Vi søker jurist til juridisk seksjon
Statsforvalteren i Troms og Finnmark
Strandvegen 13, 9007 Tromsø
Om jobben
Stillingstittel
Jurist, juridisk seksjon
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 6. januar
Om stillingen
Vi søker en samfunnsinteressert jurist som både vil jobbe bredt og ha muligheten for spesialisering. Hos oss blir du en del av et sterkt juridisk miljø.
Vil du jobbe med variert og spennende juss og utvikle deg faglig?På juridisk seksjon er ti av dine elleve kollegaer jurister. Vi har kontorer i både Tromsø og Vadsø. Denne stillingen er i Tromsø.
Som jurist på juridisk seksjon får du muligheten til å fordype deg i juridiske problemstillinger og spesialisere deg innenfor enkelte rettsområder. Oppgavene spenner over mange spennende rettsområder og innebærer også komplisert juss.
På seksjonen behandler vi saker innenfor mange rettsområder, både som førsteinstans og som klageinstans for kommunale vedtak. Vi skal sørge for at rettssikkerheten til innbyggerne i Troms og Finnmark blir ivaretatt.
En stor del av sakene våre er klagesaker etter plan- og bygningsloven. Vi behandler også saker knyttet til fast eiendom etter oreigningslova (ekspropriasjon) og matrikkellova og saker knyttet til offentleglova, kommuneloven, lov om fri rettshjelp og annen generell og spesiell forvaltningsrett.
I tillegg til juridisk klagesaksbehandling, gir vi råd og veiledning til innbyggere og fagfolk i våre 39 kommuner. Vi holder også innlegg på kurs og konferanser.
Hos oss får du
- Lønn som rådgiver/seniorrådgiver i kode 1434/1364, med årslønn fra 585 000,- kroner til 800 000,- kroner brutto per år i Statens lønnsregulativ avhengig av kvalifikasjoner
- Automatisk medlemskap i Statens pensjonskasse (hvor 2% trekkes fra lønnen)
- Interessante og utfordrende juridiske arbeidsoppgaver
- Muligheten til å delta på relevante kurs og fagsamlinger
- Dyktige, hyggelige kolleger og gode faglige sparringspartnere
- Et godt og inkluderende arbeidsmiljø
- fleksibel arbeidstid
- to timer trening i arbeidstiden hver uke
- treningsrom på arbeidsstedet
- to dager permisjon med lønn for planleggingsdager i året (for deg med barn under 12 år)
- en meget god velforening, Klippen, som stadig inviterer til sosiale sammenkomster og aktiviteter
Våre kjerneverdier er klokskap, omsorg og stolthet, og vi som arbeidsgiver er opptatt av at du skal trives i jobb, at du utvikler deg og at du blir sett og hørt. Vi ønsker deg velkommen!
Du finner flere fordeler på nettsidene våre.
Kvalifikasjonskrav
For å bli vurdert for stillingen må du- ha juridisk embetseksamen / master i rettsvitenskap
- ha gode juridiske ferdigheter
- beherske norsk godt både muntlig og skriftlig
Hvis du er nyutdannet og kan legge ved foreløpig karakterutskrift i søknaden, og ettersende endelig karakterutskrift som viser 300 studiepoeng innen 31. januar 2025, kan du bli vurdert for stillingen.
Det er en fordel om du har- relevant erfaring fra juridisk saksbehandling fra stat eller kommune - eller annen relevant arbeidserfaring
- kjennskap til, og interesse for kommunal og/eller statlig forvaltning
- erfaring fra arbeid med plan- og bygningsrett og/eller forvaltningsrett
- erfaring med å arbeide etter tidsfrister og å prioritere oppgaver
For å trives i stillingen, må du være selvstendig, kunne strukturere arbeidsdagen din og være komfortabel med ansvar. Vi forventer at du er fleksibel og kan ta på deg nye oppgaver hvis det blir behov for det. Vi ønsker oss en kollega som forstår Statsforvalterens rolle i samfunnet.
Vi legger stor vekt på personlig egnethet og hvordan din kompetanse kan komplettere seksjonen.
