Vi søker jurist til juridisk seksjon
Statsforvalteren i Troms og Finnmark
Statens Hus, 9815 Vadsø, Strandvegen 13, 9007 Tromsø
Om jobben
Stillingstittel
Jurist, juridisk seksjon
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest fredag 31. oktober
Om stillingen
Vil du jobbe med variert og spennende juss og utvikle deg faglig hver eneste dag?På juridisk seksjon jobber vi med saker innenfor mange rettsområder – både som førsteinstans og som klageinstans for kommunale vedtak. Vi ser etter en samfunnsengasjert jurist som vil jobbe bredt, men som også ønsker muligheten til å fordype seg i utvalgte rettsområder.
En stor del av sakene våre er klagesaker etter plan- og bygningsloven og offentleglova. Vi behandler også saker etter oreigningslova (ekspropriasjon) , matrikkellova, kommuneloven, lov om fri rettshjelp og generell og øvrig spesiell forvaltningsrett.
Vi jobber innenfor mange spennende rettsområder og med komplisert juss. På juridisk seksjon får du hele tiden utviklet deg som jurist. Vi møter veldig ofte på nye problemstillinger i sakene vi behandler.
Vi er elleve kollegaer på seksjonen, ti av oss er jurister. Vi har høy kompetanse og stort faglig engasjement. Hos oss har vi gode diskusjoner og du får alltid konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet ditt. Vi tør å være uenige - vi spiller hverandre gode.
I tillegg til klagesaksbehandling gir vi råd og veiledning til innbyggere og fagfolk i våre 39 kommuner. Vi holder også innlegg på kurs og konferanser.
Du blir en del av et sterkt fagmiljø som har et viktig samfunnsoppdrag: Vi skal sørge for at rettssikkerheten til innbyggerne i Troms og Finnmark blir ivaretatt.
Du kan velge om du vil ha kontor i Tromsø eller Vadsø.
Vi tilbyr
Lønn som rådgiver/seniorrådgiver i kode 1434/1364, med årslønn fra 600 000,- kroner til 850 000,- kroner brutto per år i Statens lønnsregulativ. Du får lønnstilbud innenfor dette spennet basert på kvalifikasjoner. For å bli ansatt som seniorrådgiver, krever vi lengre relevant erfaring.
Prøvetiden er seks måneder.
Som ansatt i staten blir du automatisk medlem i Statens pensjonskasse (fra lønna trekkes 2 %).
Som arbeidsgiver er vi opptatt av at du trives i jobb, utvikler deg og blir sett. Våre kjerneverdier er klokskap, omsorg og stolthet.
Du får også- fleksibel arbeidstid
- mulighet for å delta på kurs og fagsamlinger
- kontakt med andre fagmiljøer
- hyggelige kollegaer i Troms og Finnmark
- aktive og inkluderende velforeninger som ofte inviterer til sosiale aktiviteter
- to timer fysisk aktivitet / trening i arbeidstiden per uke og treningsrom på arbeidsstedet
- to dager permisjon med lønn i forbindelse med planleggingsdager (for deg med barn under 12 år)
Flere fordeler på nettsidene våre.
Kvalifikasjonskrav
For å bli vurdert for stillingen må du- ha juridisk embetseksamen / master i rettsvitenskap
- ha gode juridiske ferdigheter
- ha god muntlig og skriftlig framstillingsevne på norsk
- relevant erfaring fra juridisk saksbehandling fra stat eller kommune eller annen relevant arbeidserfaring fra privat eller offentlig sektor
- interesse for kommunal og/eller statlig forvaltning
- erfaring fra arbeid med plan- og bygningsrett og/eller forvaltningsrett
- erfaring med å arbeide etter tidsfrister og å prioritere oppgaver
For å trives i stillingen må du være selvstendig, ta ansvar og kunne strukturere arbeidsdagen din. Du er komfortabel med å veilede og delta i faglige diskusjoner. Vi ønsker oss en kollega som forstår Statsforvalterens rolle i samfunnet.
Vi forventer at du er fleksibel og kan ta på deg nye oppgaver hvis det blir behov for det.
Vi legger stor vekt på personlig egnethet og hvordan du kan komplettere seksjonen.
Er dette en stilling for deg?
Ring oss gjerne!
