Innkjøpsrådgiver driftsanskaffelser
Konserninnkjøp i Vy har det overordnede ansvaret for konsernets anskaffelser. Kjøpsvolumet er ca. 6 milliarder pr. år samlet for investeringer og driftskjøp, og avtaleporteføljen består hovedsakelig av tjenestekjøp. Avdelingen har fått økt ansvar de siste årene, både for gjennomføringen av en stor andel av konsernets anskaffelser og ansvar for effektiviseringsprosjekter i forretningsområdene. Den nye konsernstrategien legger føringer for hvordan støttefunksjonene skal fungere for å bidra til utvikling og vekst for konsernet, blant annet å levere effektivt og i tett samspill med forretningsområdene. Da en av våre ansatte skal gå av med pensjon, søker vi etter en innkjøpsrådgiver til teamet som er ansvarlig for driftsanskaffelser.
Teamet for driftsanskaffelser har ansvaret for porteføljen med konsernovergripende avtaler samt løpende anskaffelser til driften for de ulike forretningsområdene. Teamet har ansvar for operativ gjennomføring av driftsanskaffelser og ikke-strategiske anskaffelser i stabene og Vy-persontog, samt etter avtale (SLA) og bestilling fra de øvrige forretningsområdene. Det er en stor bredde i de anskaffelsesområdene teamet skal dekke, alt fra enkle kjøp av kontorrekvisita og møbler til større rammeavtaler innen konsulentbistand til forretningen.
Arbeidsoppgaver
Innkjøpsrådgiver driftsanskaffelser skal bidra til oppnåelse av konsernsynergier for innkjøpsområdet gjennom å;
- Ha ansvaret for gjennomføring av driftsanskaffelser i Vygruppen, fra å bidra som rådgiver til å lede hele anskaffelsesprosessen
- Delta i utarbeidelse av analyser, strategier og planer for innkjøp
- Gjennomføre risikokartlegging, identifisere og foreslå tiltak for risikoreduksjon knyttet til anskaffelser.
- Forestå kontrakts- og leverandøroppfølging etter kontraktsinngåelse i samarbeid med de ulike forretningsområdene
- Rapportere effekt av inngåtte avtaler
- Yte bistand i minikonkurranser på konsernovergripende avtaler og etter behov for forretningsområdene
Kvalifikasjoner
- Høyere relevant utdanning innen juridiske, tekniske eller økonomiske fag
- Erfaring med gjennomføring av offentlige anskaffelser
- God kjennskap til lov- og forskrift om offentlige anskaffelser
- Prosesskompetanse og erfaring med kontraktsforvaltning
- Dyktig i forhandlinger
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Handlekraftig med evne til å forankre og drive frem løsninger
- Resultatorientert
- Analytisk, strukturert og klarer både å planlegge og holde oversikten samtidig som du passer på detaljene
- Løsningsorientert, tillitsvekkende og engasjert
Stillingen rapporterer til Innkjøpssjef Driftsanskaffelser.
Vi tilbyr
Vy er en fleksibel og tilpasningsdyktig arbeidsgiver som tilbyr faglige og personlige utviklingsmuligheter og konkurransedyktige arbeidsbetingelser og gode forsikrings- og pensjonsordninger. Utover dette får du fine treningsmuligheter og flott kantine i moderne lokaler i Oslo sentrum.
Tar du utfordringen? I så fall gleder vi oss til å høre fra deg!
Om bedriften
Vygruppen er et nordisk transportkonsern som i 2018 hadde en omsetning på 15 milliarder kroner og 10.500 ansatte i Norge og Sverige. Forretningsområdene i konsernet er tog og buss, samt mobilitet og reiseliv. Transportbransjen står foran dramatiske endringer og Vy satser nå for å utvikle fremtidens transportløsninger. Vy jobber hver dag for å forbedre kundeopplevelsene og gjøre det enklere å reise kollektivt. Tog og buss kobles tettere sammen, og vi utvikler nye tjenester som skal gjøre det enklere å reise dør til dør. Nysatsinger skal styrke konsernets kjernevirksomhet og gjøre det enda mer attraktiv for kundene å reise kollektivt og miljøvennlig.