Vi ser etter en ny Media lead for Visit Norway
Innovasjon Norge har i oppdrag å drive målrettet markedsføring av Norge som reisemål, tilrettelegge for salg av norske reiselivsprodukter og bidra til å utvikle det norske reiselivstilbudet.
Målet med jobben vi gjør er at Norge skal tiltrekke seg attraktive tilreisende, i en næring med stor internasjonal konkurranse. En sentral del av dette arbeidet er å skape synlighet i mediene for det norske reiselivet; både gjennom våre kampanjeløp, og også gjennom en «always on»-strategi.
All kommunikasjon gjøres gjennom merkevaren Visit Norway.
Vår strålende ressurs, som har det daglige ansvaret for Visit Norways PR-arbeid, har valgt å takke ja til nye utfordringer utenfor Innovasjon Norge. I den forbindelse så søker vi hans erstatter.
Media lead skal være reiselivsteamets fremste ressurs når det gjelder arbeidet med å plassere Norge som reisemål og norske reiselivsaktører i internasjonale (og for tiden også norske) medier.
Media lead skal legge PR-planer, meisle ut strategi og taktikk sammen med leder, teamet og byrå, samt iverksette og gjennomføre viktige aktiviteter for den norske reiselivsnæringen. I denne rollen har du kontakt med næringen over hele landet og med media fra hele verden.
Du jobber sammen med byråene våre der det er naturlig, og støtter kreatørene våre med sparring for å maksimere PR-potensiale til konsepter og kampanjer som utvikles til enhver tid. Du vurderer pitcher fra næring og kolleger, og du må både kunne skrive pressemeldinger og pressepitch på norsk og engelsk. Du syns det er gøy med innsalg, og er vant til å følge opp journalister og bygge langsiktige relasjoner med relevante medier.
Media lead har også den daglige, faglige ledelsen av "Visit Norways nyhetsdesk", som i tillegg til media lead inneholder en PR-rådgiver, en redaktør for Visit Norways digitale nyhetsbrev (B2C og B2B) og redaktør for innholdsbanken.
Vi søker en senior PR-ressurs, som er sulten på å bidra tydelig til å gjenreise det norske reiselivet etter pandemien. Vi leter etter en selvstendig og nysgjerrig person med betydelig erfaring og utdanning fra PR og/eller journalistikk, og som gjerne også har benyttet denne kunnskapen i markedsføringssammenheng.
Vi jobber globalt, og vi jobber med reiseliv; det er ikke en forutsetning, men det er flott om du kan vise til relevant erfaring. Vi forutsetter et meget godt, flytende og medievennlig språk på norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig.
Den vi søker har et digitalt hjerte, forstår mekanismene i sosiale medier, elsker kreative tilnærminger og vet hvordan å skape overskrifter. Vi ønsker å bedrive innovasjon også i arbeidet med å få medienes oppmerksomhet, og du bør trigges av denne muligheten til å redefinere hva, hvor og hvordan reisemålet Norge får medienes oppmerksomhet.
Kvalifikasjonskrav:
- Høyere utdannelse innen kommunikasjon/journalistikk/PR
- Minimum tre års relevant erfaring i mediebransjen
- Dokumenterte resultater fra kommunikasjonsarbeid
- Erfaring med både operative og strategiske oppgaver
- Meget gode språkkunnskaper i norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig
- Kjennskap til reiselivsbransjen er en fordel, men ikke et krav
Personlige egenskaper:
- Meget gode kommunikasjonsferdigheter, skriftlig og muntlig
- Selvstendig, men liker å jobbe i team og å lykkes sammen
- Handlekraftig, med høy gjennomføringsevne
- Fremragende på relasjons- og nettverksbygging
- Nysgjerrig og liker å holde deg oppdatert
Hvorfor velge Innovasjon Norge og denne muligheten??
Innovasjon Norge skal bidra til vekst og verdiskaping i norsk næringsliv gjennom kapital og kompetanse. Hos oss kommer du tett på næringsutvikling regionalt og nasjonalt, og vi samarbeider nært med våre internasjonale kollegaer og samarbeidspartnere i mer enn 23 land. Når du jobber i Innovasjon Norge møter du ambisiøse mennesker som brenner for å bistå med å utvikle fremtidens produkter og tjenester.
I tillegg får du ta del i spennende og faglige utfordringer hos en av Norges mest attraktive arbeidsplasser*. Vi tror at rette vedkommende primært vil motiveres av stillingens innhold, med muligheter til å bidra til vekst og verdiskaping i Norge. Dette, sammen med et trivelig arbeidsmiljø og ambisjonen om å fortsette å styrke Innovasjon Norges rolle som en sentral samfunnsaktør for et fremtidig bærekraftig næringsliv i Norge, håper vi vil være attraktivt for deg.
Har du spørsmål om stilligen kan du ta kontakt med Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway: katrine.mosfjeld@innovasjonnorge.no
*Innovasjon Norge er stemt frem som den mest attraktive arbeidsgiveren av yrkesaktive med økonomiutdannelse i Universum sin undersøkelse fra 2016-2020. Søk på stillingen