Virksomhetsleder
Flyktningetjenesten, Grimstad kommune
Dybedalsveien 11, 4877 Grimstad
Om jobben
Stillingstittel
Virksomhetsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 2. november
Flyktningtjenesten er organisert i oppvekstsektoren, og er sammen med voksenopplæringen en del av Kvalifiseringstjenesten. Flyktningtjenesten har ansvar for bosetting og integrering og har et helhetlig perspektiv med særlig blikk for familier, barn og unge. Arbeidet med enslige mindreårige flyktninger er et av tjenestens fagområder. Ansvaret for introduksjonsprogrammet er lagt til NAV.
Flyktningtjenesten drives etter prinsippene knyttet til traumebevisst omsorg, med visjon om å veilede til selvstendighet gjennom trygghet og tillit.
Vi ser derfor etter en leder som er trygg og har god rolleforståelse, som kan være en god veileder for medarbeiderne i ulike dilemmasituasjoner som oppstår i arbeidet med flyktninger. Vi ønsker en leder som er opptatt av å få teamet til å jobbe godt sammen, som anerkjenner hverandres innsats og får den enkelte medarbeider til å trives.
For å trives og lykkes i rollen må du være selvgående, initiativrik og ha gjennomføringskraft. Du vil jobbe tverrfaglig, og må like samarbeid og relasjonsarbeid.
Vi ønsker et mangfold av medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaringer og perspektiv, og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke.
Arbeidsoppgaver
- Lede flyktningtjenestens samlede innsats med bosetting og integrering av flyktninger, herunder kontakt med Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMDi)
- Følge opp medarbeiderne gjennom god veiledning, avklare i ulike problemstillinger og støtte i krevende situasjoner
- Ta initiativ og være en pådriver for å opprettholde gode rutiner og et godt arbeidsmiljø
- Rapportere om og følge opp økonomi, strategi og kommunalt planarbeid i tett samarbeid med tjenesteleder, og være en del av Kvalifiseringstjenestens ledergruppe
- Ansvar for det migrasjonsfaglige arbeidet internt i tjenesten, samt koordinere og samarbeide med andre involverte enheter i kommunen. Bidra til kompetanseheving hos andre aktører, og holdningsskapende arbeid.
- Informere om flyktningarbeidet til andre kommunale enheter, kommuneledelse, politikere, samt til kommunens innbyggere og samarbeidsinstanser
- Ansvar for informasjon til målgruppen om lovverk og integreringskrav i henhold til lover og retningslinjer
- Det er aktuelt å initiere og delta i tverrfaglige prosjekter, bidra i kommunens planarbeid, samarbeid med frivilligheten og ellers bidra til kommunens satsing på mangfold og inkludering
Kvalifikasjoner
- Master-/hovedfagsutdanning fortrinnsvis innenfor fagområdene sosialt arbeid, tverrkulturell forståelse, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag
- Kravet til mastergrad kan fravikes dersom kandidaten har relevant utdanning på bachelornivå og særlig relevant erfaring
- Det er ønskelig med videreutdanning innen ledelse eller offentlig administrasjon
- Dokumentert erfaring med personalledelse, teambygging og beslutningstaking
- Erfaring fra arbeid med flyktninger, som for eksempel integreringsarbeid, bosetting og voksenopplæring
- Kunnskap om og erfaring fra koordinerende arbeid
- Det er en fordel med kompetanse og erfaring innen kommunal saksbehandling og politiske saksfremlegg, og kjennskap til lovverket knyttet til fagfeltet
- Sterke muntlige og skriftlige kommunikasjonsevner, og god digital kompetanse
- Førerkort klasse B.
Personlige egenskaper
- Overordnet blikk for strategi og utvikling på flyktningfeltet, samt evne til å omsette lover og regelverk til praksis
- Gode samarbeidsevner og god til å bygge et lag både internt og eksternt
- Fleksibel og løsningsorientert i møte med arbeidsoppgaver, medarbeiderne og den enkelte flyktning. Gode verdier knyttet til integritet, ærlighet og etisk atferd. Evne til å håndtere utfordrende situasjoner med profesjonalitet.
- Evne til å kommunisere klart og tydelig med ulike interessenter
- Systematisk og med god evne til å prioritere
Vi tilbyr
- Et trivelig og inkluderende arbeidsmiljø med dyktige medarbeidere med høy kompetanse
- Varierte og utfordrende arbeidsoppgaver innenfor fagfeltet
- Et godt tverrfaglig samarbeid
- Kommunale lønns- og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende regel- og avtaleverk
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
- God mulighet til å være en sentral samfunnsaktør i en viktig virksomhet i en flott by
Kontaktinformasjon
Hilde Eliassen Weidemann, Tjenesteleder, +4791717843Arbeidssted
Dybedalsveien 114877 Grimstad
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Grimstad kommuneReferansenr.: 5026175498
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 02.11.2025
Kontaktperson for stillingen
Hilde Eliassen Weidemann
Tjenesteleder
+4791717843
Om bedriften
Velkommen til Grimstad kommune!
Mennesker med ideer og tro på framtiden har gjort Grimstad til en kommune som er preget av en sterk maritim sektor, et IKT-miljø som er verdensledende på sine felt, mange småbedrifter, et framtidsrettet utdanningsmiljø og en offensiv landbruksnæring.
Grimstad er i tillegg en universitetsby og en teknologiby, som har tett samarbeid med næringslivet i kommunen og regionen.
«Skjærgårdsbyen Grimstad» har store områder som er disponible for fastboende og gjester, og gjennom «Sykkelbyen Grimstad» er det et godt utbygd nett av sykkelstier for sykling til jobb, for tur og trening.
Grimstad kommune er en kunnskapsbedrift hvor medarbeiderne utgjør den viktigste ressursen. Våre verdier er mot, åpenhet, redelighet og respekt. Verdiene skal gjenspeiles i møte med medarbeidere og innbyggere.
Grimstad kommune ønsker et mangfold blant våre ansatte, vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV'en.
Kommunen arbeider for å bli en heltidskommune og ansetter derfor fortrinnsvis i hele stillinger.
I henhold til offentlighetslovens paragraf 25. gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlig, selv om søkeren har bedt om unntak fra offentlighet.
For stillinger som arbeider direkte med barn, må det foreligge tilfredsstillende politiattest, jf. Barnevernloven § 6-10, opplæringslova § 10-9 og barnehageloven § 20. Krav om tilfredsstillende politiattest gjelder også for ansatte som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, jf. § 5-4
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
5559db46-5189-4941-a56a-82d2f6aefe33
- Hentet fra
talentech
- Referanse
ae0a62acfe48450aa69eb92f2cf47b2a