Fagkonsulent Mobilt akutteam?
Mottak og mobilt akutteam, Oslo kommune, Bydel Søndre Nordstrand
Holmliaveien 75, 1255 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Fagkonsulent
- Oppstart
- 1. desember 2025
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 2
- Arbeidssted
- Hjemmekontor ikke mulig
Søk på jobben
Søk senest torsdag 13. november
Vi søker etter engasjerte og faglige kompetente medarbeidere som vil være med å videreføre mobilt akutteam.
Søndre Nordstrand barneverntjeneste har gjennomført prosjekt mobilt akutteam og er etter avslutningen klare for å videreføre mobilt akutteeam som fast del av tjenesten. Mobilt akutteam følger opp familier som er i en akutt krise, der det er fare for at barnet plasseres utenfor hjemmet. Mobilt akutteam består av et team på fire årsverk. Teamet starter raskt når krisen i familien oppstår, fortrinnsvis samme dag. Arbeidet består av å med stabilisere og veilede, samt kartlegge og mobilisere nettverket. Teamet skal jobbe i familien i en begrenset periode fra 1 dag til 4 uker. Tidsrammen skal være fleksibel og tilpasses familiens behov. Målgruppen for tiltaket er familier med barn og ungdom mellom 0 - 18 år.
Søndre Nordstrand barnevernstjeneste er inndelt i ulike team; mottak og mobilt akutteam, barn1, barn2, ungdom1, ungdom 2, ettervern og omsorg. Barn1 har et særskilt ansvar for sped og småbarnssakene. I tillegg har vi et veiledningsteam (Ressursteam) som utfører hjemmebaserte oppgaver på bestilling fra de øvrige teamene.
Bydel Søndre Nordstrand har inngått et samarbeid med OsloMet-storbyuniversitet. Som en universitetsbydel utvikler vi et nytt og spennende samarbeid, både om utdanning og forsknings-/utviklingsprosjekter. Satsningen vil også romme tiltak som skal bidra til flere praksisplasser, møteplasser på tvers av utdanninger og tjenester, samt kontor- og arbeidsplasser for forskere, stipendiater og studenter. OsloMet er koblet på dette prosjektet.
Noen av våre nye og erfarne ansatte kan snakke med deg dersom du ønsker en uformell samtale om hvordan det er å jobbe i tjenesten. Vi har også etablert brukerråd som består av barn og foresatte som har vært i kontakt med oss. Brukerrådene gir oss viktige innspill for å heve kvaliteten i det barnevernsfaglige arbeidet. De har vært viktige bidragsytere ved å gi oss gode innspill til prosjekt mobilt akutteam.
Arbeidsoppgaver
- Arbeide raskt inn i familien (hjemmebasert) med stabiliserende tiltak og veiledning når familien er i krise, og jobbe i familien i en begrenset periode
- Kontinuerlig vurdere barnets situasjon
- Kartlegge familiens behov i akuttfase. Koble på øvrige tjenester der familien har behov for det, både 1. og 2. linjetjenester. Sikre koordinering, praktisk bistand og hjelp til levekårsrelaterte utfordringer
- Koordinere med saksbehandler og ressursteam i barneverntjenesten for å sikre god informasjonsflyt og overføring av saken til videre oppfølging etter at mobilt akutteam avslutter arbeidet
- Bidra til å muliggjøre en raskere tilbakeføring av barnet til biologisk familie eller nettverk
- Kartlegge familiens nettverk - identifisere ressurser i nettverket for å kunne danne gode samarbeidsflater til det beste for familien. Kunne bidra til å bygge og styrke nettverket til familien. Opplæring som familierådskoordinator gis ved oppstart
- Ansvar for dokumentasjon i arbeidet
- Du stiller som vitne i Fylkesnemnda og andre rettsinstanser
Kvalifikasjoner
- 3-årig relevant høgskoleutdanning, fortrinnsvis barnevernspedagog eller sosionom. Ved annen relevant utdanning kreves relevant erfaring fra lignende arbeid
