Leder med blikk for helhet og hjerte for folk
Skatteetaten
Holtermanns v. 1, 7030 Trondheim, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
underdirektør for gruppe samordning næring
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 12. oktober
Fra januar 2026 vil vi innkrevingsdivisjonen gjennomføre en ny organisering. Her får du muligheten til å forme din egen stilling ved å lede, påvirke og utvikle både medarbeidere og deg selv i en nyopprettet gruppe. Du vil også bidra til å bygge en samlende kultur og skape resultater fra første dag.
Det skjer mye spennende hos oss for tiden. Vi jobber blant annet med Fremtidens innkreving - et av de største digitaliseringsprogrammene innen statlig innkreving. Dette gir oss muligheten til å jobbe på nye og mer effektive måter, og tilby helhetlige og brukervennlige tjenester til innbyggere og virksomheter som har økonomiske forpliktelser til Skatteetaten.
Du vil lede et team som bistår avdelingsledelsen med produksjonsstyring og samhandling på tvers av linje og produkt, og som fungerer som avdelingens kontaktpunkt mot resten av divisjonen.
Er du en leder som engasjerer deg i folkene dine, og som motiveres av å utvikle både medarbeider og team? Trives du med å legge til rette for selvstendige medarbeidere og tverrfaglige, autonome team? Da kan dette være stillingen for deg.
Hva går jobben ut på?
Noen av dine arbeidsoppgaver vil være
- legge til rette for at gruppen leverer godt innenfor sitt ansvarsområde og følge opp leveransene, som blant annet omfatter mål -og resultatoppfølging, internkontroll, prosessforbedring og oppfølging av avdelingens kompetansearbeid
- ansvar for å lede og utvikle medarbeidere gjennom en fasiliterende lederstil, og bidra til et trygt, motiverende og utviklingsorientert arbeidsmiljø
- drive endringsledelse og bygge en kultur som fremmer nysgjerrighet, lærevillighet og kontinuerlig forbedring
- bidra aktivt i ledergruppene og styrke samarbeidet på tvers - gjennom gode relasjoner, koordinering og felles måloppnåelse
- lede på avstand, sikre nærhet til medarbeidere også når dere ikke er fysisk samlet
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- høyere utdanning på bachelornivå, innen relevante fag som for eksempel økonomi, administrasjon eller ledelse. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- erfaring med ledelse og og kompetanseutvikling av medarbeidere. Hvor du også har lagt til rette for autonomi og selvgående team
- erfaring med omstillingsprosesser og du har gjerne bidratt med å etablere nytt fagmiljø og/eller innføring av nye IT-løsninger
- erfaring fra enten forbedringsarbeid eller internkontroll
- erfaring fra tilrettelegging for mål og resultatoppfølging
Hva ser vi etter hos deg?
For å lykkes i denne lederstillingen, ser vi etter deg som
- har sterke fasilitatoregenskaper, leder gjennom tillit, delegerer ansvar og fremmer faglig utvikling hos medarbeidere
- er nysgjerrig og utforskende, og er åpen for nye ideer, perspektiver og fremgangsmåter
- kommuniserer tydelig og effektivt, tilpasser budskapet til ulike målgrupper, og bygger forståelse gjennom aktiv lytting
- er en relasjonsbygger og samarbeider effektivt på tvers av ansvarsområder og nivåer
- er resultatorientert, god forretningsforståelse og tar ansvar for helheten i leveransene
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som underdirektør, med en årslønn mellom 800 000 og 950 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine.
Verdt å merke seg før du søker
Vi bruker ikke søknadsbrev: Vi verdsetter dine erfaringer og kompetanse høyere enn din evne til å skrive en jobbsøknad. Når du søker på denne stillingen trenger du derfor ikke å skrive et søknadsbrev, men levere en beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort tidligere som gjør deg kvalifisert til jobben. Ta med hvilke oppgaver og fagområder du har hatt ansvar for, og hvilke resultater du har oppnådd. Vi setter pris på om du legger ved vitnemål/karakterutskrifter og relevante attester.
Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av kandidater som tilbys stilling, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.
Kontaktinformasjon
Stein Ove Hjortland, seksjonssjef , 90602512Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: SkatteetatenReferansenr.: 4993111957
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 12.10.2025
Kontaktperson for stillingen
Stein Ove Hjortland
seksjonssjef
90602512
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
84dd575e-f871-4521-a7f7-d383f46f2dff
- Hentet fra
talentech
- Referanse
0e6fa5a8c1ba479b95f7157d419fc2a9