Jurist - tilsyns- og klagesaker - Helse og omsorg
Statsforvalteren i Innlandet
Gudbrandsdalsvegen 186, 2619 Lillehammer
Om jobben
- Stillingstittel
- Jurist - tilsyns- og klagesaker - Helse og omsorg
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 11. januar
Om stillingen
Statsforvalteren i Innlandet har ledig fast 100 % stilling som jurist i enhet for Helse og omsorg.
Enheten ledes av fylkeslegen og har ansvar for tilsyn og klagebehandling knyttet til helse- og omsorgstjenester og helsepersonell i både kommunal sektor og i spesialisthelsetjenesten. I tillegg har enheten omfattende rettssikkerhetsoppgaver etter helselovgivningens bestemmelser om bruk av tvang. Enheten utfører også rådgivnings- og forvaltningsoppgaver på oppdrag fra Statens helsetilsyn og Helsedirektoratet.
Enheten består av 29 dyktige medarbeidere med bred faglig kompetanse, og har kontorsted på Lillehammer.
Arbeidsoppgaver
- Hendelsesbaserte tilsynssaker, hovedsakelig overfor helse- og omsorgstjenesten i kommunene.
- Tvungen somatisk helsehjelp etter bestemmelsene i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
- Planlagt tilsyn, hovedsakelig innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten
- Pasientrettighetsklager, hovedsakelig fra helse- og omsorgstjenesten i kommunene.
- Foredrag og undervisning innenfor et bredt spekter når det gjelder ulike helserettslige problemstillinger.
- Råd og veiledning, både eksternt og internt.Legg inn opplysninger
Kvalifikasjoner
Krav:- Erfaring fra saksbehandling
- Kjennskap til og/eller erfaring med tilsynsarbeid, rettighetsklager og tvangsregelverket i helselovgivningen
- Faglig innsikt, praksis og interesse for offentlig forvaltning.
- Effektiv og strukturert.
- Har god skriftlig og muntlig framstillingsevne.
- Samarbeidsorientert og analytisk.
Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid.
Dersom du har tatt hele eller deler av din utdanning i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir): https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Hva kan du forvente som ansatt hos oss?
- Arbeidsmiljø preget av høy kompetanse, engasjement og faglig spennende oppgaver.
- Avlønning som 1434 rådgiver med lønnsspenn fra kr 610 000 - 750 000, eller som 1364 seniorrådgiver med lønnsspenn fra kr 680 000 - 860 000, avhengig av kvalifikasjoner.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse med gode pensjons-, låns-, og forsikringsordninger.
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for delvis fjernarbeid
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk
- Moderne kontorlokaler
- Trening i arbeidstiden
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Dette må du ha med i søknaden
Du må legge inn CV og skrive søknaden din i jobbnorge-portalen. Du må også legge ved vitnemål (gjerne tilgang til Vitnemålsportalen) og relevante attester for å bli vurdert for stillingen.
Om du ønsker å reservere deg fra offentlig søkeliste må dette begrunnes. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort, selv om en ber om ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkeliste utformes.
Hva gjør Statsforvalteren?
Hvis du lurer på hva som er Statsforvalterens rolle og hva vi jobber med kan du få informasjon om det ved å se på denne videoen.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=2KkVU7bvdig&pp=ygUQc3RhdHNmb3J2YWx0ZXJlbg%3D%3DKontaktperson for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er statens representant i Innlandet, og har ansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer fra Stortinget og regjeringen. Statsforvalteren er et viktig bindeledd mellom kommunene og sentrale myndigheter. Vi har oppdrag fra 12 departementer og 9 direktorater og er organisert i 4 virksomhetsområder. Vi har sektorvise forvaltningsoppgaver som tilsyn, klagebehandling og veiledning, samt at vi skal bidra til et helhetlig perspektiv overfor kommunene. Stataforvalteren i Innlandet har hovedkontor på Lillehammer.
Vi er en kompetansearbeidsplass med 240 dyktige medarbeidere. Som statens representant ønsker vi å bidra til å bygge Innlandet sterkt.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
31be6ea2-8fbf-4882-ae77-ac9b3364a152
- Sist endret
17. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10274205
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Statsforvalteren i Innlandet
Sted
Lillehammer
Arbeidsgiver
Innlandet Avtaler og personvern, Nav
Sted
Lillehammer, Hamar
Seniorrådgivere - villrein- og naturforvaltning - Naturmangfold og verneområder
Arbeidsgiver
Statsforvalteren i Innlandet
Sted
Lillehammer