusjonelle saker og det administrative arbeidet ved kontoret. Sikkerhets- og beredskapssaker hører også til arbeidsoppgavene i avdelingen.
Avdelingen ivaretar arbeidsgiverfunksjonen for de administrativt ansatte ved SMK og politisk ledelse i alle departement, utfører økonomi- og regnskapstjenester og tilrettelegger statsrådsmøtene på Slottet. Administrativ og konstitusjonell avdeling er inndelt i tre seksjoner og en stab og har totalt 35 medarbeidere. Stillingen er plassert i seksjon for informasjonsforvaltning og lederstøtte i avdelingen.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
9fd8c3d9-a318-4021-9baf-9fc3f9498b44
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10264031