Vil du forme strukturen bak Norges viktigste persondata?
IT
Fredrik Selmers vei 4, 0663 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Informasjonsarkitekt
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 11. januar
Som informasjonsarkitekt får du jobbe med informasjonsmodeller og datastandarder som gjør hverdagen enklere for millioner av mennesker. Du designer hvordan data skal kobles, deles og forstås på tvers av offentlige tjenester, samtidig som du ivaretar personvern og sikkerhet. Her møter faglighet stor skala, teknisk kompleksitet og reell samfunnspåvirkning.
Hos oss får du blant annet:
- lage og videreutvikle informasjonsmodeller og begrepskataloger for Folkeregisteret
- sikre semantisk tydelighet og interoperabilitet mot andre fagsystemer og register
- jobbe tett med utviklere, jurister, forretningsanalytikere og brukeropplevelsesdesignere
- oversette komplekse regelverk til praktiske dataregler og gode API-er
- påvirke arkitekturvalg som øker gjenbruk, kvalitet og grad av automatisering
Hva er vi opptatt av når vi søker etter en ambisiøs informasjonsarkitekt som også kan ivareta rollen som løsningsarkitekt?
Vi ser etter deg som kjenner deg igjen i en verden som vår. Som raskt evner å sette deg inn i kompliserte fagområder, nye problemstillinger og se behov på tvers, fra sluttbrukerne til forretningen. Deg som forstår at for å lykkes i rollen må du sørge for en helhetsforståelse av løsningen og hvordan denne spiller sammen både internt i etaten, men ikke minst konsekvensene for samfunnet ved endringer. Du må være en sterk prosessdriver som kan lede andre, og samtidig kunne utføre operativt arbeid knyttet til løsnings- informasjonsarkitektur og ha god forståelse for begrepsmodeller på et virksomhetsnivå. Du vet hvordan teknologien fungerer og mestrer verktøy, metode, programvare og andre virkemidler som er nødvendig for å levere. Ikke minst evner du å skape god dialog og et godt samarbeid med de rundt deg - både forretningen/eiere, designere og utviklere og eksterne samarbeidspartnere i det private og offentlige Norge.
Vil du bruke kompetansen din til å endre et lite stykke Norge? Sammen med mange gode, hyggelige og ekstremt flinke kollegaer kan du være med å bringe oss fremover i utviklingen av det mest moderne og innovative Folkeregisteret verden har sett!Hva går jobben ut på?
- jobbe tett sammen med teknisk arkitekt for å sikre gode beslutninger om videreutvikling av IT løsningen
- prosessledelse ved analyse av virksomhetsområder innen Folkeregisteret og utarbeidelse og videreutvikling av begrepskataloger, begrepsmodeller og informasjonsmodeller
- tett samarbeid med utviklingsteamene, for å sørge for at Folkeregisteret utvikles i tråd med den underliggende informasjonsmodellen dialog med eksterne samarbeidspartnere både i det private og offentlige Norge
- lede behov- og kravarbeid i smidige utviklingstiltak
- analysere, strukturere og dokumentere krav
- utforske brukernes behov og omsette disse til løsning
- se nye løsninger og muligheter
- være pådriver for samarbeid på tvers av fagområder
- bidra til at kravene kan bli realisert i gode IT-løsninger
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- høyere relevant utdanning, ønskelig med masternivå. Relevant erfaring kan kompensere for kravet til utdanning
- flere års arbeidserfaring som løsningsarkitekt, informasjonsarkitekt, funksjonell arkitekt eller tilsvarende rolle i systemutviklingstiltak
- dokumentert kunnskap og erfaring med løsningsarkitektur, informasjonsforvaltning og metadatamodellering
- erfaring fra systemutviklingsprosjekter eller forvaltning med smidig metodikk
- erfaring fra moderne utvekslingsformater
- god forretningsforståelse er viktig, og erfaring fra en større virksomhet vil være en fordel
- gode skriftlige og muntlige formidlingsevner på norsk
Det er en fordel om du har:
- god generell IT-teknisk forståelse og kompetanse
- erfaring fra store, kompliserte prosjekter innenfor offentlig sektor
- erfaring med komplekse databaser, dokumentdatabaser, SQL, JSON, XML
- erfaring fra standardisering av API-kontrakter og hendelsesbasert arkitektur
- erfaring fra automatiserte prosesser for publisering av informasjonsmodeller og metadata til Felles datakatalog
- erfaring med datakvalitet, metadata og livssyklusstyring, samt forbedring av valideringsregler og dokumentasjon
Hva ser vi etter hos deg?
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner på tvers av fagområder
- evne til å raskt sette deg inn i kompliserte fagområder, nye problemstillinger og se behov på tvers
- analytisk, initiativrik og selvdreven
- beslutningsdyktig og med evne til å prioritere
- kan lede og få andre med deg - uten en formell lederrolle
Hvorfor skal du velge oss?
Hva er spennende med Folkeregisteret?
Våre samarbeidspartnere og samfunnet har høye krav til hva vi leverer. Vi jobber hver eneste dag for å levere og lage nye løsninger i henhold til omgivelsenes forventninger. Teamene er tverrfaglige og jobber for å kontinuerlig videreutvikle og forbedre løsningene våre basert på smidig metodikk og med løpende produksjonssettinger.
Vi har utviklet en spennende og moderne arkitektur for å legge til rette for alle interaksjonene som registeret har med ulike interessenter (etater, bedrifter, saksbehandlere og borgere). Arkitekturen legger også til rette for prosessene – deriblant saksbehandling, mottak og produksjon av brev og tilbakemeldinger, søk og rapportering og massepublisering – som realiserer registerets funksjon. Registerets arkitektur består av en rekke komponenter som samarbeider med både nasjonale felleskomponenter og felleskomponenter i Skatteetaten. Her vil du finne mange muligheter for å videreutvikle de enkelte komponentene og helheten som oppstår når komponentene jobber sammen!
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som seniorrådgiver/senioringeniør (kode 1364/1181) fra kr 740.000– kr 970 000. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Stillingene har 6 måneders prøvetid.
Verdt å merke seg før du søker
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Kontaktinformasjon
Anne Sofie Solberg, underdirektør, 41693030Arbeidssted
Fredrik Selmers vei 40663 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: SkatteetatenReferansenr.: 5055866151
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 11.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Anne Sofie Solberg
underdirektør
41693030
Om bedriften
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, fem divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte medarbeidere som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
93dbcc16-58ef-4041-89f8-8aa2df027209
- Sist endret
19. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
64156b30472a4d6f88ee294be9e928ec
Lignende annonser
Teknisk arkitekt
Arbeidsgiver
IT
Sted
Oslo
Fagekspert klient
Arbeidsgiver
IT
Sted
Oslo, Grimstad
Informasjonsarkitekt
Arbeidsgiver
Statens vegvesen
Sted
Oslo, Trondheim