Ledig stilling som rådgiver ved seksjon for statistikk, analyse og utvikling
Politiets utlendingsenhet
Økernveien 11-13, 0653 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
rådgiver
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 15. september
Om stillingen
Politiets utlendingsenhet (PU) søker en engasjert og utviklingsorientert rådgiver som ønsker å være med på å videreutvikle organisasjonen.
Seksjon for statistikk, analyse og utvikling er en av fem seksjoner plassert under Felles enhet for juridisk, analyse, grensefag og etterretning (FJAGE), og består per i dag av åtte medarbeidere. Seksjonen utarbeider ulike kunnskapsprodukter som analyser, utredninger prognoser og evalueringer som støtter beslutninger internt i PU, i politiet og innen utlendingsforvaltningen. Seksjonen har også ansvar for å bidra i den digitale utviklingen av grense- og utlendingsfeltet, og skal sikre at PUs behov innenfor tjeneste- og systemutvikling blir ivaretatt. Videre har seksjonen ansvar for utvikling og koordinering av det barnefaglige arbeidet i PU. Seksjonen er utpreget fag- og utviklingsorientert i sine oppgaver, og består av godt kvalifiserte medarbeidere med kompetanse innen sine fagområder.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten gjennom vår rolle som den sentrale kompetanse- og koordineringsenheten innen politiets grense- og utlendingsforvaltning. PU skal være en ressurseffektiv organisasjon, og høy kvalitet, rettssikkerhet og gode etiske holdninger er hovedfokus i vår organisasjon.
Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter deg som er motivert og engasjert for å drive utvikling fremover. Du evner å sette deg inn i komplekse problemstillinger, og du er en pådriver for å bruke teknologi for å understøtte og effektivisere virksomhetens arbeidsprosesser. Du har gode kommunikasjonsevner og er lett å samarbeide med.
Du setter høye krav til deg selv både når det gjelder faglig kompetanse, arbeidsmoral og etisk integritet. Du opptrer profesjonelt og er en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet. Du ønsker å bidra til et godt og inkluderende arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
Politiet og utlendingsforvaltningen står overfor omfattende digitaliseringsoppgaver. Det innføres en rekke nye løsninger som følge av samarbeidet med EU og det er også besluttet at kjernesystemene for utlendingsforvaltningen skal moderniseres. Som følge av dette vil dine arbeidsoppgaver innebære:
- Prosjekt- og utviklingsarbeid knyttet til PUs samfunnsoppdrag, i tett samarbeid med andre avdelinger og fagmiljøer internt i PU og med eksterne samarbeidspartnere – inkludert andre enheter i politiet, etater i utlendingsforvaltningen og internasjonale aktører.
- Ivareta PUs behov og prioriteringer i digitaliserings- og utviklingsprosesser.
- Bidra i videreutvikling av eksisterende systemer, som UTSYS (PUs saksbehandlingssystem).
- Bidra i utvikling av nye løsninger som skal styrke gjennomføringen av PUs samfunnsoppdrag.
Oppgavene krever ikke teknisk kompetanse, men evne til å forstå og formidle behov mellom fagmiljøer og tekniske ressurser.
Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen ved behov.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning fortrinnsvis på masternivå, minst på bachelornivå innen ett eller flere av følgende fagområder:
- Statsvitenskap eller andre samfunnsvitenskapelige fag
- Offentlig administrasjon og forvaltning
- Jus (særlig forvaltnings- eller utlendingsrett)
- Digital forvaltning, prosjektledelse eller organisasjonsutvikling
- Særlig relevant erfaring kan etter vurdering kompensere for manglende utdanning
- Erfaring fra prosjekt- og utviklingsarbeid, gjerne knyttet til digitaliserings- eller organisasjonsutviklingsprosjekter (ikke krav om teknisk bakgrunn).
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.
Det er også ønskelig med:
- Erfaring med å lede prosjekt- og utviklingsarbeid.
- Erfaring fra tjenesteutvikling og/eller utvikling av fagsystemer.
- Erfaring med innsiktsarbeid for å samle og analysere data for forstå komplekse problemstillinger og finne forbedringer
- Erfaring fra politiet eller annen relevant offentlig forvaltning.
- Kunnskap om politiets arbeidsprosesser innen grense- og utlendingsforvaltningen, og om grensesnittet til andre tjenesteområder i politiet.
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering før et eventuelt intervju.Personlige egenskaper
- Nysgjerrig og analytisk, med evne til å sette seg inn i komplekse problemstillinger
- God evne til å jobbe helhetlig, langsiktig og strategisk
- Løsningsorientert, strukturert, nøyaktig og effektiv
- Høy faglig integritet, god arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
- Gode kommunikasjonsevner og lett å samarbeide med
- Evne til å lede og drive frem prosesser
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434) med årslønn: kr. 620.000-700.000 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her.
- Gode arbeidsbetingelser (dagtid, sommer- og vintertid, fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden)
- Sentral beliggenhet på Tøyen, med gangavstand til buss, t-bane og Oslo sentrum
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å skrive et kort søknadsbrev, registrere utfyllende CV og legge ved relevante vitnemål og attester.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), European Travel Information and Authorisation System (ETIAS) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på http://www.politiet.no/.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ Stab HR/HMS, Postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2969eb1f-078c-499c-bbad-84a4011faec5
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10261388