Seksjonssjef fag og regelverk
Om stillingen
Vi søker en faglig sterk, kundeorientert og innovativ seksjonsleder som vil være med å utvikle statsforvaltningen og lede et fagområde i sterk utvikling. Du vil få en viktig rolle i arbeidet med å videreutvikle en nyopprettet avdeling. Du vil inngå som en del av ledergruppen i avdelingen, og rapporterer til avdelingsdirektør.
Avdeling Tjenesteleveranser er en av fem avdelinger i regnskapsdivisjonen og består av fire seksjoner. Avdelingen har ansvar for oppgaver innenfor prosessene regnskap, rapportering, faktura og betaling. Dette innbefatter oppgaver som inngående- og utgående faktura, remittering, bilagsføring, periodeavslutning og årsoppgjør. Du vil få et særlig ansvar innen fag og regelverk i avdelingen, og på vegne av avdelingsdirektør ha et overordnet ansvar for kvalitets- og internkontroll. Kompetanseutvikling i avdelingen, videreutvikling av prosesser og god samhandling internt er avgjørende for å nå målene.
Seksjonen har tung faglig kompetanse på områdene, og har behov for en samarbeids- og løsningsorientert leder som leder med tydelighet og tillit. Seksjonen er tiltenkt 10-15 medarbeidere. Endringer i ansvarsområder og antall medarbeidere kan påregnes.
Sentrale arbeidsoppgaver vil være:
- lede og utvikle medarbeidere i egen seksjon
- sikre god drift, struktur og høy faglig kvalitet i egen seksjon og avdeling
- regelverksfortolkning og etablering av beste praksis i avdelingen
- kontinuerlig forbedring av prosess, rutiner og kompetanse knyttet til tjenesteleveransene
- delta i møter med kunder, Riksrevisjonen og andre samarbeidspartnere
- legge til rette for et støttende og utviklende arbeidsmiljø som bygger opp om selvgående medarbeidere
Dine kvalifikasjoner
Du må ha:
- minimum bachelorgrad, gjerne mastergrad, fortrinnsvis innen økonomisk administrative fag og/eller juridiske fag. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- flere års relevant og variert arbeidserfaring fra økonomi- /regnskapstjenester
- relevant ledererfaring, helst med personalansvar
- svært gode kommunikasjonsevner på norsk, både skriftlig og muntlig
Det er en fordel om du har:
- interesse for eller erfaring med kvalitetsstyring og/eller internkontroll
- interesse for eller erfaring med ledelse av kunnskapsmedarbeidere
- god kompetanse på digital samhandling
- god rolleforståelse og innsikt i statlig forvaltning
Vi søker deg som
- er trygg i lederrollen, evner å lede og utvikle selvgående medarbeidere
- har gode samarbeidsevner og motiveres av å skape resultater sammen med og gjennom andre
- identifiserer problemer raskt, finner løsninger og gjennomfører tiltak
- legger til rette for læring og utvikling gjennom å gi og be om tilbakemeldinger, og så langt det lar seg gjøre gjennom å tillate at man kan prøve og feile
- er mål- og resultatorientert
Som en del av avdelingens ledergruppe forutsettes det at du ser seksjonens fagområder som en del av avdelingens og divisjonens totale ansvarsområde, og at du bidrar aktivt i den samlede måloppnåelsen.
Vi tilbyr
- en spennende og utfordrende stilling i Norges fremste kompetansemiljø innen statlig regnskap og økonomistyring
- et godt arbeidsmiljø med utvikling og digitalisering i fokus
- gode ordninger for videreutvikling med blant annet stipendordning for faglig påfyll
- fleksitidsordning med sommer- og vintertid
- trening i arbeidstiden
- kontorsted i moderne lokaler på Brattøra i Trondheim
- medlemskap i Statens Pensjonskasse, en av de beste pensjons- og låneordningene i Norge
Stillingen vil lønnes som seksjonssjef fra kr 752 000 til kr 900 000 avhengig av kompetanse og erfaring i tråd med vår lønnspolitikk. Høyere lønn kan vurderes for spesielt kvalifiserte kandidater. Fra lønnen trekkes 2 prosent innskudd til Statens pensjonskasse. Ved ansettelse er det 6 måneders prøvetid. Den som blir tilbudt stillingen må legge frem en utvidet politiattest.
Mangfold i DFØ
I DFØ tror vi at mangfold gir oss bredere perspektiver, og at medarbeidere med ulik livserfaring og bakgrunn gjør oss i stand til å skape enda bedre løsninger i samfunnsoppdraget vårt. Derfor oppfordrer vi alle til å søke jobb hos oss.
Dersom du har en funksjonsnedsettelse, innvandrerbakgrunn eller hull i CV-en, så kan du bli positivt særbehandlet dersom du krysser av for dette når du søker på stillingen. Vi inviterer alltid minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om positiv særbehandling her: http://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Vil du vite mer?
For spørsmål om stillingen kan du kontakte avdelingsdirektør Øyvind Olsen på telefon 461 86 488 eller Haavard Klemetsen, Regional Manager i Badenoch + Clark på 467 49 848. Du finner mer informasjon om DFØ på dfo.no. Velkommen som søker hos oss i DFØ!
Andre opplysninger
Alle som søker stillingen må søke digitalt gjennom rekrutteringsportalen Jobbnorge. Du må laste opp relevante vitnemål og attester. Vitnemål og/eller karakterutskrifter henter du fra vitnemålsportalen i Jobbnorge. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra NOKUT. Vi gjør oppmerksom på at søknaden kun blir vurdert ut fra informasjonen som foreligger ved søknadsfristens utløp. Det er viktig at du viser hvordan din kompetanse fyller kriteriene som er beskrevet i annonsen.
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjon ikke tas til følge.
Om bedriften
Om oss
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er statens fagorgan for økonomistyring, gode beslutningsgrunnlag for statlige tiltak, organisering og ledelse i staten, samt for anskaffelser i offentlig sektor. Vi leverer lønns- og regnskapstjenester til rundt 90 prosent av statsforvaltningen og har ansvaret for forvaltning og drift av statsregnskapet og statens konsernkontoordning.
Vi skal bidra til effektiv ressursbruk i staten gjennom kompetansetiltak, rådgivning, fellestjenester og utvikling av metoder og verktøy. Vi har om lag 800 ansatte, fordelt på Oslo, Stavanger og Trondheim.