To ledige stillinger - Maskinsjef Tinnsjøfergene (100% stilling) og Motormann
Norsk industriarbeidermuseum
3660 Rjukan, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Maskinist (skip)
Oppstart
Etter avtale
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidstid
Dagtid, ukedager
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
2
Søk på jobben
Søk senest lørdag 15. mars
Send søknad til
Som Maskinsjef skal du ivareta teknisk drift og vedlikehold av de to fredede fartøyene, Tinnsjøfergene D/F Ammonia (1929) og M/F Storegut (1956) som begge står på listen over signifikante objekter for Rjukan Notodden industriarv.
Du skal delta i prosjekter tilknyttet fagområdet, foreta jevnlige risiko- og sikkerhetsanalyser, sørge for at vi til enhver tid har en komplett og oppdatert vedlikeholdsplan og følge opp målene myndigheter og museet setter for sikkerhet og fartøyvern.
Som maskinanssjef vil du være sentral i arbeidet med å videreutvikle og styrke Rjukanbanen i tillegg til arbeid med søknader og rapportering.
Rjukanbanen er normalt i passasjergående trafikk på sommerstid og maskinsjefen må påberegne å bruke noe av sommeren på å være en del av mannskapet ombord i denne perioden.
**Kvalifikasjoner og kompetanse for maskinsjef:**Maskinsertifikat M2. Det er en fordel om du har dampsertifikat D2,
men det er ikke et krav.
Erfaring som maskinist fra større fartøy
Gyldig legeattest fra godkjent sjømannslege.
Gyldig sikkerhetskurs i h.h.t. STCW 78.
Komfortabel med digital vedlikeholdsstyring -- du vil være superbruker og ansvarlig for oppbygging av STAR, museets vedlikeholdssystem.
Strukturert, kan planlegge og utføre vedlikehold.
Komfortabel med administrativt arbeid i tillegg til praktiske oppgaver og rutiner om bord.
Liker å planlegge, lede og følge opp prosjekter.
God forståelse og kunnskap for budsjett- og økonomi.
God forståelse og kunnskap om skipselektriske anlegg.
Interesse for å sette seg inn i dampmaskineri og gammel dampteknologi .
Kunnskap og forståelse for ivaretagelse av fredede og vernede gjenstander og installasjoner, samt inneha kunnskap om gjeldene lover og regelverk.
Kunnskap og forståelse for IMO regelverk og klasseregler.
Evne og vilje til å delta i videreutviklingen av vårt ISM-system.
Sertifikat til bil, klasse B.
Ansvarsområde er til enhver tid definert i oppdatert stillingsbeskrivelse.
Som skipsmotormekaniker er det din oppgave å sørge for at fartøyet sitt maskinrom fungerer best mulig, og du er gjerne involvert i vaktordninger for kontinuerlig overvåking under drift og seilas. Du er med under manøveroperasjoner i maskin, som ved avgang/ankomst.
De viktigste arbeidsoppgavene dine inkluderer drift og vedlikehold av fartøyene sine maskiner og tekniske system. Det omfatter ettersyn i av diverse komponenter i maskinrommet, vedlikehold av motorer og annet teknisk utstyr, reparasjon ved behov, tilsyn med smøring og drivstoffsystem, og samarbeid med maskinsjefen for å sikre effektiv drift og pålitelig ytelse om bord på fartøyet. Du må være praktisk anlagt, være en problemløser og like å skru og vedlikeholde gammelt utstyr. Du må være interessert i eldre kanskje gamledags utstyr og like å løse de problemer det kan medføre.
Fartøyene har base ved Mæl Fergeleie, og når det ikke er rute eller charterturer, vil arbeidsdagene være her og om bord på fartøyene.
De viktigste kvalifikasjonene du må ha som skipsmotormekaniker er en formell utdanning innen maritime fag, skipsmotormekaniker, eventuelt lengre fartstid som motormann og kjennskap til dette. Sertifikat som bevis på teknisk kompetanse, praksis og erfaring med vedlikehold og reparasjon av maritimt utstyr, kjennskap til maritime lover og forskrifter, og evne til å følge strenge sikkerhets prosedyrer. Selv om disse fartøyene seiler på Tinnsjøen, er de underlagt det samme strenge lovverket som gjelder andre fartøy.
Som skipsmotormekaniker på Tinnsjøfergene, vil du få en spennende og utfordrende jobb. Det innebærer ansvar med å holde maskineri og tekniske systemer i god stand for å sikre drift og kontinuitet for fartøyet.
Selv om jobben kan være krevende gir den deg en unik mulighet til å arbeide med gammeldagse maskiner og tilhørende teknologi, for eksempel er dampmaskinene på Ammonia i tilnærmet original stand, du vil få delta på drift og vedlikehold og overhalinger av eldre trippel ekspansjon dampmaskin, noe som vil gi deg en verdifull erfaring innen maritim drift og vedlikehold av eldre fartøy. Du blir en del av et mannskap som samarbeider, og bidrar til å holde fergene i drift, noe som krever både prestasjon og ansvar. Som skipsmotormekaniker på Tinnsjøfergene er du med i en nøkkelrolle i å opprettholde effektiviteten og sikkerheten til fartøyet sine operasjoner.
Bli med oss på reisen på Tinnsjøen og søk i dag som skipsmotormekaniker på Tinnsjøfergene!
Oppstart - Snarest
Kontaktperson for stillingen
Om bedriften
Stiftelsen Norsk industriarbeidermuseum (NIA) er et av landets største museer. Foruten det teknisk-industrielle kulturminnet Rjukanbanen og fergene på Tinnsjøen, består museet av Vemork, Tungtvannskjelleren på Vemork, Telemark Kunstmuseum og mer enn 110 kulturhistoriske bygg på blant annet Tinn museum, Heddal bygdetun og Tuddal bygdetun. Museet har ansvar for formidlingen av Rjukan Notodden industriarv med status Unesco World Heritage (verdensarv). Her er Rjukanbanen definert som et fremragende eksempel på universelle verdier på lik linje med fabrikkområdene, Rjukan Notodden Company Town og kraftproduksjonen gjennom området fra Vinje, Rjukan til Notodden. Museets samfunnsoppdrag er omfattende og formidler industri, energi-, kunst-, kultur-, og krigshistorie av internasjonalt format. De to ledige stillingene har oppdrag på de teknisk-industrielle kulturminnene M/F <<Storegut>>, D/F <<Ammonia>> og er tilknyttet NIAs avdeling for drift og sikkerhet.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Del annonsen
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2867301
- Hentet fra
Stillingsregistrering
- Referanse
eca514fe-e924-486a-9dc3-aea45a6fd4b0