Vi søker inntil 15 politibetjent 1-3 til midlertidige stillinger ved Nasjonalt ankomstsenter (NAS)
Politiets utlendingsenhet
Mosseveien 58, 1640 Råde
Om jobben
Stillingstittel
Ledig inntil 15 midlertidige stillinger som politibetjent 1-3 ved seksjon for ID-ankomst
Type ansettelse
Engasjement
Antall stillinger
15
Politiets utlendingsenhet (PU) tilbyr inntil 15 midlertidige stillinger som politibetjent 1-3 for tjenestegjøring ved Nasjonalt ankomstsenter (NAS) på Råde. Vi søker deg som har en interesse for utlendingsfaget og gjerne har opparbeidet deg registeringskompetanse fra tidligere.
Stillingene har en varighet t.o.m. 31.12.2024, med mulighet for forlengelse, og vil i hovedsak ha arbeidsoppgaver knyttet til Ukraina-porteføljen. Arbeidstid for NAS er for tiden 2. skift turnus med arbeidshelg hver 3. helg.
PU har over flere år vært involvert i kriser av ulik karakter og omfang. PU er en organisasjon som er i stand til å håndtere utfordrende situasjoner og krevende oppgaver, selv om ulike oppdrag har utfordret bemanningskapasiteten både mht. antall og kompetanse. Behovet for henholdsvis å øke og redusere bemanningen har vært en konsekvens av tilsvarende økning eller reduksjon av PU sin samlede oppgavemengde, herunder både faste oppgaver, oppdukkende kriser og skiftende politiske prioriteringer. Fleksibilitet og evne til rask omstilling er viktige suksesskriterier for slike hendelser.
De som tilsettes må påregne å tjenestegjøre flere steder i organisasjonen for å bidra til å håndtere situasjoner på tvers av PU. De som tilsettes vil følgelig utgjøre et viktig beredskapselement, både knyttet til PUs egen portefølje samt i Oslo og Øst pd ved behov. Stillingene vi nå lyser ut vil derfor gi mulighet til å få en bred innsikt og erfaring innenfor våre oppgaver. Ved en eventuell omdisponering vil arbeidsgiver forsøke å tilpasse tjeneste etter nåværende bosted/tjenestested.
Søknader som sendes inn må inneholde:
- en nylig lederreferanse. Vi vil kontakte den oppførte referansen
- vitnemål fra PHS m. tilhørende karakterutskrift
Søknader uten overnevnte opplysninger vil ikke bli vurdert.
Arbeidsoppgaver
- ankomstregistrering av nyankomne asylsøkere
- gjennomføre registreringssamtaler, skrive rapport og anbefale videre tiltak
- opprettelse av sak og loggføring av tiltak i politiets datasystemer, samt i datasystemet for utlendings- og flyktningsaker (DUF)
- vurdering og bruk av tvangsmidler etter utlendingsloven, som pågripelse, undersøkelser, beslag, mv.
- ID-undersøkelse på bopel og pågripelser
- samarbeid med interne og eksterne aktører
- gi anbefaling til videre saks- og forvaltningsarbeid
Stillingen kan bli tillagt andre oppgaver ved behov.
Kvalifikasjoner
Det kreves:
- det kreves bestått politi(høg)skole, karakterer vil vektlegges
- god muntlig og skriftlig formidlingsevne på både norsk og engelsk
- gode IT-ferdigheter
- førerkort klasse B
Det er en fordel med:
- erfaring med relevante IT-systemer i asylprosessen, herunder DUF og UTSYS
- erfaring med arbeid i ankomstfasen
- erfaring med ID-avklaringsarbeid
Det er ønskelig med:
- kjennskap til politiets oppgaver i asylprosessen
- erfaring med dokumentkontroll
- erfaring fra arbeid med sårbare personer
- barnefaglig kompetanse/erfaring fra arbeid med barn og ungdom
- erfaring med utarbeidelse av skriftlige rapporter
For ansettelse som politibetjent 2 kreves 3 års tjeneste i stilling med politimyndighet etter bestått grunnutdanning/bachelorutdanning fra politi(høg)skolen samt gjennomført obligatorisk vedlikeholdstrening; eller 2 års tjeneste i stilling som etterforsker og gjennomført obligatorisk vedlikeholdstrening (pt. OÅO).
For ansettelse som politibetjent 3 kreves 6 års tjeneste i stilling med politimyndighet etter bestått grunnutdanning/bachelorutdanning fra politi(høg)skolen samt gjennomført to obligatoriske vedlikeholdstreninger; eller 4 års tjeneste i stilling som etterforsker og gjennomført obligatorisk vedlikeholdstrening (pt. OÅO). I tillegg kreves gjennomført etter- og/eller videreutdanning relevant for etterforskning med minimum 15 studiepoeng.
Den som tilsettes i stillingen må kunne sikkerhetsklareres på nivå Begrenset.
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Ved å søke stilling i politiet samtykker du til at det foretas en skikkethetsvurdering i forkant av et eventuelt intervju.
Personlige egenskaper
- gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- omstillingsdyktig og fleksibel
- positiv og serviceinnstilt
- evne til å jobbe effektivt og strukturert, både selvstendig og sammen med andre
- god rolleforståelse
- evne til å håndtere perioder med høyt arbeidspress
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- en utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- stillingen lønnes som politibetjent 1-3 (stillingskode 1457/1459/1461), fra kr 443.000-635.400 brutto per år
- for tiden tilkommer ATB-tillegg tilsvarende kr. 40 707
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- gode arbeidsbetingelser (f.eks. trening i arbeidstiden o.l.)
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Magnus Løvland, 40632738Kjell Morten Fredriksen, 90625920
Arbeidssted
Mosseveien 581640 Råde
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Politiets utlendingsenhetReferansenr.: 4836597748
Stillingsprosent: 100%
Midlertidig
Sluttdato: 31.12.2024
Søknadsfrist: 07.08.2024
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 faste ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), ETIAS National Unit (ENU) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ stab HR/HMS, postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
Sektor
Offentlig
Nettsted
www.politiet.no/jobb
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2704549
- Sist endret
8. august 2024
- Hentet fra
talentech
- Referanse
368bef494c5b40a18c3b6af350af27ca