Ledig engasjement som rådgiver i justis- og vergemålsavdelingen
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Grev Wedels gate 1, 3103 Tønsberg
Om jobben
- Stillingstittel
- Ledig engasjement som rådgiver i justis- og vergemålsavdelingen
- Type ansettelse
- Engasjement, heltid 100%
- Arbeidsspråk
- Norsk
- Antall stillinger
- 1
- Arbeidssted
- Hybridkontor
Søk på jobben
Søk senest søndag 4. januar
Bli litt bedre kjent med oss
Vi har ledig ett års engasjement i 100 % stilling som rådgiver i faggruppe vergemål med mulighet for forlengelse. Kontorsted for stillingen vil være Tønsberg. Det er ca 20 personer som hører inn under faggruppen. Det er to fagsjefer som deler ansvaret for oppgavene, en som har ansvar for økonomi og en som har ansvaret for jus.
Avdelingen har i dag ca 40 medarbeidere og er en av 5 fagavdelinger hos Statsforvalteren. Avdelingen er inndelt i 4 faggrupper; bevilling, klage, gravplass og vergemål.
Faggruppe vergemål har ansvaret for de oppgaver som tilfaller Statsforvalteren som vergemålsmyndighet i førsteinstans. Hovedoppgaven er å opprette vergemål og oppnevne verger for voksne.
I tillegg oppnevnes verger for mindreårige som er uten fungerende verge. Statsforvalteren prosederer også saker for tingrett og lagmannsrett i saker om fratakelse av rettslig handleevne. Faggruppen har i tillegg ansvar for å administrere godtgjøring for verger og følge opp løpende vergemål gjennom å samtykke til disposisjoner som vergen søker om.
Videre administrerer faggruppen forvaltning av midler på vegne av person med verge samt fører tilsyn med verger, bl.a. å gjennomføre regnskapskontroll. Som førstelinjetjeneste har faggruppen dessuten ansvar for å veilede personer med vergemål, pårørende, verger, advokater og offentlige etater om vergemålsordningen og de private alternativene til vergemål, herunder fremtidsfullmakter.
Hva går jobben ut på?
Utbetaling og regnskapsføring knyttet til vergegodtgjøring samt kontroll av vergeregnskap. I tillegg enklere saksbehandling knyttet til økonomiske oppgaver, som f.eks. innbetalinger og utbetalinger. Stillingen vil dessuten kunne bli tillagt andre oppgaver innenfor avdelingens fagområder.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
- Den som ansettes må ha bachelor eller master i økonomi/administrasjon eller tilsvarende
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
Videre er det ønskelig at du har:
- Relevant erfaring fra offentlig forvaltning, spesielt vergemålssaker
- Kjennskap til bruk av vergemålsapplikasjonen
Hva ser vi etter hos deg?
- Stor arbeidskapasitet, med effektiv og målrettet oppgaveløsning
- Evne til å se praktiske løsninger innenfor rammene av digitale begrensinger og regelverk
- Gode samarbeidsevner og evne til å arbeide selvstendig
- Evne og vilje til å bidra aktivt til et godt arbeidsmiljø
Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt.
Hvorfor skal du velge oss?
- Vi er en avdeling med høy kompetanse og meningsfylte oppgaver på et viktig samfunnsområde.
- Du får mulighet til å bidra og utvikle deg i et svært godt og inkluderende arbeidsmiljø.
- Lønn som rådgiver, stillingskode 1434, normalt kr. 600 000 – 650 000 pr. år, avhengig av kvalifikasjoner og erfaring. For spesielt gode søkere kan høyere avlønning vurderes.
- Pensjonsordning gjennom Statens Pensjonskasse (det blir trukket 2 % pensjonsinnskudd fra lønnen)
- Gode sosiale ordninger med fleksibel arbeidstid, og mulighet for fjernarbeid/hjemmekontor etter avtale med leder.
Inkludering og mangfold
Vi mener inkludering og mangfold er en styrke, og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler samfunnet vi lever i. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse våre samfunnsoppdrag. i oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke.Så langt som mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for det når du søker. Det gir deg muligheten til å få positiv særbehandling. Vi kaller inn minst en kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, må man oppfylle visse krav. Dette kan du lese mer om her.
Verdt å merke seg før du søker hos oss
Vi tar forbehold om endring av oppgavene til stillingen.
Det er 6 måneder prøvetid i stillingen.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort, selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste. Vi er opptatt av at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal speile mangfoldet i samfunnet. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke.
Du kan få mer informasjon om stillingen ved forespørsel til fagsjef Gøril Elisabeth Oterholt, tlf. 35 58 63 56 eller direktør Lars Gustavsen, tlf. 33 37 11 52.
Vi ber om at søknad, med referanser, vedlagt vitnemål og relevante attester, sendes elektronisk via jobbnorge.no.
Søknadsfrist: 4. januar 2026.
Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
Statsforvalteren er statens representant i fylket. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har ca. 190 medarbeidere. Vi har kontor i Skien og Tønsberg. Hovedkontoret ligger i Skien. Innen utløpet av 2029 skal embetet ha halvparten av de ansatte ved hvert av kontorstedene.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
1e5688c1-fd7a-4188-a19e-778cf739852b
- Sist endret
15. desember 2025
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10273647
Lignende annonser
Arbeidsgiver
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Sted
Skien, Tønsberg
Arbeidsgiver
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
Sted
Drammen, Oslo, Moss
Politiadvokat 2, politiadvokat ev politifullmektig
Arbeidsgiver
Sør-Øst politidistrikt
Sted
Tønsberg