Førstekonsulent
Troms politidistrikt
Stakkevollvegen 9, 9010 Tromsø
Om jobben
- Stillingstittel
- Førstekonsulent
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest torsdag 13. november
Om stillingen
Ønsker du en meningsfull jobb der du får brukt kompetansen din til å ivareta innbyggernes rettssikkerhet? Trives du med faglige utfordringer, godt samarbeid og et høyt tempo – og ønsker å være en del av et sterkt fagmiljø i politiet? Da kan det være deg vi ønsker som medarbeider og kollega!
Som førstekonsulent ved seksjon administrativ straffesak, avsnitt for felles straffesaksinntak (FSI) vil du få jobbe i et faglig sterkt og støttende arbeidsmiljø sammen med både etterforskere og jurister. Hos oss får du muligheten til å jobbe med varierende og utfordrende arbeidsoppgaver primært i initialfasen av straffesaksbehandlingen.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter en engasjert og motiverte person som er interessert i å jobbe i vårt team, hvor du vil spille en viktig rolle som saksbehandler i straffesaker som berører mange tilknyttet ulike roller. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet.
Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende for suksess i vår organisasjon.
I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Registrere anmeldelser både fra privatpersoner og næringsliv/offentlige etater
- Generell digital straffesaksbehandling
- Beslagshåndtering
- Kremasjonsvarsler
- Rådgivning og veiledning til publikum
- For- og etterarbeid i forbindelse med rettslige behandlinger, inkl. berammelser og stevninger m.m.
- Oppfølging av forelegg
- Gjennomføre innsynskrav i straffesaker
- Kvalitetssikring
Listen er ikke uttømmende.
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Minimum 30 studiepoeng relevant utdanning (for eksempel innen økonomi/administrasjon/samfunnsfag)
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Det er også ønskelig med:
- Relevant erfaring fra saksbehandling innen offentlig forvaltning
- Kjennskap til politiets datasystemer
- Erfaring fra publikum/kundebehandling
- God digital kompetanse og evne til å sette seg raskt inn i nye systemer
- Førerkort klasse B
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved eventuell ansettelse jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Ved å søke på stillingen samtykker du i at det gjøres en skikkethetsvurdering og i skikkethetsvurderingen vil det ha betydning hvorvidt du har eller har hatt egne saker til behandling hos Namsfogden.
Personlige egenskaper
- Du er nøyaktig, strukturert og trives med å arbeide etter klare retningslinjer
- Du er engasjert og jobber godt både selvstendig og i samarbeid med andre
- Du er løsningsorientert og effektiv, og evner å prioritere og finne gode løsninger også i en travel hverdag
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som førstekonsulent stillingskode 1408 med årslønn fra 560.000 kroner brutto pr. år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser bl.a. fleksibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor, bemannet kantine, treningsrom, mulighet for trening i arbeidstiden, sykkelparkering og et aktivt idrettslag.
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_Wc
Slik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Ingrid Serine Johansen Lohne
Seksjonsleder ved Felles enhet for påtale, seksjon for straffesak
+47 932 22 916
Om bedriften
Troms politidistrikt omfatter 20 kommuner i Troms fylke. Politidistriktet har politi- og påtalemyndighet i norsk økonomisk sone utenfor hele Nord-Norge og i havområdene utenfor Svalbards territorialfarvann. I tillegg har politidistriktet ansvar for norsk sokkel, inkludert olje- og gassinstallasjoner, fra Lofoten og nordover og utenfor Svalbard.
Hovedsetet og operasjonssentralen for politidistriktet er lagt til politihuset i Tromsø. Politidistriktet har ca. 620 ansatte organisert i fem geografiske enheter med ti politistasjoner, fem fellesenheter og tre lederstøttestaber.
Troms politidistrikt arbeider for å ha høy tillit i befolkningen. Våre innbyggere skal oppleve at de bor i en trygg del av landet, hvor politiet er tilgjengelig for dem både i hverdag og krise. Politidistriktet skal arbeide kunnskapsbasert og samtidig være en handlekraftig organisasjon som har evne til å utvikle seg i takt med samfunnet, kriminalitetsbildet og innbyggernes forventninger. Politidistriktet skal være en trygg og attraktiv arbeidsplass for sine medarbeidere
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
4febd603-0e2f-434e-9fa0-2d1094fe3bc6
- Sist endret
23. oktober 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10267516
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Troms politidistrikt
Sted
Tromsø
Arbeidsgiver
Troms politidistrikt
Sted
Tromsø
Jurist, juridisk seksjon
Arbeidsgiver
Statsforvalteren i Troms og Finnmark
Sted
Vadsø, Tromsø