Førstekonsulent
Agder politidistrikt
Vestre Strandgate 55, 4614 Kristiansand S
Om jobben
- Stillingstittel
- Førstekonsulent
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest mandag 1. desember
Om stillingen
Utlendings- og grensefeltet er et spennende fagområde der endringer i verdensbildet påvirker arbeidshverdagen. Forebygging skal ligge til grunn for våre prioriteringer og vår oppgaveløsning. Innbyggerperspektivet står sentralt i våre prioriteringer, og vi jobber for stadig bedre tjenester hvor de som er i kontakt med oss blir møtt med respekt, kunnskap og kompetanse til å løse behov og veilede. En overordnet prioritering for oss er arbeid for å å nå målet om at "alle som oppholder seg i Norge har avklart identitet og lovlig opphold". Seksjon for utlendingsforvaltning skal ivareta rettssikkerhet, god kvalitet, lik behandling og en trygg og effektiv oppgaveløsning. Vi ser etter deg som ønsker å bidra til seksjonens viktige samfunnsoppdrag og måloppnåelse og at innbyggerne opplever tilgjengelige tjenester med god kvalitet. Du har gode samarbeidsegenskaper og vilje til å spille andre gode.
Seksjon for utlendingsforvaltning tar imot og saksbehandler søknader om ulike typer oppholdstillatelser, besvarer henvendelser til veiledningstjenesten og gjennomfører en rekke intervjuer i forskjellige sakstyper. Vi jobber også aktivt med ID-avklaring, tilbakekall av tillatelser gitt på uriktig grunnlag og forebygging av blant annet tvangsekteskap.
Her får du en variert arbeidshverdag med mye innbyggerkontakt, både ved å ivareta søkere med timeavtale som møter opp i vårt innbyggertorg på politihuset og ved å besvare veiledningstelefonen. Vi jobber med forbedringsarbeid og det legges til rette for kompetanseheving og utvikling av medarbeiderne. Vi har organisert arbeidet etter arbeidsflyt og du vil jobbe i team.
Hos oss har vi et godt sosialt arbeidsmiljø og høyt faglig engasjement. Stedplassering er politihuset i Kristiansand, her flyttet vi inn i Quadrum i nye moderne lokaler i 2023. Vi har lyse og trivelige arbeidsplasser, personalkantine, gode møteromsfasiliteter, treningsrom og fellesarealer. Den som ansettes vil få tilbud om fleksibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor enkelte dager og trening i arbeidstiden. Seksjonen har ansatte både i Kristiansand og i Arendal.
Stillingen som lyses ut er en fast førstekonsulentstilling (SKO 1408). Ved eventuell ledighet i lik stillingskode i seksjonen (fast eller midlertidig stilling), forbeholder vi oss retten til å benytte samme søkerliste.
Vi er på jobb for et trygt Norge. Som en del av politiets viktige samfunnsoppdrag, skal vi forebygge og bekjempe kriminalitet, skape trygghet og ivareta rettssikkerheten. Vi tror at mangfold bidrar til bedre oppgaveløsning, og søker derfor medarbeidere med ulik bakgrunn, erfaring, perspektiv og kompetanse. Dersom du har behov for tilrettelegging i rekrutteringsprosessen eller arbeidshverdagen, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg det du trenger.
Dette ser vi etter hos en ny medarbeider
Vi ser etter motiverte personer som er interessert i utlendingsfeltet, migrasjon og landinformasjon og som samtidig trives i en rolle med utstrakt innbyggerkontakt og faglig veiledning. Vi stiller høye krav til faglig kompetanse, motivasjon, arbeidsmoral og etisk integritet.
Videre søker vi etter deg som til enhver tid opptrer profesjonelt og fungerer som en god ambassadør for politiet gjennom dine holdninger og handlinger i det daglige arbeidet.
Evnen til å være trygg og nærværende og bygge tillit til de som er i kontakt med oss, er avgjørende for suksess i vår organisasjon. I vår vurdering av kandidater er blant annet dette noe vi vil legge vekt på samt evnen til å bidra til et inkluderende og respektfullt arbeidsmiljø.
