Digitaliseringsetaten søker produktleder
Oslo kommune, Oslo Origo
Stortorvet 10, 0155 Oslo, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Produktleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 28. oktober
Er du god på å løse brukerbehov, skape verdi og få andre til å gjøre det samme? Er du ledertypen som liker å oppnå resultater gjennom håndfaste bidrag mer enn heiarop fra sidelinjen?
Da er du midt i blinken til å lede et av teamene som lager 100 prosent samfunnsnyttig kode i kommunens egen digitaliseringsetat. Her får du fordypet deg i alt fra behov til utbredelse, mens du bærer kapteinsbindet i en tverrfaglig gjeng med gløgge produkthoder. Hos oss er produktlederne selve oljen i maskineriet. De tilrettelegger for fart og flyt i produktutviklingen, samhandling i teamet og tilpasning av metoder etter hva som funker best. De beste har gjerne antenner for både relasjoner og prosesser, og vet hva som får myndiggjorte produktteam til å vokse og blomstre.
Nå vil vi kapre deg som er over middels god på produktledelse, og vil omsette evnene dine i bedre innbyggertjenester der de virkelig trengs. Her har resultatene vi oppnår mye å si for mange – og det håper vi motiverer deg like mye som oss!
Hvem er vi?
Oslo Origo har siden 2020 vært digitaliseringsetaten i Oslo kommune. Oppdraget vårt er å skru opp farten på utviklingen av digitale innbyggertjenester, og gjøre hverdagen enklere for innbyggere og ansatte i kommunen vår. I samarbeid med tjenestesiden bidrar teamene våre til å løse samfunnsfloker innen helse, oppvekst og frivillighet. Noen jobber også med fellesløsninger for hele kommunen, hvor selv små fremskritt kan gi store gevinster.
Ved nyttår går Origo inn i den nye Digitaliseringsetaten, sammen med fagmiljøer fra Utviklings- og kompetanseetaten (UKE). Da blir vi dobbelt så mange, med ditto større ansvar og slagkraft.
Høsten 2026 skal Digitaliseringsetaten holde til i nyoppussede lokaler på Helsfyr, et mobilkast fra T-banestasjonen. Før den tid holder vår produktnære tjenesteutvikling til på Glasmagasinet, hvor du først kommer til å bli kjent med oss. Her er vi i dag 140 programmerere, designere, jurister, produktfolk, organisasjonsutviklere, sikkerhetseksperter, forretningsutviklere og et knippe andre som sikrer at det indremedisinske er på stell.
På nettsidene våre kan du lese om hvordan det har vært å jobbe hos oss så langt. Hvordan det blir å jobbe i Digitaliseringsetaten, blir du selv med på å forme.
labs.oslo.kommune.no/jobb
Hvem er du?
Du er typen som gir rom og tillit til fagpersoner, hjelper dem i riktig retning og løser hindringer. Du stiller krav til kvalitet, og sørger for at teamet har kunnskapen og verktøyene de trenger for å levere verdi kontinuerlig.
Du bør helst både tåle og like å bli målt på gevinster, så vi vet at innsatsen legges der det monner mest. Vi er opptatt av å strekke oss etter gode resultater og få mest mulig avkastning på ressursene vi setter inn. Derfor er det ikke så dumt om du nikker anerkjennende til et miljø som gjerne er mer opptatt av effekt (outcome) enn antall leveranser (output).
Selv når ting går bra, er det du som utfordrer teamet til å tenke nytt, evaluere egen prosess og dyrke kontinuerlig forbedring i alle ledd. Du innbyr til åpen og god kommunikasjon i teamet, også om krevende dilemmaer og vanskelige tema.
En viktig del av rollen er også å holde blikket hevet utover det indre livet i teamet. Du kjenner og håndterer koblinger og relasjoner både internt i etaten, til andre virksomheter vi samarbeider mye med i kommunen, og eksternt.
Som du sikkert både vet og skjønner er dette en krevende rolle, hvor du tidvis har mange jern i ilden. Heldigvis kan vi love at du ikke er alene om oppgaven, men tvert imot har et sterkt fagmiljø rundt deg.
Hos oss får du bryne deg på små og store utfordringer i et miljø som verdsetter trivsel, samspill og faglig utvikling. Vi håper du er med på å gjøre Digitaliseringsetaten til en braksuksess i 2026.
