Førstekonsulent/rådgiver - varetekt med elektronisk kontroll
Kriminalomsorgen region øst
Falsensgt. 12, 2317 Hamar
Om jobben
Stillingstittel
Førstekonsulent/rådgiver - varetekt med elektronisk kontroll
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 21. september
Om stillingen
Det er ledig en fast stilling som førstekonsulent eller rådgiver med ansvar for varetekt med elektronisk kontroll (VTEK) ved Kriminalomsorgen Innlandet, avdeling samfunn. Varetekt med elektronisk kontroll er et alternativ til vanlig fengsling. Ordningen er nylig innført og den som tilsettes vil være med på å utforme en ny rolle innen samhandling mellom påtale og kriminalomsorg. Stillingen vil ha ansvar for egnethetsvurderinger av siktede med hensyn til varetekt med elektronisk kontroll. Koordinerende ansvar for disse sakene og kontakt med påtale, politi og andre relevante samarbeidspartnere.Stillingen er plassert i seksjonen for straffegjennomføring med elektonisk kontroll.Arbeidsoppgaver
- gjennomføre vurderinger om egnethet for VTEK
- iverksette, administrere og kontrollere VTEK
- tilrettelegge og følge opp faglig innhold
- kontakt med aktuelle samarbeidspartnere
- kontrollere at vilkår blir overholdt
- stillingen innebærer noe reisevirksomhet
- koordinerende ansvar for nye saker
- ved behov må en også påregne å ta del i friomsorgens andre arbeidsområder
Den som ansettes må påregne endringer i ansvars- og arbeidsområde
Utdanning og erfaring
Du må ha
- førstekonsulent: Det kreves utdanning på minimum bachelornivå fra høyskole eller universitet, som sosionom, barnevernspedagog eller annen relevant høyere utdanning. Lang, relevant erfaring kan unntaksvis kompensere for manglende formell utdanning.
- rådgiver: Relevant høgskole- eller universitetsutdanning på masternivå eller relevant høgskole- eller universitetsutdanning på bachelornivå, og 3 års relevant erfaring. I spesielle tilfeller kan særlig lang og relevant erfaring oppveie krav til utdanning.
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- god kunnskap og erfaring i bruk av IKT - systemer eller verktøy
- personlige egenskaper i tråd med etatens verdier
- førerkort klasse B
Følgende vil vektlegges
- sosialfaglig praksis
- fengselsfaglig bakgrunn i sammenheng med relevant erfaring og/eller kompetanse
- offentlig saksbehandling
Personlige egenskaper
- du har evnen til å jobbe selvstendig, systematisk og målrettet, og samtidig være en god bidragsyter i teamet
- arbeide etter lover, forskrifter og retningslinjer som gjelder for arbeidet
- du kan representere Kriminalomsorgen utad og i samarbeid med andre instanser
- du er fleksibel, utviklingsorientert og villig til å tilegne deg ny kompetanse for å bidra til å dekke de faglige behov enheten til enhver tid har
- bidra til at vi opprettholder enhetens kvalitative og kvantitative mål
- du må ha gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- du må ha evne til selvledelse og relasjonskompetanse
- du må ha evne til etisk refleksjon
- du må ha beslutningsevne, være ansvarsbevisst og løsningsorientert
Vi tilbyr
- meningsfulle oppgaver i en etat med et viktig samfunnsoppdrag
- gode pensjons, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
- godt arbeidsmiljø, trygge ledere og gode kollegaer
- nyoppussede arbeidslokaler i Hamar sentrum
- tjenestebiler som kan reserveres og benyttes i tjeneste
- fleksibel arbeidstidsordning
- lønn for stillingen fastsettes innenfor følgende lønnsspenn, basert på kvalifikasjoner og erfaring: 1408 førstekonsulent med årslønn fra kr. 482 000 til kr. 600 000, eller 1434 rådgiver med årslønn fra kr. 564 000 til kr. 760 000. Det blir trukket 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Generell informasjon
Ansattes holdninger og verdier skal være i tråd med Kriminalomsorgens verdisyn. Våre verdier er åpenhet, trygghet og nytenkning.
Kriminalomsorgen mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, livserfaring og perspektiv for å kunne bidra til en enda bedre oppgaveløsning.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.
Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår. Du kan lese mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her.
Vi gjør oppmerksom på at det må ikke være noe å utsette på vandelen til den som ansettes. Dette må dokumenteres med en uttømmende politiattest forut for ansettelse.
Vi gjør også oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søker har bedt om å være unntatt søkerlisten. Søker vil i så fall bli varslet om dette og gitt anledning til å trekke søknaden.
Den som ansettes må rette seg etter organisasjonsmessige eller andre endringer som blir bestemt om arbeidsområdet.
Prøvetid er 6 måneder.
Arbeidstid er dagtid
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til seksjonsleder Trude V. Nerheim, tlf. 47460667 eller avdelingsleder Elisabeth Hopteigen, tlf. 91606563.
Søknad og CV sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" på denne siden. Fullstendige opplysninger om relevant utdanning og arbeidserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet. Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen.
For spørsmål om elektronisk utfylling av CV kan Jobbnorge kontaktes på 75 54 22 20.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Kriminalomsorgens samfunnsoppdrag er å gjennomføre varetektsfengsling og straffereaksjoner på en måte som er betryggende for samfunnet og som motvirker straffbare handlinger. Målet vårt er at den domfelte etter soning skal velge å leve et kriminalitetsfritt liv. Vår visjon er «Straff som endrer» og våre verdier er: trygghet, åpenhet og nytenking som er førende for vår atferd og som organisasjon. Les mer om vår virksomhetsstrategi her. Kriminalomsorgen består av Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI), Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS og fem regioner med cirka 60 lokale fengsler og friomsorgskontor.
Region øst omfatter 13 enheter (fengsler, friomsorgskontor, overgangsbolig, senter for narkotikakontroll med domstolkontroll og hundetjeneste) med ca. 1.800 tilsatte i tidligere Viken, Oslo og Innlandet. Regionadministrasjonen er i Lillestrøm.
Kriminalomsorgen Innlandet ble opprettet 1.1.2020 og har nærmere 300 ansatte. Enheten har fengselslokasjoner på Kongsvinger, Ilseng, Hamar, Gjøvik og Valdres med en kapasiteten på 303 fengselsplasser fordelt på 124 plasser høy sikkerhet for menn, 20 plasser høy sikkerhet for kvinner og 159 plasser lavere sikkerhet.
Avdelingen for kvinner er midlertidig lagt i dvale i påvente av nytt oppdrag.
Kriminalomsorgen Innlandet avdeling samfunn har lokasjoner på Hamar, Gjøvik og Kongsvinger samt dagskontor i Elverum og på Lillehammer. De behandler 900 saker årlig som omfatter straffegjennomføring i samfunnet, bøtetjeneste og personundersøkelser. I tillegg har
de kapasitet på 32 lenker for elektronisk kontroll, samt nyopprettet ordning for varetekt med elektronisk kontroll.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
7f4844a0-67a7-4d10-b997-a7dbedc43d31
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10262072