Vil du jobbe med elektronisk etterforskning? Vi søker deg som har et brennende engasjement for IT
Rådgiver eller seniorrådgiver, avdeling skattekriminalitet
Schweigaards gate 17, 0191 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Rådgiver eller seniorrådgiver SAES
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk eller engelsk
- Antall stillinger
- 2
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest mandag 12. januar
Vi er på jakt etter deg som har et brennende engasjement for IT – kanskje du tok en bachelor innenfor økonomi eller regnskap, men skulle ønske du kunne jobbet med IT i stedet? Eller har du en utdanning innenfor forensics og har lyst på en ny arbeidshverdag?
I Skatteetaten har vi en gruppe som bistår kontrollmiljøene i etaten under stedlige kontroller med sikring og analyse av elektroniske spor (gruppen kalles SAES).
Du som er ny innen faget, vil få muligheten til å delta på et opplæringsløp innenfor digital etterforskning. Opplæringsløpet er en kombinasjon av egne utviklede kurs, kurs i samarbeid med Politihøgskolen samt kurs fra eksterne leverandører. Du får i tillegg lære i praksis sammen med våre dyktige SAES medarbeidere.
Hva går jobben ut på?
Du får bistå etatens kontrollører med innhenting av data fra ulike databærere, det kan være mobiltelefoner, datamaskiner, nettbrett og skytjenester tilhørende de næringsdrivende vi gjennomfører kontroll hos. Datamaterialet tilrettelegges deretter i spesialprogramvare tilpasset formålet. I noen av våre saker vil vi måtte gjøre dypere analyser for å for eksempel finne ut om kontrakter er tilbakedatert eller gjenskape slettede filer og tekstmeldinger.
Dersom du er ny innen faget, vil opplæringsløpet hos oss ta ca 3 år. Du vil gradvis få tillagt flere og mer selvstendige arbeidsoppgaver etter hvert som kompetansen din øker. Du vil likevel være tett på der det skjer helt fra start, da vi tenker at du lærer best av praktisk erfaring. Og vi tar deg med på stedlig kontroll så snart vi har mulighet.
Det må påregnes reising i jobben. Vi yter bistand i hele landet, den ene uken er vi i Finnmark og den andre uken i Telemark. Selv med en del reisevirksomhet klarer vi likevel å tilpasse det til den enkelte.
Vi jobber også med utviklingsoppgaver innenfor eget fagfelt og i tillegg bistår vi med kompetanse på kryptovaluta og digitale betalingstjenester. Utviklingen innen eget fagfelt består blant annet av å finne løsninger for forenkling. Både for å kunne gå gjennom datamaterialet raskere og utvikle nye metoder for å hente inn dataene.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
For at du skal kunne bistå våre kontrollører på best mulig måte, tror vi det er det en fordel om du har en bachelor innenfor økonomi, men andre fagområder er også aktuelle. Om du har høyere utdanning enn bachelor og synes jobben høres interessant ut, er vi også interessert i å høre fra deg. Utenlandsk utdanning må være godkjent av NOKUT/HK-dir.
Du må også:
- på grunn av reisevirksomheten ha førerkort for bil
- kunne snakke og skrive både norsk og engelsk flytende
- kunne sikkerhetsklareres på nivå hemmelig
Hva ser vi etter hos deg?
For oss er din personlige egenskaper viktigst. Noen av dine viktigste egenskaper er at du er nysgjerrig, strukturert og nøyaktig.
I tillegg må du være hjelpsom og imøtekommende for å yte god hjelp til etatens kontrollører når de skal lete etter bevis i en stor datamengde.
Du må være sterk i interaksjon med andre og klare å holde hodet kaldt. Det er viktig at du kan kommunisere med både selvstendig næringsdrivende, konsernledelse, advokater og regnskapsførere. I enkelte tilfeller må du også kunne finne måter å kommunisere med personer som ikke snakker norsk eller engelsk.
Du er en god lagspiller, og er opptatt av læring og utvikling for hele gruppen. Det er viktig for oss at du forstår samfunnsoppdraget vårt.
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen.
Vi tilbyr deg en stilling med gode utviklingsmuligheter og et godt utdanningsløp. Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan du inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som rådgiver eller seniorrådgiver, med en årslønn mellom 600 000 og 750 000kr, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte kandidater kan vi vurdere å gi noe høyere lønn enn dette. Skatteetaten har seks måneders prøvetid.
Verdt å merke seg før du søker
Vi bruker ikke søknadsbrev: Vi ber deg derfor om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.
Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.
Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle, og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Offentlig søkerliste: Vær oppmerksom på at navnet ditt vil vises på en offentlig søkerliste når du søker jobb hos oss. Du kan be om å bli unntatt fra denne listen ved å gi en begrunnelse, og vi vil vurdere din forespørsel nærmere.
Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av kandidater som tilbys stilling, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.
Vi har i disse dager omorganisert og fra 2026 heter vi divisjon Næring. Vi har ansvar for skatte- og avgiftsområder som krever ekstra oppfølging for å sikre god etterlevelse. Det omfatter områder med både stor kompleksitet og høyere risiko for feil og skatteunndragelse. Divisjonen har ansvar for å følge opp etatens arbeid med å bekjempe og forebygge arbeidslivskriminalitet. Innsats skal også sikre skattegrunnlaget ved internasjonale transaksjoner. Divisjonen består av rundt 1 500 årsverk.
Kontaktinformasjon
Gry Monica Engen, underdirektør, 98 01 48 43Arbeidssted
Schweigaards gate 170191 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: SkatteetatenReferansenr.: 5051702120
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 12.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Gry Monica Engen
underdirektør
98 01 48 43
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
68748bba-acec-4c79-8261-35252fbf1c3d
- Sist endret
16. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
84f2d2fd490944ceb3b2722a5dc51299
Lignende annonser
Rådgiver, sikkerhetskultur
Arbeidsgiver
Skatteetaten, Skattedirektoratet
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Oslo politidistrikt
Sted
Oslo
Seniorskattejurist, Folkeregister og personvern, Juridisk avdeling
Arbeidsgiver
Skatteetaten, Skattedirektoratet
Sted
Oslo