Virksomhetsleder for pleie og omsorg
Kort om stillingen
Mars 2020 går nåværende virksomhetsleder av med pensjon. Skiptvet kommune lyser derfor ut 100 % stilling som virksomhetsleder for pleie og omsorg.
Virksomhet pleie og omsorg i Skiptvet kommune er blant de ledende i landet målt etter kommunebarometeret.
Virksomhetsleder er en del av kommunens øverste administrative ledelse, rådmannens ledergruppe, og utøver for rådmannen den strategiske ledelsen innenfor sitt fagområde.
Virksomhetslederen har ansvar for overordnet planlegging og styring av virksomheten. Pleie- og omsorg i Skiptvet kommune består av 7 avdelinger:hjemmebaserte tjenester, sykehjemsdrift, kjøkken- og vaskeri,
boveiledning og botilbud for de med nedsatt funksjonsevne, dagtilbud for hjemmeboende demente og de med nedsatt funksjonsevne, psykisk helsevern og fysioterapi.
Stillingen inneholder mange spennende arbeidsoppgaver og krever stor arbeidskapasitet, stor fleksibilitet og tydelig ledelse.
Beskrivelse
Stillingen har delegert rådmannens myndighet for sin virksomhet. Hovedarbeidsområdene er:
- Drifts- og oppfølgingsansvar for pleie og omsorg
- Kommunal planlegging inkl. utarbeidelse av kommuneplaner, budsjett- og økonomiplan
- Rapportering, årsmelding og resultatoppfølging
- Organisasjonsutvikling og generelt utviklingsarbeid herunder velferdsteknologi og digitalisering
- Koordinering innenfor eget ansvarsområde
- Følge opp kommunens satsingsområder og bidra aktivt til at de planer som blir vedtatt gjennomføres
- Kontakt med andre kommuner og offentlige myndigheter på administrativt nivå inkl. oppfølging av statlige rammebetingelser
- Kvalitetssikring av driften
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning på minimum bachelor- nivå som er relevant for ansvarsområdet
- Lederutdanning og ledererfaring som er relevant for ansvarsområdet
- Minimum 5 års ledererfaring
- Erfaring fra arbeid i pleie- og omsorg, fortrinnsvis fra sykehjem eller hjemmesykepleie
- Gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig
Leder- og personlige egenskaper
- Er en trygg, tydelig og synlig leder med stor gjennomføringsevne
- God økonomisk forståelse og kunnskap om lov og avtaleverk
- Er utviklings- og endringsorientert
- Kommuniserer godt og har evne til å motivere og begeistre andre, samt utnytter mangfoldet i virksomheten
- Er opptatt av tjenestemottakere og medarbeidere og er en pådriver for å utvikle virksomheten i henhold til kommunens og nasjonale mål
- Evner til og forståelse for samspillet mellom politikk, administrasjon og fag
- Evner å innta et helhetsperspektiv og bidra til samhandling på tvers av kommunens tjenesteområder
Særskilte krav
Politiattest må leveres ved ansettelse.
Vi tilbyr
- En spennende og utfordrende lederstilling for et fag og en virksomhet i stor utvikling
- Aktivt og spennende arbeidsmiljø med høy kompetanse og engasjerte kolleger
- Kunnskapsrike og løsningsorienterte avdelingsledere i virksomheten
- Godt lederfellesskap i rådmannens ledergruppe
- God pensjonsordning
Lønn og vilkår
Lønn etter avtale.
Arbeidstaker tilsettes i Skipvet kommune på de vilkår som fremgår av gjeldene lover, reglement og tariffavtaler, herunder pliktig medlemsskap i KLP. Arbeidstaker må være forberedt på at arbeidssted og arbeidsoppgaver kan endres internt i kommunen.
Vurdering om offentlighet
Jfr. § 25 i Offentleglova så forbeholder kommunen seg retten til å vurdere grunnlaget for ønske om unntak fra offentlighet.
Søknad sendes
Søknad sendes elektronisk.
Dersom du har problemer med elektronisk innsending, ta kontakt med Servicekontoret på tlf. 69 80 60 00.
Om bedriften
Klart vi kan !Kvalitet - Engasjement - SamspillSkiptvet kommune ligger sentralt i Østfold mellom E6 og E18 med Meieribyen som kommunesenter. Det er nærhet til natur, men samtidig kort vei til det urbane liv. Avstand til nærmeste by, Askim er 13 km, til Oslo er det 65 km og til Sarpsborg 30 km. Kommunen har ca. 3800 innbyggere. Vi ønsker at kommunen skal være et godt sted å bo i alle livets faser. Full barnehagedekning, god skole, inkluderende lokalsamfunn, god og nok hjelp når det er nødvendig og rikt kulturliv. Det å fornye og endre, men samtidig bevare, er for Skiptvet en viktig utfordring. Kommunens administrasjon og tjenester er organisert i en sentraladministrasjon og 4 virksomheter.