Vil du jobbe med forvaltning av asylporteføljen i Politiets utlendingsenhet?
Org. nr: - Stillingsident: 4410642359 Presentasjon av stillingen:
Ved Felles enhet for ID-avklaring og etterretning (FIE), seksjon for saksinntak, avsnitt saksinntak 2 har vi et ledig vikariat som rådgiver med oppgaver innen porteføljestyring av asylsaksporteføljen til PU.
Vikariatet vil ha oppstart snarest, og til og med 15. mars 2022, med mulighet for forlengelse.
Saksinntak 2 er organisert under seksjon for saksinntak. Seksjonen har to avsnitt, Saksinntak 1 og Saksinntak 2, samt et prosjektavsnitt med ansvar for overføringsflyktninger.
Saksinntak 2 har ansvar for saksutsetting og porteføljeforvaltning av asylsakene i PU. Porteføljestyring sikrer god vurdering og differensiering av asylsakene, samt bidrar til kontroll på PUs asylsaksportefølje. Avsnittet har et bredt oppgavespenn innen porteføljestyring, ID- og returinfo, assistert retur med IOM, oppgaver innen avdelingens virksomhetsstyring, samt rollen som felles opplæringsansvarlig på FIE.
Avsnittet har 11 medarbeidere, og for tiden er det 3 medarbeidere som jobber med porteføljestyring på avsnittet. De samarbeider tett, også med andre seksjoner/avsnitt på FIE og i PU. I tillegg til interne samarbeidspartnere krever porteføljestyringen noe kontakt med utlendingen/utlendingens representant, politidistrikt og særorgan, UDI/UNE, samt kontakt med andre lands myndigheter.
Arbeidsoppgaver
På grunn av vikariatets varighet, vil oppgavene innenfor porteføljestyring i all hovedsak være driftsoppgaver. Arbeidet utføres etter etablerte rutiner, med høye kvalitetskrav som krever god struktur.
Oppgavene innebærer hovedsakelig:
- Vurdering av sak og saksutsetting til aktuelle avsnitt i henhold til vedtatt saksflyt og gjeldende avtaler
- Forvaltningsmessig oppfølging av asylsaker, herunder svare ut henvendelser til avsnittets postmottak, samt føring i systemer
- Bidra i utvikling av rutiner for enhetlig porteføljestyring og oppgaveløsning av forvaltningsoppgaver
- Ved behov bistå med gjennomgang av porteføljer tilhørende ID-avklaringsavsnitt
- Skriftlig og muntlig kontakt med interne og eksterne samarbeidspartnere
Stillingen kan bli tillagt andre arbeidsoppgaver etter behov
Avsnittets jour-tjeneste bemannes fra kl. 09-15.
Det vil bli gitt nødvendig opplæring ut fra behov, i tett samarbeid med opplæringsansvarlig for porteføljestyring og avsnittsleder.
Kvalifikasjoner
Det kreves:
- Høyere utdanning på universitet/høyskolenivå, minst på bachelor-/cand.mag.nivå innenfor samfunnsvitenskapelige, juridiske fag, eller annen relevant utdanning. Kravet til utdanning etter bestått videregående skole (studiespesialisering eller generell studiekompetanse) kan fravikes ved 5 års dokumentert relevant arbeidserfaring fra PU, politiet, eller utlendingsforvaltningen.
- Kjennskap til eller erfaring fra utlendingsfeltet, fortrinnsvis asyl
- Kjennskap til DUF/UTSYS og politiets systemer
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Gode IT-ferdigheter
Det er en ønskelig med:
- Kjennskap til utlendingsloven og forvaltningsloven, eventuelt utlendingsrett, forvaltningsrett
- Erfaring med politiets systemer og DUF og registersøk
- Relevant erfaring fra politiet eller utlendingsforvaltningen
- Erfaring fra asylsaksforvaltning/porteføljeforvaltning
- Kunnskap om saksflyt og saksansvar i PU
- Språk- eller områdestudier fra relevante land opp mot søkerporteføljen
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Personlige egenskaper
Vi søker etter en motivert kollega med interesse for migrasjons/asyl- og utlendingsfeltet, og som er fleksibel og kvalitetsbevisst. Du må ha gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og du må evne å jobbe i team. Det stilles høye krav til struktur, nøyaktighet og detaljfokus i ditt arbeid. Det er en forutsetning for stillingen at du er rollebevisst, har gode formidlingsevner, og du må kunne motta og gi konstruktive tilbakemeldinger.
Personlig egnethet og motivasjon til stillingens arbeidsoppgaver vektes høyt.
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer i vår medarbeiderplattform.
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som rådgiver i SKO 1434, fra kr. 507 600 - 553 500,- brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Fleksibel arbeidstid med mulighet for trening i arbeidstiden
- Sentral beliggenhet på Tøyen, med gangavstand til T-bane, buss og Oslo sentrum
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Vi oppfordrer alle søkere om å registrere utfyllende CV i søknadsportalen og legge ved relevante vitnemål og attester.
Kontaktinformasjon
Elisabeth Arnesen, Fungerende avsnittsleder, 48990102
Arbeidssted
Økernveien 11
0653 Oslo
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Politiets utlendingsenhet
Referansenr.:4410642359
Stillingsprosent: 100%
Vikar
Søknadsfrist: 09.08.2021
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag 555 ansatte. PU registrerer og identifiserer asylsøkere. I tillegg er det enhetens oppgave å transportere ut asylsøkere som har fått avslag på søknad om opphold, og andre utlendinger som ikke har lovlig opphold i Norge. PU forvalter politiets utlendingsinternat på Trandum, Utreisesenteret på Gardermoen, og er sammen med bl.a. UDI ansvarlig for drift av Nasjonalt ankomstsenter for asylsøkere i Råde. PU er kompetansesenter for norsk politi på utlendingsområdet.
En personalpolitisk målsetting er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, og å rekruttere flere kvinnelige medarbeidere og personer med minoritetsbakgrunn.
Politietaten har en medarbeiderplattform som forutsetter at våre medarbeidere er helhetsorienterte, modige, tett på og viser respekt.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ HR-seksjonen, postboks 8102 Dep, 0032 Oslo.
Jfr. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.