Vi søker Arkivrådgiver med blikk for digitale løsninger!
Bane NOR SF
2321 Hamar, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Arkivrådgiver
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 26. oktober
Om oss og stillingen
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker oss kollegaer med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Det er viktig for oss at våre medarbeidere identifiserer seg med våre verdier som er åpen, ansvarlig og lagspiller. Nå trenger vi en arkivrådgiver til vårt sentralarkiv.
Som arkivrådgiver vil du bidra til økt digital dokumentutveksling og kvalitetssikring. Funksjonen har til hensikt å fremme konsernets dokumentasjonsansvar i tråd med samfunnets regelverk og Bane NORs egne kjerneverdier. Du vil være en del av et faglig sterkt miljø som har ansvar for å sikre god informasjonsstyring og forvaltning, etterlevelse av regelverk, tilgjengelighet, konfidensialitet, autentisitet og kvalitet av arkivene. Kjerneoppgavene ligger i å forvalte saksarkivet og utøve det operative ansvar for postmottak i Bane NOR.
Skulle du begynne hos oss vil du møte en dedikert, hyggelig og sammensveiset gjeng i et trivelig arbeidsmiljø. I hverdagen vil du møte variasjon i oppgaver, både innenfor eget fag, men også gjennom innblikk i andres fagområder i konsernet. Arbeidssted er Hamar.
Om selve jobben og konkrete oppgaver
Som arkivrådgiver hos oss deltar du i daglige kjerneoppgaver og kvalitetssikring av metadata.
Hovedoppgavene vil være:
- åpne og fordele post (fysisk og digitalt), digitalisere/skanne og journalføre konsernets arkivverdige saksdokumenter
- rådgi og veilede konsernets medarbeidere om konsernets arkivpraksis, samt utøve fagstøtte i bruk av funksjonalitet i saksarkivet
- forvalte og kvalitetssikre data i saksarkivet, herunder utgående dokumenter, restanse, tilgangsstyring og utlån
- kvalitetssikre og publisere offentlig journal
- bistå eksterne og interne aktører med gjenfinning av saker/dokumenter, samt bistå i innsynsbegjæringer
- andre oppgaver som tilfaller tjenesteområdet
Du vil ha en viktig rolle innen arkivfaglig utviklings- og prosjektarbeid og medvirkning til funksjonell bruk og videre utvikling av saksarkivsystemer. Vi rådgir i arkivdanning iht. offentlig regelverk, styringsdokumenter og rutiner, og er opptatt av kontinuerlig forbedring av kjerneoppgaver og egenkompetanse.
Hvilken kompetanse er viktig i rollen?
- utdanning på høyskolenivå innen relevant fagområde som arkiv-/bibliotekfag eller annen informasjonsforvaltning, samfunnsfag, IKT eller juridiske fag
- relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
- god kunnskap om informasjonssikkerhet og gjeldende regelverk (eks. arkivlova, offentlighetslova, personopplysningsloven, forvaltningsrett, jernbaneloven – sikringsforskriften, sikkerhetsloven m.fl.)
- fordel med arbeidserfaring fra dokumentstyring og arkiv, gjerne fra offentlig virksomhet
- fordel med kjennskap til Public 360 eller tilsvarende arkiv/-informasjonssystem
Vårt arbeidsspråk er norsk. Derfor er det viktig at du behersker norsk flytende, både muntlig og skriftlig. Du må kunne sikkerhetsklareres for lavere nivå. Vi anbefaler også nyutdannede til å søke på stillingen!
Kjenner du deg igjen i noen egenskapene under?
- nysgjerrig, trives med samarbeid og kunne kommunisere med andre på norsk, både skriftlig og muntlig
- rask til å tilegne seg ny kunnskap
- evne til å jobbe strukturert og selvstendig, og trives med å håndtere flere oppgaver samtidig
- forståelse for konfidensialitet og digital sikkerhet
- Interesse for digitalisering og teknologiske løsninger
- bidra positivt og aktivt i organisasjonsutviklingen
Hva vi verdsetter i Bane NOR
Hos oss møter du et engasjert fagmiljø, gode muligheter for utvikling og fleksible arbeidsvilkår. Vi tilbyr sterke pensjons- og forsikringsordninger, personalbillett på tog og et inkluderende sosialt miljø. Hos oss får du:
- Gode utviklingsmuligheter og kompetanseheving
- Permisjonsordninger som møter ditt behov
- Fleksibel arbeidstid og sommer- og vintertid
- Kantine med både varm og kald mat
- Muligheter for å jobbe noe hjemmefra etter avtale med leder
- Gunstige betingelser hos Jernbanens bank og forsikring (JBF)
- Muligheter til å bli kjent på tvers av Bane NOR gjennom bedriftsidrettslag og sosiale og faglige arrangementer
Hos oss handler trivsel om mer enn bare jobben - nemlig summen av spennende oppgaver, gode kollegaer og fleksibilitet når livet krever det. Vi har tro på at en god balanse bidrar til energi og trivsel både på jobb og hjemme!
Viktig info til deg som søker
Det er enkelt å søke jobb i Bane NOR. Du trenger ikke å skrive et søknadsbrev - en godt utfylt CV på norsk og dine svar på noen få spørsmål i søknadsprosessen, er det vi ønsker fra deg.
Ser du noe du ikke kan? Ta det helt med ro – vi skal sikre at du får en god opplæring! Vi oppfordrer deg til å søke stillingen om den er interessant, og om du har lyst til å lære noe nytt.
Bane NOR samarbeider med Semac som er en ekstern leverandør om bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Vil du bli en del av jernbanefamilien? Søk stilling hos oss!
Vi ser frem til å høre fra deg!
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
5e07feba-1483-442d-9a8b-85a397f0101f
- Hentet fra
sap
- Referanse
906536 4307 EPE