Fagkonsulent
Barnevern, avd undersøkelse oppfølging, Sandnes kommune
Strandgata 147, 4307 Sandnes, Håkon 7's gate 8, 4306 Sandnes, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Fagkonsulent
Type ansettelse
Engasjement, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 5. oktober
Barneverntjenesten i Sandnes har siden 2024 samarbeidet med Universitetet i Stavanger og barneverntjenesten i Randaberg knyttet til et prosjekt i Statsforvalterens læringsnettverk ift utvikling av ny modell for barneverntjenestens undersøkelsesarbeid. Vi ønsker å ansette en fagkonsulent i 100% stilling som skal ha ansvar for ledelse og implementering av endringer i undersøkelsesmetodikken. Stillingen er midlertidig, med varighet på 1 år fra tiltredelsesdato. Tiltredelse ønskes så snart som mulig. Prosjektet er utviklet med utgangspunkt i det som fremkommer i NOU 2023:7, hvor barnevernet oppfordres til å ta i bruk en ny modell for undersøkelsesfasen. Modellen skal bidra til tidlig oppstart, framdrift og systematikk i undersøkelsesarbeidet, og vil ha fokus på økt involvering og samskaping sammen med familiene og laget rundt familien.
Stillingen organiseres under barneverntjenesten i Sandnes kommune, avdeling undersøkelse og oppfølging. Det er ca 34 ansatte i avdelingen som består av avdelingsleder, to fagkonsulenter, og fire aldersinndelte team med tilhørende fagleder. Avdelingsleder for undersøkelse og oppfølging vil være ansvarlig for prosjektet og ha personalansvar for den aktuelle stillingen.
Arbeidsoppgaver
- Som fagkonsulent vil du ha hovedansvar for å utarbeide og følge opp gjeldene implementeringsplan i tett samarbeid med barneverntjenestene i Sandnes og Randaberg
- Ansvar for kontakt og samarbeid med Universitet i Stavanger og Statsforvalteren i Rogaland
- I samarbeid med ledergruppen i de to barneverntjenestene vil du ha faglig ansvar for undersøkelsesarbeid, og oppfølging av saksbehandlere ift utprøving av ny undersøkelsesmetodikk
- Deltakelse i møter og samtaler knyttet til undersøkelsessaker ved behov
- Gjennomgang og faglig tilbakemelding på undersøkelsesplaner og barnevernfaglige vurderinger i undersøkelsesarbeidet
- Du vil være en sentral ressurs i utviklingen og kvalitetssikringen av undersøkelsesarbeidet, og bidra aktivt til faglig refleksjon og kompetanseheving i tjenesten
- Utarbeide skriftlige prosjektrapporter
- Utarbeide resultatmålinger og evaluering av prosjektet
- Presentasjon av prosjektet til samarbeidspartnere internt og eksternt
Kvalifikasjoner
- Bachelorgrad som sosionom eller barnevernspedagog
- Lengre erfaring fra undersøkelsesarbeid, og generelt saksbehandling ihht lov om barnevern
- Gode skriftlige- og muntlige fremstillingsevner
- Erfaring fra tverrfaglig- og tverretatlig arbeid
- Gode datakunnskaper
- Sertifikat for bil
- Tilfredsstillende politiattest er en forutsetning for ansettelse. Denne skal ikke legges ved søknaden, men må leveres snarest etter tilbud om ansettelse og før tiltredelse
- Krav om norskferdigheter på minimum nivå B2
Legg ved attester og vitnemål i søknaden (lastes inn som vedlegg i Webcruiter).
Personlige egenskaper
- Rollen krever evne til å arbeide selvstendig, strukturert og målrettet
- Interesse for utvikling og endringsarbeid i barneverntjenesten
- Gode refleksjonsferdigheter og analytiske evner
- Gode kommunikasjonsferdigheter og engasjement ift samarbeid med andre aktører
- Høy kompetanse ift undersøkelsesarbeid, og god evne til selvstendighet ift barnevernfaglige vurderinger
- God evne ift gjennomføring av planlagte prosesser og effektivisering av arbeidsoppgavene
Vi tilbyr
- Et spennende arbeidsfelt med faglig sterke medarbeidere
- Faglig utvikling og kompetansebygging
- Engasjerte medarbeidere
- Konkurransedyktig lønn
- Gode forsikrings- og pensjonsrettigheter
- Disponible tjenestebiler
- Fleksibel arbeidstid
- Hjem-jobb-hjem avtale
- Bedriftsidrettslag og bedriftskunstforening
Kontaktinformasjon
Ida Arntsen Lie, Avdelingsleder, 95107235Arbeidssted
Strandgata 1474307 Sandnes
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Sandnes kommuneReferansenr.: 5016688191
Stillingsprosent: 100%
Engasjement
Sluttdato: 31.12.2026
Søknadsfrist: 05.10.2025
Kontaktperson for stillingen
Ida Arntsen Lie
Avdelingsleder
95107235
Om bedriften
Sandnes kommune er kåret til Norges mest attraktive by i 2022. Visjonen vår er: "Sandnes – i sentrum for framtiden" og verdiene våre er "modig, romslig og sunn". Verdiene våre skal vise igjen hos den enkelte medarbeider og måten vi jobber på.
Sandnes ligger sentralt på Nord-Jæren, og er blant Norges mest folkerike kommuner. Den består av etablerte storby- og tettstedsområder, og er en av fylkets største landbrukskommuner. Vi har idrettsmiljø i norgestoppen, et yrende kulturliv og vakre friluftsområder på rekke og rad. Kommunen kjennetegnes dessuten av et aktivt næringsliv og en sterk kulturhistorie. Sandnes er alt dette og mye mer!
Vi ønsker å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet. Derfor oppfordrer vi alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet eller hull i CV-en.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort, selv om en har bedt om å bli unntatt offentlighet.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
7428ccd9-64f1-483d-90bb-e3badfde38ea
- Hentet fra
talentech
- Referanse
cbf67436b0a8466a842a16fc222ec5ac