Arbeidsoppgaver
- Motta søknader i saker som gjelder midlertidig oppholdstillatelse, permanent oppholdstillatelse, reisedokumenter og norsk statsborgerskap
- Arbeid med registeringer og søknader etter EØS-regelverket
- Være en del av vår veiledningstjeneste, besvare telefonhenvendelser for at vi skal kunne løse behov, være tilgjengelige og ivareta vår veiledningsplikt
- Gjennomføre ID-kontroll, person- og dokumentkontroll
- Ta biometriopptak og bestille oppholdskort og reisedokumenter
- Saksforberedelse og saksbehandling av søknader
Kvalifikasjoner
Dette må du ha for å være kvalifisert:
- Høyere utdanning på minimum bachelornivå innenfor samfunnsvitenskapelige eller juridiske fag
- Gode kommunikasjonsevner muntlig og skriftlig på norsk og engelsk
- Relevant arbeidserfaring
- Erfaring med kundebehandling, service eller veiledningsoppgaver
Det er også ønskelig med:
- Erfaring fra offentlig forvaltning, fortrinnsvis fra utlendingsforvaltningen (politiet, UDI, UNE, ambassader)
- Kunnskap i et tredje språk utover norsk og engelsk
- Landkunnskap, kjennskap til samfunnsforhold, religion og politikk i aktuelle landområder
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
- Har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å uttrykke deg godt både muntlig og skriftlig
- Har evne til å møte innbyggere og kollegaer på en positiv og serviceinnstilt måte, og bidrar til å utvikle et godt arbeidsmiljø
- Har evne til å ta selvstendige vurderinger, tar initiativ og jobber systematisk og strukturert
- Tar ansvar for oppgaveutførelse og framdrift i egne saker
- Er åpen, engasjert og faglig nysgjerrig
- Har stor arbeidskapasitet og trives i en rolle med stor grad av innbyggerkontakt
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her.
Dette kan vi tilby om du velger oss
- Stillingen lønnes som førstekonsulent (SKO 1408) med årslønn: kr. 550 000 - 600 000
- Det kan bli endringer i stillingsbetegnelser og koder når nytt gradsystem for Politiet blir vedtatt
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger. Les mer her
- Gode arbeidsbetingelser
- En variert arbeidshverdag med mye innbyggerkontakt
- God mulighet for kompetanseheving og utvikling
- Et godt sosialt arbeidsmiljø og høyt faglig engasjement
- Lyse og trivelige arbeidsplasser i et nytt og moderne politihus
- Fleksibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor enkelte dager og trening i arbeidstiden
Mangfold i politiet
Dersom du har funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, er det anledning for å krysse av for dette i søknaden. Er du kvalifisert for stillingen, vil du bli vurdert for positiv særbehandling.
Det innebærer at minst én søker fra hver av disse gruppene blir innkalt til intervju.
Les mer om positiv særbehandling når man søker jobb i staten her.
Opplysningene du gir, brukes til å utarbeide anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=uUTjHmSB_WcSlik søker du
Du søker ved å fylle ut CV i Jobbnorges CV-skjema og skrive et kort søknadsbrev. I tillegg må du legge ved relevante vitnemål og attester. Relevante kandidater vil bli kalt inn til intervju.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktperson for stillingen
Anne Marit Egenes Zachariassen
Seksjonsleder for utlendingsforvaltning
+47 97 52 88 99
Om bedriften
Agder politidistrikt er ett av 12 politidistrikter i Norge. Vi dekker hele Agder, bortsett fra Sirdal kommune. Vi har ansvaret for 24 kommuner der det bor nærmere 310.000 mennesker. Agder politidistrikt ledes av politimester Kjerstin Askholt og visepolitimester Morten Sjustøl.
Agder politidistrikt har omtrent 730 ansatte, og er nå organisert med 10 politistasjonsdistrikt som inneholder 15 politistasjoner. Politistasjonsdistriktene ligger under tre geografiske driftsenheter (Vestre Agder driftsenhet, Midtre Agder driftsenhet og Østre Agder driftsenhet).
I tillegg til geografiske driftsenheter har politidistriktet fire funksjonelle driftsenheter (felles enhet for påtale, felles enhet for operativ tjeneste, felles enhet for etterretning, forebygging og etterforskning, felles enhet for utlending, forvaltning og sivil rettspleie). I tillegg kommer PST og tre lederstøttestaber (kommunikasjon, virksomhetsstyring og HR/HMS).
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
27bec5d6-5556-44f6-803b-054eac10ac85
- Sist endret
17. november 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10270378
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Agder politidistrikt
Sted
Kristiansand S
Seksjonsleder/Utdanningsleder
Arbeidsgiver
Agder politidistrikt
Sted
Kristiansand S
Arbeidsgiver
Statens vegvesen
Sted
Kristiansand S