Finanstilsynet søker dyktig risiko- og soliditetsanalytiker
Seksjon for forsikringsforetak og pensjonskasser, Finanstilsynet
Revierstredet 3, 0151 Oslo
Om jobben
Stillingstittel
Risiko- og soliditetsanalytiker (rådgiver/seniorrådgiver - ref.nr. 2025/36)
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk eller engelsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest søndag 26. oktober
Har du interesse for forsikringstekniske problemstillinger, risikomodeller og solvenskapitalkravberegninger? Ønsker du å få bred erfaring med ulike former for forsikringsvirksomhet i Norge og bidra til et velfungerende forsikringsmarked? Vi har ledig en spennende stilling som risiko- og soliditetsanalytiker (rådgiver/seniorrådgiver) i seksjon for forsikringsforetak og pensjonskasser.
For å beskytte kundene og forebygge eller dempe virkningene av kriser i forsikringsnæringen må forsikringsforetakene ha tilstrekkelig med kapital til å tåle tap som følge av at markedene utvikler seg på en annen måte enn forventet. Solvens II-regelverket stiller krav til hvor mye kapital foretakene må ha for å dekke ulike typer risiko. Reglene gir også føringer for bruk av risikomodeller for kapitalkravberegning og verdsetting av forsikringsforpliktelser. Seksjon for forsikringsforetak og pensjonskasser følger opp disse kravene i Finanstilsynet.
Seksjonen har et sterkt fagmiljø bestående av medarbeidere med utdanning på master- eller doktorgradsnivå innen økonomi, aktuarvitenskap, matematikk og statistikk. Seksjonen er en del av avdeling for bank- og forsikringstilsyn.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene vil bl.a. være å analysere skadeforsikringsforetakenes risiko ved å vurdere om nivået på foretakenes forsikringstekniske avsetninger er tilstrekkelig og forutsetningene foretakene bruker i beregningen av disse er gode nok. For dette formålet gjør Finanstilsynet egne beregninger og analyser basert på foretakenes innrapporterte data. Oppfølging av forsikringsforetakenes soliditet og foretakenes beregning av solvenskapitalkravet er også en av de sentrale oppgavene hos oss. Enkelte foretak benytter egne risikomodeller for beregning av solvenskapitalkrav. Vårt ansvar er å vurdere om foretakenes internmodeller er gode nok til kapitalkravberegning, herunder vurdere matematiske metoder og datagrunnlag, foretakenes metoder og rutiner for validering av modellene samt modellenes anvendelse i risikostyringen.
Andre arbeidsoppgaver vil være behandling av enkeltsaker knyttet til foretakenes ansvarlige kapital, gjennomføring av stedlige tilsyn knyttet til forsikringstekniske avsetninger og solvenskapitalkravberegninger i samarbeid med andre kolleger fra seksjonen samt utvikling av metoder for oppfølging av nye risikoer. Det er også mulig å delta i fagnettverk på nordisk nivå og arbeidsgrupper som jobber med regelverksutvikling knyttet til tekniske avsetninger eller solvensberegninger på europeisk nivå. Den ledige stillingen er primært knyttet til oppfølging av skadeforsikringsforetak.
Arbeidsoppgavene er varierte, krever både selvstendig fordypning og samarbeid med kolleger, og gir gode muligheter for faglig utvikling. Oppgavene vil tilpasses kvalifikasjoner og erfaring.
Kvalifikasjoner
- relevant utdanning på masternivå innen finans‑/forsikringsmatematikk, statistikk eller økonomi med vekt på kvantitative fag, med gode resultater
- minimum to års erfaring fra forsikrings- eller finansbransjen eller annen relevant erfaring
- god digital kompetanse
- god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk og engelsk
Personlige egenskaper
- gode analytiske egenskaper og evne til å jobbe strukturert
- gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- initiativrik og evne til å jobbe selvstendig
- høy gjennomføringsevne og evne til å jobbe effektivt, med rask og presis levering
Vi tilbyr
- utfordrende arbeidsoppgaver og gode muligheter for utvikling i et miljø med høy fagkompetanse
- sommertid, fleksibel arbeidstid og betalt overtid
- gode velferdsordninger og fleksibel personalpolitikk, også når det gjelder videreutdanning, kurs og opplæring
- gode treningsfasiliteter og mulighet for trening i arbeidstiden
- gode lokaler i Oslo sentrum
- god pensjonsordning og mulighet for lån i Statens pensjonskasse
- tiltreden og lønn etter avtale
Annet
- Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste, jf. offentlighetsloven § 25.
- Søkere må legge ved vitnemål med karakterer og relevante attester.
- Søknaden kan skrives på nynorsk eller bokmål.
- Vi utfører bakgrunnssjekk av vedkommende som ansettes i stillingen.
- Alle ansatte i Finanstilsynet må følge våre etiske retningslinjer, se https://www.finanstilsynet.no/jobb-hos-oss/#Etiskeretningslinjer
- Finanstilsynet er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss, uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn eller hull i CV-en. Dersom det er mulig, vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. For positiv særbehandling, se http://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
- Les mer om Finanstilsynet på vårt nettsted - www.finanstilsynet.no
Kontaktinformasjon
Linn Therese Jørgensen, seksjonsleder, +47 22 93 99 63Arbeidssted
Revierstredet 30151 OSLO
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: FinanstilsynetReferansenr.: 5026775720
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 26.10.2025
Kontaktperson for stillingen
Linn Therese Jørgensen
seksjonsleder
+47 22 93 99 63
Om bedriften
Finanstilsynet arbeider for at foretak og markeder i finansiell sektor fungerer trygt og effektivt til det beste for samfunnet og brukerne av finansielle tjenester. Vi er om lag 350 ansatte og holder til i Oslo sentrum og på Hamar. Vi tilrettelegger for et godt arbeidsmiljø, tar hensyn til klima- og miljøutfordringer og er sertifisert som Miljøfyrtårn.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
177a9ff6-69ce-41f8-82c3-bec621156a49
- Hentet fra
talentech
- Referanse
ab767250fa0340bca1b4f310f6d0835b