Innføringsansvarlig CONEX/ NØDNETT/ Nytt Oppdragshåndteringsverktøy
Nordland politidistrikt
Olav V gate 200, 8070 Bodø
Om jobben
Stillingstittel
Innføringsansvarlig CONEX/ NØDNETT/ Nytt Oppdragshåndteringsverktøy
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
2
Søk på jobben
Søk senest søndag 2. november
Om stillingen
Det pågår et omfattende arbeid i politiet på å utvikle gode digitale verktøy for fremtiden. Formålet er å få på plass nye, oppdaterte og moderne løsninger som bidrar til økt trygghet og som setter politiet i stand til å løse samfunnsoppdraget i årene som kommer.
Felles enhet for operative tjenester (FOT) søker derfor 2 personer til fast stilling som Innføringsansvarlig. Etter innføringen vil stillingen være Operatør ved Operasjonssentral og sentralbord (OPS). Det kan gis mulighet for midlertidig stilling.
Stilingene vil inngå i et team som får ansvaret for implementering av CONEX, Nødnett og det nye oppdragshåndteringsverktøyet i Nordland politidistrikt. Innfasingen av de ulike elementene vil foregå med ulik intensitet og i intervaller i tidsrommet 2025-2031. I perioder hvor prosjektet har lavere intensitet er det tiltenkt tjeneste ved operasjonssentralen, som operatør/instruktør. Det må derfor påregnes noe turnus/helgetjeneste etter avtale. Det kan etter avtale være aktuelt for Pb 3, 2 og 1 å være IP 4 godkjent.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
NØDNETT:Dette er et prosjekt som strekker seg flere år frem i tid, der man ser for seg en transisjon av brukere som starter i slutten av 2027 og frem mot 2031. Implementeringen av nytt nødnett forutsetter også en vesentlig utskifting og oppgradering av dagens kommunikasjonsutstyr i politiet.
Nytt oppdragshåndteringsverktøy:Det nye oppdragshåndteringssystemet skal erstatte dagens PO. Elementer fra det nye systemet vil rulles ut allerede i 2025, og man ser for seg en gradvis utrulling av ny funksjonalitet før distriktene omsider går over helhetlig til det nye systemet. Denne utrullingen vil skje distrikt for distrikt. For Nordland PD sin del starter vi så smått allerede i siste tertial av 2025. Planen er at den grunnleggende funksjonalitet for det nye oppdragshåndteringsverktøyet skal være implementert i alle distriktene i mai 2026.
CONEX:CONEX er den nye kommunikasjonsløsningen som er tiltenkt brukt på Operasjonssentralen, og skal erstatte dagens ICCS. Systemet er ment å være tett integrert opp imot det nye oppdragshåndteringsverktøyet som skal implementeres fra og med Mai 2026.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter motiverte personer som er interessert i digitale verktøy. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet. Videre søker vi medarbeidere som opptrer profesjonelt til enhver tid og fungerer som gode ambassadører for politiet. Evnen til å være trygg, nærværende, lydhør samt å bygge tillit til publikum, er avgjørende. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på, samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for implementering av nytt oppdragshåndteringsverktøy, nytt nødnett og Conex
- Være fast bindeledd mellom POD/PHS og politidistriktet
- Sørge for å holde seg oppdatert på faglige elementer som treffer stillingens ansvarsområde
- Ivareta brukerbehov og sikre korrekt og trygg implementering
- Bidra sammen med fagnettverket til utarbeiding og etablering av arbeidsmetodikk knyttet til nytt oppdragshåndteringsverktøy
- Tjeneste på operasjonssentral
- Instruksjonsvirksomhet
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Bestått grunnutdanning fra Politi(høg)skolen
- Gode datakunnskaper
- God helhetsforståelse av politietaten
- For ansettelse som politibetjent 3/2 må kompetansekriteriene for stillingen være oppfylt
- For ansettelse som politiførstebetjent er det krav om bred politifaglig-/ etterforskningsfaglig erfaring
- God skriftlig og muntlig formuleringsevne
- Det stilles krav til sikkerhetsklarering og autorisasjon for hemmelig/Nato secret, og det er en forutsetning for ansettelsen at man kan få en slik klarering. Behandling av sikkerhetsklarering følger bestemmelsen i sikkerhetsloven
Det er også ønskelig med:
- Erfaring fra operasjonssentral
- Erfaring/utdanning knyttet til instruksjon/undervisning
- Erfaring knyttet til bruk av nødnett/samband
- Erfaring med implementeringsarbeid
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Må kunne arbeide selvstendig, strukturert og nøyaktig
- Gode kommunikasjonsevner
- Utadvendt og serviceinnstilt
- Kreativ, fleksibel og løsningsorientert
- God gjennomføring og samarbeidsevne
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Lønnsplassering som politibetjent 3/2/1 (stillingskode 1461/1459/1457) med årslønn:
- politibetjent 3: kr 546 000 - 650 000 brutto pr år samt et årlig funksjonstillegg på kr 50.000
- politibetjent 2: kr 510 000 - 580 000 brutto pr år samt et årlig funksjonstillegg på kr 40.000
- politibetjent 1: kr 510 000 - 560 000 brutto pr år samt et årlig funksjonstillegg på kr 30.000
- Lønnsplassering som politiførstebetjent (stillingskode 0285) med årslønn kr 610.000 - 642.000
- Det utbetales en årlig godtgjørelse på kr. 40 000 pr år som innføringsansvarlig
- For spesielt kvalifisert personell som er politioverbetjent, kan det i en midlertidig stilling være aktuelt å beholde grad og lønn
- Turnustillegg gis ut fra den gjeldende arbeidsplan
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer på www.spk.no
- Gode arbeidsbetingelser med bl.a mulighet for trening i arbeidstiden
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktpersoner for stillingen
Anders Engene Knudsen
Fagleder
+47 975 22026
Christer Andersen Aass
Instruktør
+47 477 81483
Om bedriften
Nordland politidistrikt omfatter hele Nordland fylke, med unntak Bindal kommune. I tillegg omfattes Gratangen i Troms. Det er et langstrakt politidistrikt med et areal på 37 200 km2. Politidistriktet omfatter 41 kommuner i Nordland med ca 243.000 innbyggere. Heidi Kløkstad er politimester i Nordland politidistrikt. Hun har sitt kontorsted og sin administrasjon lokalisert i Bodø. Det er rundt 770 ansatte i politidistriktet.
Ansettelse vil skje i henhold til personalreglementet for politiet og vanlige ansettelsesvilkår for statens tjenestemenn. Det trekkes obligatorisk 2 % av lønnen til Statens pensjonskasse.
Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju. Vitnemål og attester må legges inn i rekrutteringsportalen for at søknaden skal kunne vurderes. Dette gjelder også for interne søkere. Det er ønskelig at det oppgis minimum to referanser i søknaden.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
45292869-1690-4ccf-8226-977cacd2be00
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10266623