Er dette en stilling for deg?
Ring oss gjerne!
Har du spørsmål om stillingen, ta gjerne kontakt med seksjonsleder, Tone Selseth Bertheussen - 77 64 20 37 eller nestleder på seksjonen, Sara Holthe Jaklin - 77 64 20 78.
Her kan du lese mer om hvordan det er å jobbe hos oss.
Dette må du ha med i søknaden
Du må legge inn CV og skrive søknaden din i Jobbnorge-portalen. Du må legge ved vitnemål og relevante attester. Hvis du har utdanning fra utlandet, må du legge ved godkjenning fra NOKUT.
Her kan du lese mer om søknadsprosessen hos oss.
Offentlig søkerliste
Søkerlistene våre er offentlige. Hvis du ønsker å reservere deg fra å bli oppført i offentlig søkerliste, må du begrunne dette (se offentleglovas §25 andre avsnitt). Du får beskjed hvis offentleglova ikke gir rom for å unnta deg fra listen.
Positiv særbehandling
Hvis vi får kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må du oppfylle noen krav. Les mer om dette her. Kryss eventuelt av for dette i søknaden din.
Om bedriften
Justis- og kommunalavdelingen ledes nå av Per Elvestad, fungerende direktør. Avdelingen er inndelt i seksjonene juridisk, vergemål og plan.
Våre hovedoppgaver er kommunedialog, kommuneøkonomi, rettssikkerhet, vergemål og kommunal- og regional planlegging.
Juridisk seksjon
Vi skal gi kommunal- og forvaltningsrettslige råd og veiledning til kommunene og andre aktører/sektormyndigheter og bidra til at innbyggernes rettssikkerhet blir ivaretatt.
Vi avgjør saker innenfor en mengde lovområder, både som førsteinstans og som klageinstans for kommunale vedtak.
Vergemålsseksjonen
Vi skal sørge for at det oppnevnes verge for de som trenger det. Vergemålet kan omfatte både økonomiske og personlige interesser. Vi har ansvar for å gi vergene opplæring, råd og veiledning. Vi forvalter penger for personer under vergemål og vi skal gi samtykke til større disposisjoner.
Planseksjonen
Planlegging og arealforvaltning er en forutsetning for god samfunnsutvikling. Som fagmyndighet innen landbruk, miljø, samfunnssikkerhet, helse, utdanning, folkehelse, universell utforming, barn og unge skal Statsforvalteren sørge for at nasjonale interesser blir ivaretatt.
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens fremste representant i fylkene. Vi har ansvar for å informere om statlig politikk og sette handlingsplaner ut i livet. Vi skal sørge at tiltak blir best mulig lokalt tilpasset og kommer innbyggerne til gode. Vi har oppgaver på mange felt: Tilsyn med kommunenes økonomi og forvaltning, sosialfaglige saker, helse, utdanning, barnevern, samfunnssikkerhet og beredskap, landbruk, reindrift og miljø.
Mer informasjon om Statsforvalterens organisasjon og arbeidsoppgaver finner du på våre nettsider.
Statsforvalteren i Troms og Finnmark har rundt 240 ansatte og er organisert i syv avdelinger og en stab. Hovedsetet er i Vadsø. Vi har også kontorer i Tromsø, Kautokeino, Karasjok og Andselv. I tillegg har vi personalansvar for tolv nasjonalparkforvaltere som har kontorer nær nasjonalparkene.
Statsforvalteren i Troms og Finnmark er det største embetet i landet når det gjelder areal. Vi jobber med et område som er to ganger så stort som Nordland fylke. Troms og Finnmark har grenser til tre land - Finland, Russland og Sverige. Dette er noen av grunnene til at det er spennende å jobbe her lengst nord.
Se vår Facebookside for statusoppdateringer, videoer og bilder.
Vi ønsker mangfold
Vi mener at mangfold er en styrke på arbeidsplassen vår og vi er opptatt av inkludering. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver hos oss for å bidra til at vi kan løse oppgavene våre på en enda bedre måte. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss.
Sektor
Offentlig