Virksomhetsleder
Innovasjon og forvaltning, Grimstad kommune
Grøm næringspark 19, 4877 Grimstad
Om jobben
- Stillingstittel
- Virksomhetsleder
- Oppstart
- 2. februar 2026
- Type ansettelse
- Vikariat, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
Søk på jobben
Søk senest søndag 18. januar
Fellesnevneren og nøkkelen for å lykkes er menneskene i organisasjonen.
Grimstad kommune har ledig et vikariat som virksomhetsleder for utviklingssenter, mens vår virksomhetsleder er prosjektleder for Universitetssykehjem i Agder. Dette er et vikariat frem til 31.12.26, med mulighet for forlengelse.
Utviklingssenter er en virksomhet i tjeneste innovasjon og forvaltning, i helse- og omsorgssektoren. Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) Agder (Øst) er en del av virksomheten. Det jobbes med kompetanseheving til hele regionen på oppdrag fra Helsedirektoratet. Virksomheten består av prosjektledere og fagkoordinatorer. Det søkes aktivt på tilskuddsmidler for innovasjon, utvikling og kompetanse.
Virksomhetsledere i helse- og omsorgssektoren har fullt ansvar for personell, økonomi, fag og informasjon. Virksomhetslederen har per nå ansvaret for seks årsverk og vil også være prosjektleder for innovasjon, utvikling- og kompetansehevingsprosjekter. Virksomhetsleder rapporterer til ass. kommunalsjef for helse- og omsorg/tjenesteleder innovasjon og forvaltning, og er medlem i tjenestens ledergruppe.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for virksomheten herunder personell, økonomi, fag og informasjonsansvar
- Sikre gjennomføring av Helsedirektoratets oppdragsbrev til USHT for kommunene i Agder (øst)
- Sikre gjennomføring av kommunens overordne mål og strategi via tjenestens virksomhetsplan, bruke virksomhetsstyring som et aktivt ledelses-, styrings- og
- Rapporteringsverktøy
- Ansvar og pådriver for kommunikasjon i ulike kanaler
- Være en pådriver for innovasjon og utvikling
- Samarbeide med andre kommuner, USHT i andre regioner, helsedirektoratet, Statsforvalter, KS, sykehus, utdanningsinstitusjoner, forskningsinstitusjoner mv.
- Søke aktivt om tilskuddsmidler og ha ansvar for rapportering
- Ansvar for å følge opp egne ansatte og tilrettelegge for et godt arbeidsmiljø og samarbeidsklima både internt og eksternt
- Sikre at tjenestene som leveres er i overenstemmelse med gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer, herunder sikre godt partsamarbeid
- Fremme høyt jobbnærvær gjennom godt samarbeid med verneombud, tillitsvalgte og medarbeidere HMS ansvar og oppfølging av kvalitetsforbedring innenfor egen virksomhet
Kvalifikasjoner
- Relevant utdanning på høgskole- eller universitetsnivå, fortrinnsvis på masternivå innen helse med aktuelle tilleggsutdanninger
- Dokumentert ledererfaring fra komplekse organisasjoner, fortrinnsvis kommunal/offentlig sektor
- Erfaring med personal, rekruttering og administrative oppgaver
- Erfaring fra endrings- og omstillingsarbeid
- Erfaring fra nettverksarbeid
- Ha god rolle, - system- og organisasjonsforståelse
- Ha god kjennskap til relevante lov- og avtaleverk
- Ha kompetanse på økonomistyring og økonomiforståelse
- Ha kompetanse på digitale verktøy og digital forståelse
- Ledererfaring fra arbeid med kompetanseheving utover egen organisasjon
- Ha gode kommunikasjons- og formidlingsevne både muntlig og skriftlig
Personlige egenskaper
Du må ha:
- gjennomføringsevne og et strategisk blikk som tar utgangspunkt i tillit, mestring og endring
- evne til å bygge gode relasjoner og være en nærværende og aktiv kulturbygger der psykologisk trygghet er en sentral del av lederskapet
- god samarbeidsevne inn mot egen tjeneste, sektoren, øvrige sektorer i kommunen, andre kommuner og eksterne samarbeidsaktører
- evne til å jobbe selvstendig samtidig som det skapes gode resultater sammen med medarbeidere
- evne til å motivere andre og gi retning og evne til å skape god lagånd og godt samarbeid
- gode delegasjonsevner
- ha evne til å se muligheter fremfor begrensninger
- ha evne til å håndtere både strategisk og operativ drift og gjøre riktige prioriteringer underveis
- ha kompetanse til å gjennomføre og implementere innovasjon og endringer Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Mulighet til å påvirke utviklingen for kompetanseheving, innen virksomhetens ansvarsområde
- En spennende virksomhet i en rivende utvikling, blant annet stort fokus på kompetansetiltak, digitalisering, innovasjon og forskning
- En virksomhet som jobber systematisk med etikk, tjeneste- og kompetanseutvikling
- Et positivt arbeidsmiljø med trivelige og engasjerte kolleger som ønsker å gjøre hverandre gode
- Bedriftsidrettslag og leasing av el-sykkel
- Konkurransedyktig lønn
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger i KLP
Kontaktinformasjon
Tina Fabricius, Assisterende kommunalsjef, +4748264419Arbeidssted
Grøm næringspark 194877 Grimstad
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Grimstad kommuneReferansenr.: 5055636999
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 02.02.2026
Sluttdato: 31.12.2026
Søknadsfrist: 18.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Tina Fabricius
Assisterende kommunalsjef
+4748264419
Om bedriften
Velkommen til Grimstad kommune!
Mennesker med ideer og tro på framtiden har gjort Grimstad til en kommune som er preget av en sterk maritim sektor, et IKT-miljø som er verdensledende på sine felt, mange småbedrifter, et framtidsrettet utdanningsmiljø og en offensiv landbruksnæring.
Grimstad er i tillegg en universitetsby og en teknologiby, som har tett samarbeid med næringslivet i kommunen og regionen.
«Skjærgårdsbyen Grimstad» har store områder som er disponible for fastboende og gjester, og gjennom «Sykkelbyen Grimstad» er det et godt utbygd nett av sykkelstier for sykling til jobb, for tur og trening.
Grimstad kommune er en kunnskapsbedrift hvor medarbeiderne utgjør den viktigste ressursen. Våre verdier er mot, åpenhet, redelighet og respekt. Verdiene skal gjenspeiles i møte med medarbeidere og innbyggere.
Grimstad kommune ønsker et mangfold blant våre ansatte, vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV'en.
Kommunen arbeider for å bli en heltidskommune og ansetter derfor fortrinnsvis i hele stillinger.
I henhold til offentlighetslovens paragraf 25. gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlig, selv om søkeren har bedt om unntak fra offentlighet.
For stillinger som arbeider direkte med barn, må det foreligge tilfredsstillende politiattest, jf. Barnevernloven § 6-10, opplæringslova § 10-9 og barnehageloven § 20. Krav om tilfredsstillende politiattest gjelder også for ansatte som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, jf. § 5-4
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
58f6394e-90da-41f4-b12c-e1095e176f87
- Sist endret
19. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
173ce6ffe4e045b5bb0a71d430c10977
Lignende annonser
Virksomhetsleder psykisk helse og rus
Arbeidsgiver
Psykisk helse og rus, Grimstad kommune
Sted
Grimstad
Virksomhetsleder
Arbeidsgiver
Langemyr skole og ressurssenter, Grimstad kommune
Sted
Grimstad
Avdelingsleder for administrative tjenester
Arbeidsgiver
Dahlske vgs., Agder fylkeskommune
Sted
Grimstad