Miljøterapeut Housing first
Psykisk helse- og rustjenesten, Øvre Eiker kommune
Stasjonsgata 24, 3300 Hokksund
Om jobben
Stillingstittel
Miljøterapeut Housing first
Type ansettelse
Fast
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Ønsker du å være en del av et banebrytende nasjonalt prosjekt for varig bosetting av bostedsløse med rusutfordringer og/eller psykiske problemer? Kan du tenke deg å arbeide med den kunnskapsbaserte metoden Housing first? Kunne du også tenke deg å være den som tar et ekstra ansvar for at prosjektet beveger seg fra prosjektarbeidet til den praktiske utførelsen og at metoden implementeres? Frister det med en hverdag i et godt og stimulerende arbeidsmiljø? Da kan det være deg vi leter etter!
Øvre Eiker styrker det boligsosiale arbeidet med oppstart av Housing first. Arbeidet er i hovedsak ambulerende og medarbeiderne er tverrfaglig sammensatt med god kompetanse innenfor psykisk helse- og rusfagene. Mange av oppgavene utføres hjemme hos den enkelte innbygger, mens kontorarbeidet inneholder blant annet planlegging, koordinering og journalføring. Det vil være tett samarbeid med andre tjenester, både i faste grupper rundt brukere, men også generelt i arbeidet med å skape de gode individuelle løsningene.
Tjenesten består av 25 ansatte som følger opp hele feltet innenfor psykisk helse og rus i aldersgruppen fra 15 år. Målet vårt er å være en recoverybasert tjeneste med motiverende samtale som grunnleggende holdning. Relasjonsarbeid anses som en viktig faktor i etablering av kontakt og i oppfølgingsarbeidet. Tjenesten er i utvikling og legger til rette for felles faglig fordypning og kompetanseutvikling. Det gjennomføres ukentlige refleksjonsmøter, og vi starter opp et års kompetansehevingsprogram med Korus Sør i januar 2025.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for at prosjektet beveger seg fra prosjektarbeidet til den praktiske utførelsen og implementering
- Legge til rette for at personer i målgruppen får regi over eget liv og opplever gode hverdager
- Utarbeidelse, planlegging og gjennomføring av individuelt tilpasset oppfølging
- Faglige vurderinger og oppdrag i regi av tjenesten, ofte i samarbeid med andre instanser
- Koordinere oppgaver og samarbeidspartnere, kalle inn til og lede ansvarsgruppemøter
- Praktiske oppgaver som boveiledning og deltakelse på aktiviteter
- Råd og veiledning til pårørende
Kvalifikasjoner
- Relevant bachelorutdanning
- God kompetanse om psykiske lidelser og rusproblematikk
- Gjerne relevant videreutdanning
- God kjennskap til og forståelse for at utfordrende handlingsmønstre som oftest er viktige overlevelsesstrategier
- Ønskelig med erfaring fra kommunalt psykisk helse- og rusarbeid
- Godt kjent med og vant til å tilegne ny kunnskap om ulike IKT løsninger
- God norsk muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Stillingen krever førerkort klasse B og du må disponere egen bil.
Personlige egenskaper
- Engasjement for målgruppen og interesse for fagfeltet
- Motiverende holdning til andres livsprosjekter
- Tåler å bli utfordret under tiden det tar å etablere kontakt og skape en allianse
- Stabilitet, fleksibilitet, struktur og tydelighet i møte med brukere
- Evne til å arbeide selvstendig og samtidig ha gode samarbeidsevner
- Praktiske ferdigheter og liker å gjøre oppgaver sammen med
- Reflekterende holdning og utøver dømmekraft
Personlig egnethet tillegges vekt.
Vi tilbyr
- Dagtid, noe kveldsarbeid må påregnes
- Lønn etter avtale
- Svært gode pensjons- og forsikringsordninger
- Hyggelige kollegaer i et utviklingsorientert arbeidsmiljø
- Velferdsforening
Kontaktinformasjon
Bente Charlotte Gausen, Virksomhetsleder, +47 40283464Arbeidssted
Stasjonsgata 243300 HOKKSUND
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Øvre Eiker kommuneReferansenr.: 4830895210
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 14.08.2024
Om bedriften
Øvre Eiker kommune er et godt sted å bo og jobbe! Vi har fokus på kvalitet, arbeidsglede, inkludering og god ledelse for å fremme mestring hos de ansatte. Øvre Eiker er i utvikling på mange områder, og hos oss jobber folkevalgte, administrativ ledelse, ansatte og innbyggere tett sammen for å løse utfordringer og se nye muligheter.
Vi er opptatt av mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
Øvre Eiker kommune har 20.000 innbyggere og er en virksomhet med ca 1.200 ansatte. Sammen skaper vi et livskraftig Øvre Eiker.
Øvre Eiker kommune praktiserer meroffentlighet ved tilsettinger. Det innebærer at søkere må begrunne særskilt hvis en søknad ønskes unntatt offentlighet. Begrunnelsen vil bli vurdert i henhold til reglene i Offentlighetsloven. Dersom det etter kommunens vurdering ikke foreligger en særskilt grunn, vil søknaden bli offentliggjort. Søkere blir informert og får muligheten til eventuelt å trekke sin søknad før offentliggjøring.
Følg oss gjerne i sosiale medier!
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i portalen.
NB! Øvre Eiker kommune ber aldri om din BankID-informasjon i søknadsprosessen. Blir du bedt om dette, kan det være forsøk på svindel.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2692058
- Sist endret
15. august 2024
- Hentet fra
talentech
- Referanse
13626787f9d44060bbc9a12144771e43