Rådgiver anskaffelser
Statens vegvesen
Doktor Hansteins gate 9, 3044 Drammen, Dronningens gate 19,, 1530 Moss, Sorgenfriveien 11, 7031 Trondheim, Nygårdsgaten 112, 5008 Bergen, Industrigata 1, 2619 Lillehammer
Om jobben
- Stillingstittel
- Anskaffelsesrådgiver
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 2
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 11. januar
Om stillingen
Avdeling Styring IT har ledig arbeidsområde innenfor fagområdet IT-anskaffelser.
IT-divisjonen i Statens vegvesen består av ca 470 medarbeidere spredt utover landet, som jobber med digitalisering. Digitalisering og IT er et område i vekst i Statens vegvesen. I vår virksomhetsstrategi har vi "digital først" som en strategisk retning - og nye mobilitetsformer, ny teknologi og store mengder sensorikk og data skal tas i bruk. Målet er å gi kundene våre gode opplevelser og tjenester som skaper faktisk verdi for alle trafikantgrupper.
Vi som jobber med IT-anskaffelser har en sentral rolle i å anskaffe IT-løsninger som skal bidra i dette arbeidet. Vi har en viktig rolle med ansvar for alt fra anskaffelsesstrategi til endelig kontrakt.
Vår avdeling, Styring IT, har ansvar for styring av IT-divisjonen, samt at divisjonen utvikler seg i tråd med vegvesenets og samfunnets krav. Vi har også ansvar for hele anskaffelsesprosessen - fra planlegging og gjennomføring, til oppfølging av kontrakter. I avdelingen er vi 20 stykker, og vil skal nå bemanne opp anskaffelsesområdet med 2 stillinger.
Kontorsted vil i utgangspunktet være IT-divisjonens hovedkontor i Drammen. Annen lokalisering, ved et av våre større kontorsteder i Moss, Trondheim, Skien, Lillehammer eller Bergen, kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere.
Arbeidsoppgaver
- Lede og gjennomføre mindre og større anskaffelser, fra KI og pilotprosjekter til konsulentbistand
- Veilede i kontrakts- og anskaffelsesfaglige spørsmål og utfordringer
- Utarbeide kontraktstrategi og markedsanalyser
- Kategoristyring og inngåelse av rammeavtaler innen IT-området
- Leverandøroppfølging
- Bidra til å etablere gode rutiner og prosesser i forbindelse med gjennomføring av IT-anskaffelser
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
- Mer om ansattgoder og andre fordeler på våre nettsider: Ansattgoder | Statens vegvesen
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på minimum bachelornivå, gjerne innen informatikk, rettsvitenskap, økonomi eller offentlig administrasjon og styring. Særlig lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- For stilling som seniorrådgiver kreves det flere års relevant arbeidserfaring
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR: Godkjenning av utenlandsk utdanning – jobb i Norge | HK-dir
Det er en fordel om har erfaring med noen av følgende områder:
- SSA-avtaler, herunder særlig SSA-skyavtalene
- Erfaring fra ledelse og gjennomføring av offentlige anskaffelser
- Erfaring med strategisk leverandøroppfølging
- Forhandlinger og evaluering
- IT-prosjektledelse
- Teknisk forståelse og interesse for IT som fagfelt
Vi vektlegger motivasjon og engasjement for stillingen og vårt samfunnsoppdrag. For å trives og lykkes i rollen bør du ha teknisk interesse, like utfordringer og ønske om å bidra i spennende IT-prosjekter.
Personlige egenskaper:
Du er:
- Selvgående og trives med å ta ansvar og lede prosjekter gjennom kompliserte prosesser
- Løsningsorientert og skaper fremgang i prosjekter du deltar i
- Nøyaktig og grundig
- Proaktiv og evner å se forbedringsmuligheter
- Tillitsskapende og god på å samarbeide med ulike fagmiljøer
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Stillingen forutsetter at du kan autoriseres til BEGRENSET etter sikkerhetslovens bestemmelser før ansettelse.
Om søknadsprosessen
Krav til søknadenVi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekkFor å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Testene gir verdifull innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og bidrar til en rettferdig og objektiv vurdering.
Som en del av rekrutteringsprosessen gjennomfører vi bakgrunnssjekk i samarbeid med en ekstern leverandør. Bakgrunnssjekk skjer alltid med kandidatens samtykke, og ansettelse forutsetter godkjent bakgrunnssjekk.
Positiv særbehandlingVi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentligDersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
Kontaktperson for stillingen
Asbjørn Ellefsen Persen
Seniorrådgiver, IT-anskaffelser
+4790845927
Om bedriften
Statens vegvesen er hjertet i Norges veisektor, og vi jobber hver dag for å sikre et effektivt, trygt og helhetlig transportsystem. Som den største aktøren innen veitransport i Norge, har vi ansvaret for riks- og europaveiene, samt sikkerheten til alle som ferdes langs veien. Vårt oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utvikler regelverk og standarder som gjelder for alle veieiere i Norge, og gjennom vårt arbeid med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og digitale tjenester, sørger vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlige transportmuligheter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivåer - et direktorat og seks landsdekkende divisjoner, som sammen jobber for å gjøre veiene våre bedre for alle.
Divisjon IT har et helhetlig ansvar for at all digitalisering i Vegvesenet gjøres fremtidsrettet, smidig og sikkert på tvers av etatens fagområder. Divisjonen ivaretar utvikling av etatens digitale kanaler og tjenester, er partner for fagsiden og en pådriver for innovasjon og utvikling av nye, brukervennlige løsninger. Vi støtter fagsiden fra idè til realisering, med smidige prosjekter og leveranser. Divisjonen har over 450 medarbeidere over hele landet, med hovedkontor i Drammen.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
5f1fd196-371f-4998-95f3-973e4eec52e0
- Sist endret
18. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10274448
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Statens vegvesen
Sted
Stavanger, Bodø, Lillehammer, Bergen, Trondheim, Tromsø
Arbeidsgiver
Statens vegvesen
Sted
Drammen, Lillehammer, Bergen
Arbeidsgiver
Statens vegvesen
Sted
Drammen, Moss, Trondheim, Bergen, Lillehammer