Leder for brukeropplevelse i Skatteetaten
Skatteetaten, Skattedirektoratet
Fredrik Selmers vei 4, 0663 Oslo
Om jobben
- Stillingstittel
- Seksjonssjef, brukeropplevelse
- Type ansettelse
- Fast, heltid 100%
- Arbeidstid
- Dagtid
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest onsdag 14. januar
Har du lyst på en sentral rolle i Skatteetaten? Vil du være med å utforme våre eksterne tjenester mot privatpersoner og næringsliv? Kan du tenke deg en stilling hvor du er pådriver for å bygge en brukerorientert kultur, felles rammeverk og arbeidsmetoder i vår store organisasjon? Da er det kanskje akkurat deg vi ser etter.
I Skatteetaten har vi en ambisjon om å møte næringsliv og innbyggere slik at det blir enklere å gjøre det rette, og vanskeligere å gjøre feil. Vi hjelper brukerne våre med å forstå hva de skal gjøre i møte med oss og vi utformer løsningene våre slik at de skal være vanskelige å misbruke, noe som er med på å opprettholde tilliten til Skatteetaten.
Fra 1. januar 2026 samler vi flere av fagmiljøene som jobber med brukeropplevelse i Skatteetaten, og nå leter vi etter lederen for seksjon brukeropplevelse. Fagområder du vil lede er blant annet brukerinnsikt, brukerreiser, innholdsforvaltning og tjenestedesign.
Hva går jobben ut på?
Som leder av denne seksjonen vil du ha et strategisk og operativt ansvar for egen enhet som består av to grupper; brukerorientering og selvbetjening. I tillegg vil du ha ansvar for å få på plass et godt og tett samarbeid i hele etaten. Sammen med lederne i seksjonen vil dere jobbe tett med om lag 30 medarbeidere i egen seksjon, og med mange dyktige fagfolk i hele Skatteetaten.
I denne stillingen får du jobbe både strategisk og operativt for å bidra til at vi når våre ambisjoner for brukeropplevelse. Din nærmeste leder vil være direktør for kommunikasjon og brukeropplevelse i Skattedirektoratet, du vil sitte i hennes ledergruppe og du vil ha personalansvar for to ledere. Stillingen er nyopprettet.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- Høyere relevant utdanning, fortrinnsvis på masternivå. Utenlandske grader må være godkjent av Nokut/HK-dir. Lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- Dokumenterbar erfaring fra større og komplekse organisasjoner, hvor du har jobbet med utforming av brukeropplevelser i eksterne tjenester.
- Erfaring med å kommunisere og samarbeide med ulike fagfelt og nivåer i en stor og kompleks organisasjon.
- God kjennskap til rammene som eksisterer for offentlig sektor knyttet til utvikling av tjenester.
- Erfaring med å jobbe systematisk med måling og oppfølging av brukeropplevelse i både fysiske og digitale kanaler.
- God forståelse for samspillet mellom virksomhet, informasjon og teknologi og hvordan dette påvirker hvordan brukeren får gjort oppgavene sine.
- Relevant ledererfaring.
Hva ser vi etter hos deg?
- Har evne til å etablere tillit på tvers av fag og organisatoriske grenser.
- Er strukturert og har en analytisk inngang til problemstillinger.
- Er strategisk, innovativ og initiativrik. Du driver fram leveranser med utgangspunkt i langsiktige strategier som baserer seg på kvalitativ og kvantitativ innsikt.
- Leder gjennom andre, bygger team og bidrar til at folk utvikler seg.
- Har meget gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsegenskaper på norsk.
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe med brukeropplevelser i en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan du inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som seksjonssjef, med en årslønn mellom 1 100 000 og 1 300 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine.
Verdt å merke seg før du søker
Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Kontaktinformasjon
Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør, 920 68 751Arbeidssted
Fredrik Selmers vei 40663 Oslo
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: SkatteetatenReferansenr.: 5051237141
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 14.01.2026
Kontaktperson for stillingen
Astrid Bugge Mjærum
kommunikasjonsdirektør
920 68 751
Om bedriften
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
25ac8246-6552-45a6-80b1-d5e59b2f0b64
- Sist endret
16. desember 2025
- Hentet fra
talentech
- Referanse
ccf3dd2105d3498eac17cf296977d708
Lignende annonser
Avdelingsdirektør brukerflater
Arbeidsgiver
Avdeling for brukeropplevelse, Nav
Sted
Oslo
Rådgiver, sikkerhetskultur
Arbeidsgiver
Skatteetaten, Skattedirektoratet
Sted
Oslo
Arbeidsgiver
Skatteetaten, Skattedirektoratet
Sted
Oslo