Planforvalter
Statens vegvesen
Markveien 49A, 9510 Alta, Stakkevollvegen 35-37, 9010 Tromsø, Storgata 11, 9405 Harstad
Om jobben
Stillingstittel
Planforvalter
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 19. mai
Er du den vi ser etter?
Vi søker deg som er samfunnsinteressert, og som ønsker en variert arbeidshverdag.
Seksjon Transportforvaltning Troms og Finnmark har 12 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Harstad, Tromsø og Alta. Seksjonen har ansvar for å styrke Statens vegvesen som den fremste samfunnsaktøren innen veg og vegtransport regionalt og lokalt. Vår seksjon har også ansvar for saksbehandling etter veglov, vegtrafikklov og plan- og bygningslov. Vi samhandler med kommuner og fylkeskommuner samt andre statlige og private kunder.
Kontorsted for stillingen kan være Alta, og for særlig kvalifiserte søkere kan Tromsø og Harstad være aktuelt.
Arbeidsoppgaver:Fagfeltet vegforvaltning er stort og omfattende med mange spennende utfordringer. Du vil få varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver som eksempelvis inkluderer:
- Uttalelser til offentlige og private planer, herunder ivareta sektoransvaret innenfor trafikksikkerhet, klima- og miljøområdet og helhetlig bypolitikk.
- Samhandling med kommuner, utbyggere og regionale myndigheter.
- Saksbehandling for å ivareta trafikksikkerhet og vegens funksjon, som blant annet byggegrenser, avkjørsler og dispensasjoner.
- Andre arbeidsoppgaver innenfor seksjonens ansvarsområde kan også bli tillagt stillingen ut fra behov og interessefelt til medarbeider. Dette kan være eksempelvis arbeidsoppgaver innenfor trafikksikkerhet, bærekraftsområdet eller mobilitet.
- Bidra til digitalisering av våre arbeidsmetoder og utvikling av kvalitetsprosesser og våre fagområder.
Som saksbehandler vil du samhandle med både interne og eksterne aktører. Noe reisevirksomhet må påregnes.
Kompetansekrav
- Vi ser etter deg som har relevant utdanning fra universitet/høgskole, minimum 3 år. Eksempelvis teknisk utdanning, samfunns- eller arealplanlegging eller sivilingeniør. Relevant og omfattende arbeidserfaring kan veie opp for manglende formalkompetanse.
- Det er en fordel med erfaring fra offentlig forvaltning og/eller erfaring fra teknisk eller juridisk fagfelt.
- Du bør ha kunnskap om relevant lovverk knyttet til offentlig forvaltning (plan- og bygningsloven, vegloven, forvaltningsloven, og i noe grad vegtrafikkloven). Kjennskap til plansystemet vektlegges
- Du er god til å formulere deg skriftlig og muntlig på norsk.
- Du må ha førerkort klasse B.
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi legger vekt på at du har god vurderingsevne og teknisk innsikt. I ditt arbeid må du være fleksibel og evne å arbeide selvstendig. Samtidig må du trives med å samarbeide med andre, samt ha gode kommunikasjonsevner. Du må være løsnings- og leveranseorientert samt opptatt av å fremstå profesjonell i dialog både med interne og eksterne samarbeidspartnere. Om du kjenner deg igjen i dette vil stillingen passe deg godt.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknadenFyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandlingStatens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentligDersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt seksjonsleder Øyvind Borch Mo på tlf. 971 64529 for en hyggelig prat, eller på e-post oyvind.borch.mo@vegvesen.no
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Statens vegvesen er hjertet i Norges veisektor, og vi jobber hver dag for å sikre et effektivt, trygt og helhetlig transportsystem. Som den største aktøren innen veitransport i Norge, har vi ansvaret for riks- og europaveiene, samt sikkerheten til alle som ferdes langs veien. Vårt oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utvikler regelverk og standarder som gjelder for alle veieiere i Norge, og gjennom vårt arbeid med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og digitale tjenester, sørger vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlige transportmuligheter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivåer - et direktorat og seks landsdekkende divisjoner, som sammen jobber for å gjøre veiene våre bedre for alle.
Sektor
Offentlig