Avdelingsdirektør strategi og styring
Kartverket
Kartverksveien 21, 3511 Hønefoss, Drammensveien 151, 0277 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Avdelingsdirektør strategi og styring IT
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest mandag 12. januar
Om stillingen
Kartverket står midt i en omfattende moderniserings- og digitaliseringsreise som vil prege hele organisasjonen i årene fremover. IT er en kritisk partner i denne utviklingen, og vi etablerer nå en ny enhet – IT strategi og styring – for å sikre helhetlig styring, strategisk rådgivning og robust leverandør- og kvalitetsoppfølging.
Som avdelingsdirektør for IT strategi og styring blir du en nøkkelperson i å bygge en fremtidsrettet IT-organisasjon som leverer stabile, effektive og sikre tjenester til hele Kartverket og våre samarbeidsparter og brukere.
Kartverket forvalter noen av Norges mest sentrale datakilder - fra posisjon, høyde- og dybdedata, flybilder og eiendomsinformasjon, til detaljerte kart og stedsnavn. Vi står også bak geonorge.no, den nasjonale delingsplattformen for geodata, som brukes av kommuner, offentlige etater og private aktører over hele landet. I årene som kommer skal vi gjennomføre store moderniseringsløft slik at våre data og tjenester kan deles, brukes og utnyttes mer effektivt - både i offentlig og privat sektor.
IT vil være et sentralt punkt for å støtte de store satsningene som kommer fremover. Det innebærer produktorienterte tjenester og team, videre satsing på skyplattform og en god balanse mellom intern og ekstern kompetanse. For å lykkes blir det viktig å balansere solid drift med et utviklingsperspektiv, og til det kreves god strategi og styring.
Hvorfor er dette en spennende mulighet?- Du får muligheten til å bygge en helt ny enhet med stor strategisk betydning
- Rollen gir betydelig påvirkningskraft i Kartverkets moderniserings- og digitaliseringsarbeid
- Du blir en sentral aktør i å forme fremtidens IT-organisasjon og styrke samspillet mellom teknologi og forretning
- Du får jobbe med kompetente og motiverte medarbeidere i et miljø med høy faglig kvalitet
Dine hovedoppgaver:
- Lede etableringen og utviklingen av en ny strategisk enhet med stor betydning for Kartverkets digitaliseringsarbeid
- Utarbeide og følge opp IT-strategi, handlingsplaner og styringsmodeller som understøtter organisasjonens behov
- Sikre helhetlig målstyring, økonomioppfølging og rapportering for ITs tjenester og portefølje
- Være en strategisk rådgiver og bindeledd mellom IT og divisjonene – bidra til helhetlige løsninger og teknologivalg
- Ansvar for leverandørstyring og oppfølging av større avtaler, inkludert anskaffelser og regulatoriske krav
- Drive kvalitetsstyring, kommunikasjon og strategisk kompetanseutvikling i samarbeid med HR og IT-ledelsen
Vi ser etter deg som har:
- Høyere utdanning fra høyskole/universitet fortrinnsvis med bakgrunn innen ledelse og grensesnittet teknologi og forretning. Det er ønskelig med master.
- Utenlandsk utdanning må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
- Solid ledererfaring innen eks. prosjektledelse, teamledelse, endringsledelse med evne til å bygge kultur og skape engasjement
- Erfaring fra strategisk arbeid innen IT, virksomhetsstyring eller digitalisering
- God forståelse for teknologi, plattformer og leverandørstyring
- Sterke kommunikasjonsevner og evne til å skape gode relasjoner på tvers av organisasjonen
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres til og autoriseres for – HEMMELIG jfr. Sikkerhetsloven § 8-2 og § 8-4 og § 8-5.
Personlige egenskaper vi ser etter hos deg:
- Holder deg selv og andre ansvarlige
- Initiativrik og fremmer endring
- Tenker helhetlig
- Gir retning, setter klare mål og lager gode strukturer
- Kommuniserer virkningsfullt
- Tar gode beslutninger
Du kan velge arbeidssted enten ved hovedkontoret på Hønefoss eller ved våre nye lokaler på Skøyen.
Stillingen rapporterer til IT-direktør og inngår i ITs ledergruppe. Har vi klart å fange interessen din? Da ser vi frem til å motta din søknad så snart som mulig!
Hvorfor skal du velge oss?
I Kartverket kombinerer vi stolte tradisjoner med fremtidsrettet teknologi for å løse samfunnskritiske oppgaver. Verdien av fellesløsningene og den geografiske infrastrukturen Kartverket forvalter er estimert til 30 milliarder kroner årlig innenfor viktige samfunnsområder som sikkerhet og beredskap, klima, miljø og natur, kommunal forvaltning og privat næringsliv.
Vi tror på moderne måter å jobbe på. Med en produktorganisert tilnærming setter vi brukerne i sentrum og sikrer rask verdi gjennom kontinuerlige leveranser. Vi har en ambisjon om å gi alle våre ansatte en hverdag der mestring og arbeidsglede står høyt i fokus. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger.
Vi tilbyr
- En nøkkelrolle i å forme en fremtidsrettet IT-organisasjon og løfte digitaliseringsarbeidet i Kartverket
- Et sterkt fagmiljø og samarbeid på tvers av teknologi og samfunnsoppdrag
- Gode offentlige ordninger: pensjon, forsikring og mulighet for boliglån gjennom Statens pensjonskasse
- Fleksibel arbeidstid, sommertid og mulighet for hjemmekontor inntil to dager i uken
- Lønn som avdelingsdirektør, kode 1060, fra kr 1 000 000,- til kr 1 300 000,- avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte kan høyere lønn vurderes.
Om søknaden din
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandlingKartverket er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig - Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes.
Om du trenger teknisk hjelp til søknaden, ta kontakt med support hos Grade Jobbnorge
- support@jobbnorge.no
- 75542220
Kontaktperson for stillingen
Henrik Sartz
direktør IT
+47 90 84 59 51
Om bedriften
Fra sjø til land. Fra det ytterste verdensrommet til dypeste havbunner. Vi i Kartverket vet at alt skjer et sted, og at geografisk informasjon og eiendomsinformasjon er viktige komponenter i utviklingen av bærekraftige samfunn og nye digitale, produkter og tjenester.
Våre ambisjoner på vegne av Norge er store. Vi er over 800 stolte kartverksansatte som hver dag står opp og bidrar til Norge skal bli ledende i bruken av geografisk informasjon. I 2024 ble vi tildelt den prestisjefylte "Bedre Stat"-prisen for vårt arbeid med å digitalisere samhandling ved eiendomshandel.
Vår jobb er å gjøre det enkelt å samle, bearbeide og dele stedfestet informasjon.Våre data spiller en nøkkelrolle i fremtidens bærekraftige samfunn og for å finne svare på fremtidens klimautfordringer. Vi er statens fagorgan for kart, geodata og eiendomsinformasjon. Vår oppgave er å bygge og vedlikeholde nasjonal geografisk infrastruktur for sjø og land, og samarbeide med kommuner, statlige organer og private aktører.
Vi har 13 kontorsteder fra sør til nord, samt et jordobservatorium på 79 grader nord. Kartverket ble etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Norge.
Vi trenger stadig flere på laget. Kanskje du blir en av oss?
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
3c4e74b8-7fae-44cf-8f23-7e75765b0e1c
- Sist endret
19. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10275159
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Kartverket
Sted
Hønefoss
Avdelingsdirektør stab RoS
Arbeidsgiver
Kartverket
Sted
Kristiansand S, Hønefoss
Arbeidsgiver
Kartverket
Sted
Oslo