Fagleder/Seksjonssjef
Arbeids- og velferdsdirektoratet Klageinstans Tønsberg
Anton Jenssens gate 1, 3125 Tønsberg
Om jobben
- Stillingstittel
- Fagleder/Seksjonssjef
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest torsdag 1. januar
Klageinstans Tønsberg har ledig en fast stilling som fagleder/seksjonssjef, som vil få ansvar for fagområdene arbeidsavklaringspenger og tilbakekreving. Tilbakekrevingsområdet er et fagområdet med kompliserte problemstillinger både av juridisk og medisinsk art, med høy faglig aktivitet.
Avdelingens ledergruppe består av en avdelingsdirektør og fire fagledere/seksjonssjefer.
Klageinstans er en avdeling i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Vi har seks enheter spredt i landet, ledet av en styringsenhet. Totalt er vi ca. 240 medarbeidere.
Klageinstans består av engasjerte medarbeidere som behandler klager på vedtak fattet av Nav. Vi forbereder også ankesaker for behandling i Trygderetten og bistår i saker for lagmannsrettene.
Vi jobber for forbedring av kvaliteten i saksbehandlingen i Nav og bistår med utvikling av rundskriv og tekster ved nye lover, større lovendringer eller ved endring av praksis.
Klageinstans Tønsberg behandler klager og forbereder anker på områdene arbeidsavklaringspenger, uføretrygd, ortopediske- og tekniske hjelpemidler, stønad til motorkjøretøy og barnebidrag, samt behandler tilbakekrevingssaker.
Vi er 39 engasjerte medarbeidere som holder til sentralt i Statens Park i Tønsberg, og søker deg som har lyst til å være en aktiv bidragsyter i vårt miljø.
Arbeidsoppgaver
Fagleders hovedoppgaver er å lede det faglige arbeidet innenfor sine ansvarsområder og å veilede saksbehandlere. Et ansvarsområde i Klageinstans omfatter all klage- og ankesaksbehandling og saker for domstolene og Sivilombudet. Forvaltnings- og prosessrett hører inn under ansvarsområdet. For øvrig skal fagleder bl.a:
- bistå avdelingens leder med å sikre enhetens totale leveranser på saksbehandling
- drive saksbehandling og kvalitetssikring på sine ansvarsområder
- sikre at saksbehandlere har effektive og like saksbehandlingsprosesser og tilpasse veiledning og oppfølging til den enkeltes behov
- arrangere og lede fagmøter på sine områder
- medvirke aktivt til innovasjon og utviklingsarbeid, og bidra til å sikre at klageinstansen er bidragsyter og premissleverandør i kvalitets- og utviklingsarbeid i Nav
Det må påregnes at det kan bli endring både i arbeids- og ansvarsområder.
Kvalifikasjoner
- utdanning som jurist (juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap) med dokumenterte kunnskaper i norsk forvaltningsrett og gjerne norsk trygderett
- god kompetanse innen forvaltningsrett, prosessrett og generell juss
- saksbehandlererfaring fra arbeidsavklaringspenger og tilbakekrevingsområdet, samt forvaltningsrett
- god kompetanse/erfaring innen arbeidsmetodikk, og veilednings- og prosessledelse, samt utviklingsarbeid
- erfaring fra ledelse av kompetansemiljø
- evne til å formulere deg klart og brukervennlig, både skriftlig og muntlig
Personlige egenskaper
- har evne til raskt å sette seg inn i faglige problemstillinger
- er beslutningsdyktig
- gode lederegenskaper
- har evne til å motivere medarbeidere
- har evne til nytenking og nyskaping
- er tydelig, strukturert og resultatorientert
- fleksibel, initiativrik og løsningsdyktig
- har utpregede samarbeidsevner
- har stor arbeidskapasitet
- personlig egnethet
Vi tilbyr
- et stort og godt juridisk fagmiljø med spennende arbeidsoppgaver
- mulighet til å kombinere både juss og ledelse
- en aktiv ledergruppe
- høyt tempo og klart definerte mål
- et inkluderende og godt arbeidsmiljø
- lønnsspenn fra kr. 750.000 til kr 900.000 i stillingskode 1211 Seksjonssjef
- gode pensjons- og forsikringsordninger
Vi ber alle søkere om å legge ved vitnemål/karakterutskrift og relevante attester.
Kontaktinformasjon
Stine Holbein, Avd. dir., 900 91 090Arbeidssted
Anton Jenssens gate 13125 Tønsberg
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: NavReferansenr.: 5054237284
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 01.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Stine Holbein
Avd. dir.
900 91 090
Om bedriften
Nav søker ansatte med hjerte for mennesker og våre fagområder. Vår visjon er å gi mennesker muligheter, og dette gjør vi ved å utvikle Norges beste arbeids- og velferdstjenester.
Nav består av 22 000 kompetente og engasjerte medarbeidere. Vi jobber tverrfaglig i sterke fagmiljøer. Hos oss skal arbeidsmiljøet preges av involvering, åpenhet og tillit.
Mangfold er viktig i Nav. Mangfold bidrar til bedre problemløsing, økt kreativitet, større fleksibilitet og styrker kulturen og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Vi oppfordrer derfor kandidater med ulik bakgrunn til å søke på stillinger hos oss, spesielt om du har hull i CV-en, innvandrerbakgrunn eller nedsatt funksjonsevne.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Ønsker du å bli unntatt fra offentlig søkerliste må du begrunne dette. Del gjerne ditt vitnemål eller karakterutskrift via vitnemålsportalen.no.
Hverdagen hos oss i Arbeids- og velferdsdirektoratet er hybrid. Som mange andre organisasjoner utforsker vi hva det kan bety i praksis, noe vi håper du vil være med å forme. Vi tror at du som sitter nærmest oppgavene vet best hvordan de skal løses. Både fra et hjemmekontor i Norge og fra våre nye lokaler på Helsfyr. Vi håper du vil vokse og utvikle deg med oss på kontoret, men har også tillit til at du jobber like bra hjemmefra.
NAVstilling
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
897b9ba3-a4b1-4b42-b3ca-fe25c738daa5
- Sist endret
17. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
c63b74ca93b24e73aa974eb487682703
Lignende annonser
Avdelingsleder stab
Arbeidsgiver
Nav Holmestrand
Sted
Holmestrand
Arbeidsgiver
Sivil klareringsmyndighet
Sted
Moss
Avdelingsleder 2CD
Arbeidsgiver
Sandefjord kommune Avdeling 2 cd
Sted
Sandefjord