Jurist
Mottak og vurdering - administrasjon, Lillestrøm kommune
Dampsagveien 4, 2004 Lillestrøm
Om jobben
Stillingstittel
Rådgiver jurist
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Arbeidssted
Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest tirsdag 4. november
Vi ønsker å styrke vår juridiske kompetanse på Forvaltningskontoret, som har ansvaret for tildeling av helse- og omsorgstjenester til innbyggere over 18 år. Vi søker etter deg som er engasjert i forvaltningens samfunnsoppdrag, innbyggernes rettsikkerhet, systematisk utviklings- og forbedringsarbeid og spennende juridiske problemstillinger i spennet mellom jus og helse.
Vi tildeler tjenestene støttekontakt, aktivitetssenter, trygghetsalarm, hjemmehjelp, hjemmesykepleie, ambulerende hjemmetjenester, psykisk helse, avhengighet, demensteam, kreftkoordinator, IP, BPA, omsorgsstønad, korttid, avlastning institusjon, langtid og omsorgsbolig tilknyttet bemanning. Vi har tett samarbeid med alle tjenestene i kommunen og daglig eletronisk dialog med spesialisthelsetjenesten om pasienter som er innlagt på sykehus.
Forvaltningskontoret er bemannet med saksbehandlere som har 3-årig utdanning som sykepleier, vernepleier eller barnevernpedagog. Den nye stillingen som jurist inngår i et sterkt helsefaglig miljø som arbeider aktivt for å fremme trygghet og mestring for innbyggerne. Kommunen har en satsing på teknologi som del av tjenestene, som vil påvirke måten vi kartlegger, vurderer og tildeler tjenester. Juristen vil ha oppgaver innen flere rettsområder, og vil ha tilgang til samhandling med juridisk fagmiljø ellers i Helse og mestring og kommunen.
Vi er lokalisert sentralt i Lillestrøm på Helsebygget og har fleksitidsordning, men det forventes at oppgavene løses innenfor vanlig arbeidstid 8-15.30 primært.
Arbeidsoppgaver
- Juridisk rådgivning innenfor vårt saksområde. Primært helserett og forvaltningsrett, men også avtalerett ol.
- Bidra til å sikre god og riktig saksbehandling i forvaltningskontoret , deriblant våre enkeltvedtak etter boligsosialloven, helse- og omsorgstjenesteloven, pasient- og brukerrettighetsloven og forvaltningsloven.
- Oppfølging og kvalitetssikring av komplekse saker og vår klagesaksbehandling.
- Noe saksbehandling må også påregnes i de mest komplekse sakene.
- Internkontroll og kvalitetssikring av rutiner/praksis og utarbeidelse av interne retningslinjer
- Juridisk bistand i tvister knyttet til blant annet utskrivningsklare pasienter
- Intern opplæring av kontorets ansatte evt. også ansatte i virksomheten/tjenesten for øvrig
- Representere avdeling mottak og vurdering i kommunal klagenemd
- Bistand ved utarbeidelsen av nødvendige samarbeidsavtaler med andre aktører slik som spesialisthelsetjeneste, barnevern og politi
Kvalifikasjoner
- Juridisk rådgivning innenfor blant annet forvaltningsrett, helserett, avtalerett, offentlige anskaffelser, personvern og dokumentasjon/journalføring
- Relevant erfaring og/eller kjennskap til offentlig saksbehandling.
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Behersker norsk godt, skriftlig og muntlig
- Kompetanse og erfaring innen helserett og/eller offentlig forvaltning
- Kjennskap til og erfaring med samhandling innen helsetjenestene
Vitnemål og attester må lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
Vi gjør oppmerksom på at dokumentasjon på blant annet avtjent verneplikt og omsorg for barn, eldre eller syke også kan gi uttelling på lønnsansiennitet.
Personlige egenskaper
- Evne til å forstå og avklare komplekse saksforhold og skape helhet i løsningsforslag
- Evne til å støtte og motivere kollegaer, og bli motivert av et tverrfaglig miljø
- Kreativ, fremoverlent og proaktiv, løsningsorientert
- Gode kommunikasjonsferdigheter, med evne til å fremstille i klart språk
- Evne til å jobbe systematisk og strukturert
- Fleksibel, effektiv og serviceorientert
- Evne til å bidra til et positivt arbeidsmiljø
- Opptre rolig i komplekse situasjoner og mestre perioder med høyt arbeidstempo
Vi tilbyr
- Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid
- Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer
- Fleksibel arbeidstid
- Hjemmekontor inntil to dager pr uke kan avtales
- Lønn blir fastsatt etter reglene i hovedtariffavtalen, utdanning og ansiennitet
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge.
Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
Kontaktinformasjon
Ida Rødsten Klemetrud, Avdelingsleder, +47 99516906Arbeidssted
Dampsagveien 42004 Lillestrøm
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Lillestrøm kommuneReferansenr.: 5026442485
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 04.11.2025
Kontaktperson for stillingen
Ida Rødsten Klemetrud
Avdelingsleder
+47 99516906
Om bedriften
Lillestrøm er Norges niende største kommune. Vi har ca. 95.000 innbyggere, og en beliggenhet midt mellom Oslo og Gardermoen på Nedre Romerike. Vi baserer vår virksomhet på FNs bærekraftsmål, med fokus på klima og miljø. Verdiene våre er Tillit - Inkludering - Nyskaping. Besøk oss på https://www.lillestrom.kommune.no/
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
532bdb8b-99d5-45bc-b13f-a8009fa6e16c
- Hentet fra
talentech
- Referanse
a2bd741fa24b4f4fa0bd39bbcb6570b3
Lignende annonser
Jurist/Skadebehandler Personskade
Arbeidsgiver
KLP Skadeforsikring
Sted
Oslo
Jurist - rådgjevar/seniorrådgjevar
Arbeidsgiver
Patentstyret
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Oslo kommune, Oslo Origo
Sted
Oslo