Økonomiavdelingen saksnummer 2022/8148
Rana kommune er en foregangskommune i arbeidet med kommunal økonomisk bærekraft.
Økonomiavdelingen har ansvar for budsjett, finans, analyse, regnskap, lønn, innkjøp, eiendomsskatt, rapportering, plan og styring. Avdelingen ledes av Økonomisjef. Arbeidsformen kjennetegnes av utstrakt teamarbeid med høyt tempo, kompleksitet og variert innhold.
Vi søker innkjøpsrådgiver til 100% fast stilling ved økonomiavdelingen i Rana kommune.
Innkjøp har ansvar for å tilrettelegge for effektive og profesjonelle anskaffelser i Rana kommune. Dette innebærer blant annet utarbeidelse og oppdatering av interne regelverk, rutiner og system innenfor innkjøpsområdet, samt å bistå med opplæring, veiledning og oppfølging i alle deler av anskaffelsesprosessene. Teamet skal bidra til å etterleve og utvikle innkjøpsområdet i tråd med kommunens anskaffelsesstrategi.
Rana kommune er for tiden del av innkjøpssamarbeidet Samordna innkjøp i Nordland (SIIN), et samarbeid bestående av 21 kommuner. SIIN har ansvaret for samordning og etablering av omlag 20 % av kommunens rammeavtaler.
Gode anskaffelser er avgjørende for å sikre effektiv bruk av samfunnets ressurser, og at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte. Det er også viktig å løse utfordringer knyttet til klima og miljø, bekjempe arbeidslivskriminalitet og motivere til effektivitet og innovasjon på veien mot å nå FNs bærekraftsmål.
Som innkjøpsrådgiver i Rana kommune får du være med å påvirke utviklingen og bidra til framtidas løsninger innenfor et spennende fagfelt
Arbeidsoppgaver
- Lede, gjennomføre og sikre fremdrift i anskaffelsesprosesser
- Sikre oppfølging av regelverk og rammebetingelser ved anskaffelser.
- Kontraktforvaltning og oppfølgning av avtaleportefølje.
- Rådgivning og opplæring innenfor fagområdet.
- Drive utviklingsarbeid - etablere og vedlikeholde «kommunens verktøykasse» innenfor innkjøpsområdet. Herunder strategier, håndbøker, systemer for innkjøp med mer.
Andre oppgaver vil kunne bli tillagt stillingen.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå, eksempelvis juridisk eller økonomi og administrasjon. Relevant erfaring og bachelorgrad kan kompensere for utdanningskravet.
- Det er ønskelig med erfaring fra prosjektledelse.
- Digital kompetanse og interesse for bruk av digitale verktøy
- Kjennskap til offentlig forvaltning og offentlige innkjøp og anskaffelsesregelverk er en fordel.
- Behersker kommunikasjon på en klar og tydelig måte, både skriftlig og muntlig
Personlige egenskaper
Vi søker etter en rådgiver med gode kommunikasjons- og samarbeidsevner og som kan sette seg inn i nye områder raskt.
- Du er nysgjerrig og nytenkende og har blikk for både de store linjene og de viktige detaljene.
- Du er selvstendig og har fremdrifts- og gjennomføringsevne.
- Du er strukturert og har svært gode analytiske ferdigheter.
- Du samhandler godt, både i team og med organisasjonen for øvrig.
Personlig egnethet vektlegges.
Vi tilbyr
- Samfunnsaktuelle oppgaver nær viktige beslutningsprosesser både administrativt og politisk.
- Spennende og omfattende arbeidsoppgaver i et hektisk og godt arbeidsmiljø
- Stillingen gir god anledning til videreutvikling av eget arbeidsfelt
- Fleksibel arbeidstid
To referanser må oppgis. Aktuelle søkere kan påregne å bli innkalt til intervju.
Stillingskode og lønn fastsettes på grunnlag av utdanning, lønnsansiennitet og intern lønnsstruktur. Vitnemål og attester skal ikke legges ved søknaden, men leveres ved evt. jobbintervju. Det gis tillegg for relevant tilleggs-/ videreutdanning.
Flytteutgifter kan dekkes etter eget reglement. Kommunen disponerer noen øremerkede barnehageplasser.
Kvalifiserte kandidater oppfordres til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
Spørsmål knyttet til stillingen og ansettelsesprosessen kan rettes til økonomisjef Linn Carina Utsi på mobil 411 08 431.
Søknad skal sendes via elektronisk søknadskjema, se link på denne side.
Søknadsfrist: 09.12.2022
Link til søknadsskjema: Søk her