- Minimum 4 års relevant arbeidserfaring
- Det er ønskelig med videreutdanning i familieterapi eller tilsvarende
- Erfaring med stabilisering og veiledning av familier i kriser vil bli vektlagt
- Erfaring fra arbeid i barnevernet og i arbeid med voldsproblematikk vil bli tillagt stor vekt
- Erfaring med og motivasjon for å jobbe ambulant og hjemme hos familiene anses som en fordel
- Det er ønskelig med kompetanse på arbeid med minoriteter
- Meget god skriftlig og muntlig norsk fremstillingsevne
- Personlig egnethet vil tillegges stor vekt
- Gyldig politiattest må fremvises før ansettelse
- Førerkort klasse B er et krav
Personlige egenskaper
- Personlig egnethet vil bli vektlagt
- Du har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- Du er fleksibel, selvstendig og håndterer uforutsette situasjoner
- Du er trygg, tålmodig, romslig og tydelig
- Er uredd og evner og stå i vanskelige situasjoner
- Trives med stor arbeidsmengde, uforutsigbare og utfordrende oppgaver i et nyopprettet tiltak
- Trives med uforutsigbarhet i forhold til endringer og utvikling av tiltaket
- Er proaktiv og evne å tenke nytt og prøve ut nye løsninger
- Ansvarsfull og bevisst på egne holdninger/verdigrunnlag/egen praksis
- Søkere med flerkulturell bakgrunn oppfordres til å søke
- Menn oppfordres til å søke
Det vil bli lagt vekt på den totale sammensetningen av teamet.
Vi tilbyr
- Lønn: Stillingene lønnes i ltr 39 (661 800,-)
- Avtale om bruk av fleksitid
- Arbeid (37,5t pr. uke) med 50% kveldsarbeid. Dagvakt (08.00 - 16.00) og kveldsvakt (15.00 - 21.00).
- Gode tjeneste- og forsikringsordninger i OPF
- En spennende, krevende, utfordrende og lærerik arbeidshverdag i en bydel med muligheter og ambisjoner
- Engasjerte kollegaer i et godt arbeidsmiljø
- Et arbeidssted opptatt av fagutvikling
- Flere sosiale tiltak for å bygge opp under et godt arbeidsmiljø
- Ekstern veiledning
- Gruppetrening i arbeidstiden
Søkere vil bli vurdert ut i fra personlig egnethet, sammensetningen i Mobilt akutteam og barneverntjenestens behov. Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju. Tilsetting skjer for øvrig i samsvar med gjeldende regelverk.
Kontaktinformasjon
Hæge Hovding, Nestleder, 92811643Borghild Dalla Pieta, Prosjektleder, 94019445
Arbeidssted
Holmliaveien 751255 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 5031011507
Stillingsprosent: 100%
Fast
Startdato: 01.12.2025
Søknadsfrist: 13.11.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Borghild Dalla Pieta
Prosjektleder
94019445
Hæge Hovding
Nestleder
92811643
Om bedriften
En grønn og inkluderende bydel er vår visjon. Vi er omtrent 1200 ansatte som hver dag jobber for ca. 39 000 innbyggere i bydel Søndre Nordstrand.
I vår organisasjon skal vi alltid sette innbyggernes behov i sentrum. Vi skal spille på lag med innbyggere, næringsliv og frivillige for å skape tilrettelagte tjenester, tilbud og opplevelser. Vi skal bidra til at bydelen vår blir en god plass å leve og bo i for alle.
Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
843e1018-0d02-4a58-9fbd-7ecfa9600d5b
- Sist endret
30. oktober 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
f17077497cbb4004962c7bfedbaaaf5d
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Omsorg, barnevernet, Oslo kommune, Bydel Sagene
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Barnevern - Mottaksteam, Oslo kommune, Bydel Grorud
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Bernhard L. Mathisens ungdomshjem, Barne- og familieetaten
Sted
Oslo