Vil du være med og forme hvordan Skatteetaten jobber med data?
Skatteetaten, Brukerdialog
Nonnesetergaten 4, 5015 Bergen, Hybridkontor
Om jobben
Stillingstittel
Dataleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 2. november
Du vil få ansvar for å koordinere og lede arbeidet med data og dataprodukter, og spille en sentral rolle i arbeidet med å sikre god forvaltning og bruk av data i Skatteetaten. Rollen kombinerer faglig forståelse for data med evne til å drive prosesser og samarbeid på tvers av organisasjonen.
Som dataleder blir du en del av analysegruppen i divisjon brukerdialog, og et sterkt fagmiljø med ca. 30 kollegaer innen analyse, data og innsikt. Du vil også inngå i etatens data- og analysemiljø, med blant annet et tverrfaglig analyseteam, dataledernettverk, og store tverrfaglige miljø med høy kompetanse og bred erfaring.
Dette går jobben ut på
Skatteetaten produktorienterer virksomheten hvor vi organiserer oss rundt produkter som skatt og MVA. Du vil bidra med din kompetanse i et produktteam, og samarbeide tverrfaglig med andre på tvers av fagmiljøer og funksjoner.
Dine sentrale arbeidsoppgaver vil være å
- bidra til å prioritere utvikling og forvaltning av data innenfor etablerte rammer
- definere mål og suksesskriterier for produkter, og følge opp at disse nås
- fasilitere godt samarbeid i team og på tvers av fagmiljøer, og bidra til å bygge felles forståelse og retning i arbeidet med data
- støtte ledelsen i å ta datadrevne beslutninger
- bidra til å utvikle datalederrollen i Skatteetaten og forbedre hvordan vi jobber med datastyring og dataforvaltning i produktene
- oversette detaljerte behov til helhetlige løsninger som gir verdi for virksomheten
- sikre at data behandles i tråd med krav til personvern, sikkerhet og kvalitet
Kompetanse du trenger i rollen
Vi ser etter deg som har relevant utdanning, minimum bachelorgrad innenfor områder som informasjonsteknologi, samfunnsvitenskap, økonomi eller annen utdanning med datarelatert innhold. Særlig relevant erfaring kan kompensere for kravet til utdanning. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT/HK-direktoratet.
I tillegg må du ha
- erfaring med prosessledelse innen data
- faglig kunnskap om data og hvordan de brukes i praksis
- kjennskap til styring og forvaltning av data, og vet hvordan data bør håndteres trygt og effektivt
- meget gode norskkunnskaper, og evne til å formidle komplekse problemstillinger klart og forståelig, både skriftlig og muntlig
Det er ikke et krav, men en fordel om du har kjennskap til
- ulike typer databrukere og deres behov
- brukerinnsikt og hvordan man utvikler løsninger som fungerer i praksis
- erfaring fra tverrfaglig samarbeid i store organisasjoner
- analyse og kunstig intelligens og hvordan data kan brukes til innsikt
- hvordan arkitektur og systemer styres og henger sammen
- helhetlige utviklingsmetoder, som smidig eller tverrfaglig arbeid
- produkt- og prosessledelse (PPL)
Dette ser vi etter hos deg
For å lykkes og trives i rollen trenger du å
- bygge gode relasjoner, samarbeide effektivt, dele kunnskap og hente inn støtte når det trengs
- ta initiativ, gripe fatt i utfordringer og nye behov, og ta ansvar for oppgaver som utvikler både deg og arbeidet
- planlegge og koordinere godt, finne riktige tidspunkter for oppgaver og tilpasse deg andre berørte parter
- løse problemer med helhetlig blikk, forstå hvem endringer påvirker, og håndtere både overordnede og detaljerte utfordringer
- bruke forretningsforståelse aktivt, sette deg inn i Skatteetatens virksomhet og strategier, bruke innsikten til å skape verdi, og se hvordan data støtter virksomhetens strategier og mål
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe med Skatteetatens viktige samfunnsoppdrag? Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene i tilknytning til arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som seniorrådgiver, med en årslønn mellom kr 700 000 og kr 950 000, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes. De første seks månedene regnes som prøvetid.
Vi bruker ikke søknadsbrev: Når du søker på denne stillingen trenger du ikke skrive et søknadsbrev, men levere en beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort tidligere som gjør deg kvalifisert til jobben. Ta med hvilke oppgaver og fagområder du har hatt ansvar for, og hvilke resultater du har oppnådd. Vi setter pris på om du legger ved vitnemål/karakterutskrifter og relevante attester.
Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.
Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle, og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Offentlig søkerliste: Vær oppmerksom på at navnet ditt vil vises på en offentlig søkerliste når du søker jobb hos oss. Du kan be om å bli unntatt fra denne listen ved å gi en begrunnelse, og vi vil vurdere din forespørsel nærmere.
Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.
Kontaktinformasjon
Einar Espolin Storo, seniorrådgiver, 915 61 993Ann Cathrin Jordal, seniorrådgiver, 980 04 477
Arbeidssted
Nonnesetergaten 45015 Bergen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: SkatteetatenReferansenr.: 5022412937
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 02.11.2025
Kontaktpersoner for stillingen
Ann Cathrin Jordal
seniorrådgiver
980 04 477
Einar Espolin Storo
seniorrådgiver
915 61 993
Om bedriften
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, fem divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte medarbeidere som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
40c41664-df3a-4b91-a3e0-248ca62d42df
- Hentet fra
talentech
- Referanse
48ea82598c824bd3a2a3f828668e2027