Kommunehelsetjenesten ved Nasjonalt ankomstsenter søker
Råde kommune Nasjonalt Ankomstsenter
Mosseveien 58, 1640 Råde, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Lege i 100% fast stilling
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest torsdag 30. oktober
Om Nasjonalt Ankomstsenter
Nasjonalt ankomstsenter er første stoppested for asylsøkere som kommer til Norge. Utlendingsdirektoratet (UDI) har det overordnede ansvaret for senteret, som er en felles arbeidsplass for mange ulike aktører.
På senteret gjennomgår asylsøkere blant annet:
Registrering hos Politiets utledningsenhet
Tuberkulosescreening ved Sykehuset Østfolds lokale avdeling
Nødvendig helsehjelp fra kommunehelsetjenesten
Samtaletilbud fra Caritas
Driftsoperatør har ansvar for innlosjering og logistikk knyttet til asylsøkernes opphold og videre flytting. Arbeidet ved Nasjonalt ankomstsenter forutsetter et tett samarbeid mellom alle aktører ved senteret.
Oppholdstiden ved ankomstsenteret er inntil 21 dager. På grunn av kort botid er det hyppig utskifting av beboermassen.
Beskrivelse av kommunehelsetjenesten (KHT)
Råde kommune har en godt etablert kommunal helsetjeneste ved Nasjonalt ankomstsenter
Virksomheten har drift alle dager fra kl 08.00-22.00, og består av et velfungerende tverrfaglig miljø med helsesekretærer, sykepleiere, helsesykepleier og lege.
Virksomheten ivaretar følgende oppgaver:
Oppfølging av tuberkulosescreeningen – herunder kartlegging og klinisk undersøkelse, prøvetaking, smittesporing og DOT-behandling
Nødvendig helsehjelp for asylsøkere som oppholder seg på ankomstsenteret.
Oppfølging av barnevaksinasjonsprogrammet, samt vaksinering av voksne etter behov
Svangerskapsomsorg
Smittevern – testing, isolering, tilsyn og oppfølging ved ulike smittsomme sykdommer
Helsehjelpen gis etter LEON-prinsippet (laveste effektive omsorgsnivå). Asylsøkere henvender seg frivillig til KHT utfra deres behov. Asylsøkerne som ber om helsehjelp vurderes først av helsesekretær eller sykepleier, som triagerer og setter opp legetimer ved behov.
Legefunksjonen innebærer blant annet:
Yte nødvendig helsehjelp - legekonsultasjoner, reseptarbeid og henvisning til spesialisthelsetjenesten
Rekvirering og oppfølging av tuberkulosescreening, inkludert klinisk undersøkelse og henvisning ved positive funn
Svangerskapsomsorg
Bidra med fagutvikling
Legen må kunne arbeide både selvstendig og i tett samarbeid med et tverrfaglig team. Det er høy grad av samhandling på senteret, og kommunikasjonen internt foregår både via samband, telefon og digitalt.
Avdelingen benytter journalsystemet CGM allmenn, har en velutstyrt lab, en skiftestue, samt prøvetakingsrom for indusert sputum.
Arbeidsoppgaver
Medisinskfagligansvarlig ved virksomheten
Bidra til at virksomheten realiserer kommunens og virksomhetens visjoner, mål og planer
Ivareta pasientenes akutte og nødvendige behov, prioritere og iverksette tiltak
Oppfølging av tuberkulosescreening
Bidra i virksomhetens kompetanseheving
Journalføring og rapportering
Oppgaver knyttet til smittevern
Bruke tolk i kontakt med pasienter
Vi søker
Vi søker etter lege i inntil 100% fast stilling med tiltredelse fra 1. januar 2026. Arbeidstiden er fra 08.00-15.30 på hverdager. Det er mulig å legge til rette for annen arbeidstid dersom det er ønskelig.
Kvalifikasjoner:
Norsk autorisasjon som lege
Fortrinnsvis spesialist i allmennmedisin, påbegynt ALIS eller annen relevant spesialitet
Erfaring fra lignende arbeid (legekontor / legevakt / migrasjonshelse/kommunal helsetjeneste)
God norsk muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Må beherske engelsk både muntlig og skriftlig
Gode datakunnskaper for journalføring
Personlige egenskaper:
Vi søker en kollega som:
Har god kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Har god klinisk vurderingsevne
Er positiv og motivert, med høy grad av medmenneskelighet
Er selvstendig, fleksibel og strukturert
Har evne til å tilpasse seg kontinuerlige endringer i driften, og til å stå i en uforutsigbar arbeidshverdag. Asylfeltet er dynamisk og alltid i endring.
Er lydhør, åpen for faglige diskusjoner og refleksjoner, som har evne til å etterspørre og ta imot tilbakemeldinger
Er robust. Kjenner egne grenser og aktivt reflekterer rundt egen håndtering av, og egenomsorg knyttet til, påkjenningen det er å stå i andres kriser over tid
For oss er det viktig å ha en kollega som bidrar til et godt arbeidsmiljø.
Vi legger stor vekt på å ta vare på relasjonene på arbeidsplassen og å styrke fellesskapet mellom kolleger. Personlig egnethet vektlegges.
Vi kan tilby
Et godt arbeidsmiljø
En unik og spennende arbeidsplass, med varierte arbeidsoppgaver
Faglig utvikling
Bedriftshelsetjeneste
Kommunen vil legge til rette for spesialiseringsløp i allmennmedisin – ALIS.
Råde kommune har gode forsikringsordninger og pensjonsbetingelser for sine ansatte. Det vil bli trukket 2 % av lønnen til KLP.
Lønn etter avtale.
Arbeidet legger til grunn Råde kommunes verdier: raushet, glede og respekt.
Aktuelle kandidater vil bli fortløpende innkalt til intervju.
Intervjuer vil bli avholdt 4.11 og 6.11.
Andre opplysninger (politiattest/helseattest)
Ansettelse forutsetter fremlagt og godkjent politiattest, for helsepersonell som skal yte helse- og omsorgstjenester til barn jfr. Helsepersonelloven § 20a første ledd og jfr. Politiregisterloven § 39 første ledd.
Link til søknadsskjema: Søk her
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
514ede3c-e44f-4f03-9da9-2bad111bd719
- Hentet fra
visma-easycruit
- Referanse
3551131_229365_no