Har du spørsmål om stillingen, ta kontakt med seksjonsleder Sara Holthe Jaklin på 77 64 20 78 eller nestleder Jennifer Sveinbjørnsson på telefon 78 95 03 84.
Har du spørsmål om hvordan det er å jobbe hos oss? Ring seniorrådgiver Trond Presthus Ingebrigtsen på telefon 77 64 20 41.
Her kan du lese mer om hvordan det er å jobbe hos oss.
Du søker på stillingen via Jobbnorge-portalen. Dette må du ha med:- Curriculum Vitae (CV). Fyll den ut digitalt i portalen, ikke last den opp som vedlegg.
- Søknadstekst. Skriv den direkte inn i portalen.
- Gyldig vitnemål (oppnådd grad).
- Relevante attester.
- Hvis du har utdanning fra utlandet, må du legge ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Her kan du lese mer om søknadsprosessen hos oss.
Offentlig søkerliste
Søkerlistene våre er offentlige. Hvis du ønsker å reservere deg fra å bli oppført i offentlig søkerliste, må du begrunne dette (jamfør offentleglovas §25 andre avsnitt). Du får beskjed hvis offentleglova ikke gir rom for å unnta deg fra listen.
Positiv særbehandling
Hvis vi får kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må du oppfylle noen krav. Les mer om dette her. Kryss eventuelt av for dette i søknaden din.
Kontaktpersoner for stillingen
Trond Presthus Ingebrigtsen
seniorrådgiver juridisk seksjon
+4777642041
Jennifer Sveinbjørnsson
nestleder juridisk seksjon
+4778950384
Om bedriften
Justis- og kommunalavdelingen ledes av Per Elvestad og er inndelt i seksjonene 'juridisk', 'vergemål' og 'plan'.
Våre hovedoppgaver er kommunedialog, kommuneøkonomi, rettssikkerhet, vergemål og kommunal- og regional planlegging.
Juridisk: Vi skal gi kommunal- og forvaltningsrettslige råd og veiledning til kommunene og andre aktører/sektormyndigheter og bidra til at innbyggernes rettssikkerhet blir ivaretatt.
Vi avgjør saker innenfor en mengde lovområder, både som førsteinstans og som klageinstans for kommunale vedtak.
Vergemål: Vi skal sørge for at det oppnevnes verge for de som trenger det. Vergemålet kan omfatte både økonomiske og personlige interesser. Vi har ansvar for å gi vergene opplæring, råd og veiledning. Vi forvalter penger for personer under vergemål og vi skal gi samtykke til større disposisjoner.
Plan: Planlegging og arealforvaltning er en forutsetning for god samfunnsutvikling. Som fagmyndighet innen landbruk, miljø, samfunnssikkerhet, helse, utdanning, folkehelse, universell utforming, barn og unge skal Statsforvalteren sørge for at nasjonale interesser blir ivaretatt.
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvar for å informere om statlig politikk og sette handlingsplaner ut i livet. Vi skal sørge at tiltak blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode. Vi har oppgaver på mange felt: Sosialfaglige saker, helse, utdanning, barnevern, samfunnssikkerhet og beredskap, landbruk, reindrift og miljø.
Mer informasjon om Statsforvalterens organisasjon og arbeidsoppgaver finner du på våre nettsider.
Statsforvalteren i Troms og Finnmark har rundt 240 ansatte og er organisert i syv avdelinger og en stab. Hovedsetet er i Vadsø. Vi har også kontorer i Tromsø, Kautokeino, Karasjok og Andselv. I tillegg har vi personalansvar for tretten nasjonalparkforvaltere som har kontorer nær nasjonalparkene.
Statsforvalteren i Troms og Finnmark er det største embetet i landet når det gjelder areal. Vi jobber med et område som er to ganger så stort som Nordland fylke. Troms og Finnmark har grenser til tre land - Finland, Russland og Sverige. Dette er noen av grunnene til at det er spennende å jobbe her lengst nord.
Se vår Facebookside for statusoppdateringer, videoer og bilder.
Vi ønsker mangfold
Vi mener at mangfold er en styrke på arbeidsplassen vår og vi er opptatt av inkludering. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver hos oss for å bidra til at vi kan løse oppgavene våre på en enda bedre måte. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss.
Sektor
Offentlig
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
07d1d8ab-56dc-4773-90f2-92a95fc31fd1
- Hentet fra
jobbnorge
- Referanse
10266515