Rådgiver/seniorrådgiver - etatsstyring og budsjett
Om oss
Seksjon for IT-politikk har ansvar for samordning av regjeringens IT-politikk, herunder politikk for digitaliseringen av offentlig sektor. Seksjonen har etatsstyringsansvar for Digitaliseringsdirektoratet, som bl.a. forvalter digitale fellesløsninger som Altinn, ID-porten og er regjeringens fremste virkemiddel for samordning av digitaliseringen i offentlig sektor. Seksjonen har i tillegg ansvar for oppfølging, og implementering av flere rettsakter fra EU innen IKT-feltet, på områder som deling av data, kunstig intelligens, elektronisk ID, universell utforming av IKT, mv.
Seksjonen har 16 ansatte med tverrfaglig bakgrunn, og er en engasjert og sosial gjeng. Vi jobber med spennende oppgaver, og har fokus på tverrfaglig oppgaveløsning og tett samarbeid på tvers i seksjonen. Det er høyt arbeidstempo og god lagånd i den daglige oppgaveløsningen.
Du får jobbe med
Arbeidsoppgaver
- Bidra i arbeidet med etatsstyring av Digitaliseringsdirektoratet
- Følge opp budsjettprosesser som berører seksjonen
- Følge opp relevante fellesprosesser i avdelingen, eksempelvis oppfølging av virksomhetsplan
- Bidra til løsning av andre oppgaver innenfor seksjonens arbeidsfelt
Dette er en spennende stilling som er i skjæringspunktet mellom politikkområdene digitalisering og forvaltningsutvikling. Etatsstyringen innebærer bl.a. oppfølging av sentrale IT-løsninger i forvaltningen, som Altinn og ID-porten. Du vil ha muligheter for å utvikle deg faglig innenfor seksjonens oppgavefelt. Du vil også få mulighet til å jobbe innenfor hele seksjonens ansvarsområde. Det er i perioder korte tidsfrister i forbindelse med budsjettprosessen og andre administrative prosesser knyttet til etatsstyringen.
Vi søker deg som
Nødvendige kvalifikasjoner
- Mastergrad innen samfunnsvitenskap, økonomi, teknologi eller jus
- Lang relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- God økonomiforståelse
- Gode analytiske evner
- God skriftlig fremstillingsevne på norsk
Ønskelige kvalifikasjoner
- Kjennskap til administrative prosesser og organisering av offentlig forvaltning
- Noe kjennskap til digitalisering i offentlig sektor
Personlige egenskaper
- Evne til å ta initiativ
- Evne til å arbeide både selvstendig og i team
- Gode samarbeidsevner
- Ryddig og strukturert
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Utdannelse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester.
Vi tilbyr
Vi ønsker deg velkommen inn i et arbeidsfellesskap med dyktige kolleger som er stolte av jobben sin. Vi tilbyr:
- En spennende jobb i et sterkt fagmiljø
- Mulighet for faglig utvikling innenfor seksjonens oppgavefelt
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger, med automatisk medlemskap i Statens pensjonskasse
- Fleksibel arbeidstid
- Mulighet for trening i arbeidstiden
Lønn: Stillingen lønnes som rådgiver eller seniorrådgiver fra kr 650 000 - 820 000 pr år. Nyutdannede kan også søke og vil bli ansatt som 1. konsulent, med avlønning i spennet 480.000 – 600.000 pr.år.
Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Slik søker du
Søknad sendes elektronisk via linken "Søk stillingen" øverst på denne siden.
Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke - uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn, seksuell legning eller hull i CV. Arbeidsforholdene vil bli lagt til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Godt medarbeiderskap er viktig for oss.
KDD samarbeider med Meditor for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Kontaktperson: For nærmere opplysninger om stillingen kontakt: avdelingsdirektør, Katarina de Brisis. tlf: 910 09 205, e-post: Katarina-de.Brisis@kdd.dep.no
Om bedriften
Om oss
Kommunal- og distriktsdepartementet har ca 380 ansatte og er sekretariat for kommunal- og distriktsministeren og øvrig politisk ledelse.
Departementet (KDD) har ansvar for boligpolitikk, plan- og bygningsloven, arbeid med FNs bærekraftsmål, kart- og geodatapolitikken, kommuneøkonomi og lokalforvaltning, IKT- og forvaltningspolitikk, elektronisk kommunikasjon, regional- og distriktspolitikk, det administrative ansvaret for fylkesmennene, valgjennomføring, politikken overfor samer og nasjonale minoriteter, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning.
Departementet har en rekke underliggende etater og virksomheter.
Avdeling for IT- og forvaltningspolitikk
Avdelingen har koordineringsansvaret for forvaltningspolitikken og IT-politikken, for deler av personvernpolitikken og for elektronisk kommunikasjon. Ansvaret omfatter blant annet arbeidet med digitalisering og innovasjon i offentlig sektor, personopplysningsforskriften og administrativt ansvar for Datatilsynet og for Personvernnemda. Avdelingen har også ansvar for etatsstyringen av Digitaliseringsdirektoratet og av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.