Arbeidsoppgaver
- Drive verdiskapingen i teamet og sørge for god målstyring
- Delta aktivt i teamets produktutvikling
- Tilrettelegge for god arbeidsflyt
- Sørge for at teamet imøtekommer formelle krav som arkivering, ROS m.m.
- Sikre god samhandling internt i teamet og med teamets omgivelser i Origo
- Tilrettelegge for godt samarbeid med andre etater og virksomheter i Oslo kommune
Kvalifikasjoner
- Erfaring med målstyring og gevinstarbeid
- Utdanning på høyskole eller universitetsnivå (erfaring og personlig egnethet kan kompensere for manglende formell utdanning)
- Flere års erfaring med digital produktutvikling i tverrfaglige miljøer
- Erfaring med produktledelse i tverrfaglige team
- Teknologiforståelse til å kunne drøfte teknologiske muligheter og begrensninger, veivalg og arkitektur
- Evne til å løpende vurdere teamets kompetansebehov
- Evne til å holde orden når det er mange baller i luften
- Gode kommunikasjonsegenskaper
- God norsk muntlig og skriftlig formuleringsevne
Personlige egenskaper
- Rollen krever forståelse for en miks av mennesker fra ulike fagområder, og innsikt og forståelse av smidig og tverrfaglig produktutvikling.
- Vi er veldig opptatt av å bygge et humørfylt, raust og inkluderende miljø, med folk som gjerne får litt ekstra kick av samfunnsoppdraget vårt.
- Siden vi ofte må tråkke opp nye stier for å komme i mål, bør du ha et pågangsmot som ikke ryker straks du ser en hindring. Er du derimot positiv, initiativrik og tør å spørre om veien, vil du nå langt.
- Du er nysgjerrig, og evner å både lytte og dele.
- Du forstår verdien av å bygge og styrke relasjoner.
Vi tilbyr
- Kjempemulighet til å bygge samfunnsnyttige tjenester som brukes av hundretusenvis av innbyggere
- Store muligheter til å påvirke egne oppgaver
- Gode utviklingsmuligheter
- Muligheten til å fornye hvordan offentlige tjenester bygges
- Gode låne-, pensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring. Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen, dvs. at det ikke trekkes 2 % av din brutto lønn til pensjonsinnskudd.
- Fleksibel arbeidstid. Arbeidstid er 37 timer og 55 minutter per uke inkl. lunsj. Gode muligheter for avspasering av plusstid.
- Lønnsspennet er 54–61, for tiden 872 700–1 006 600 kr, avhengig av kvalifikasjoner og erfaring.
Kontaktinformasjon
Tine Reuterdahl, Avdelingsdirektør, 95887411Berit Bakken, Fagansvarlig produktledelse, 90602571
Marianne Olsson, HR-rådgiver, 90722064
Arbeidssted
Stortorvet 100155 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 5012557532
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 28.10.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Marianne Olsson
HR-rådgiver
90722064
Berit Bakken
Fagansvarlig produktledelse
90602571
Tine Reuterdahl
Avdelingsdirektør
95887411
Om bedriften
Oslo Origo er Oslo kommunes felles satsing på digital transformasjon. Vår oppgave er å forbedre hverdagen til innbyggerne gjennom digitalisering av kommunens tjenester. Oppgaven vår er billedliggjort i Historien om Tim: https://youtu.be/_OvFiWB5MFg
Vi har som mål å være Norges beste digitale miljø, og med det, en av Norges mest attraktive arbeidsplasser innen digitalisering. Oppskriften er enkel: 100% samfunnsnyttige oppgaver, mye moro, og bred satsning på å utvikle og beholde folka våre. På våre nettsider kan du lese mer om livet i Origo: https://labs.oslo.kommune.no/jobb
For å kunne utvikle de beste tjenestene for våre innbyggere er vi helt avhengige av å ha ansatte som gjenspeiler mangfoldet i byens befolkning. Dette er et mål vi jobber aktivt mot. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønnsidentitet, seksuell identitet, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
622b0ec8-cdaf-4d0c-a783-cb61e1b669ea
- Hentet fra
talentech
- Referanse
24d76797b21b4cc6978723234bf37673