Miljøterapeut
Informasjon om arbeidsstedet og stillingen
Husafjellheimen er en statlig omsorgsinstitusjon for ungdom, organisert under Bufetat. Vi har 6 plasser, hvorav 2 kan brukes i treningsleiligheter. Målgruppen er i alderen 13 - 18 (20) år. Institusjonen tar i mot ungdom plassert etter § 4.4 og § 4.12 etter Lov om barneverntjenester.
Ved Husafjellheimen er det ledig stilling som miljøterapeut
70% fast stilling
Miljøpersonalet jobber turnus med vakter inntil 16 timer og med arbeid inntil hver 3. helg.
Hvilende nattevakter inngår i denne stillingen. Dette avlønnes med 20 min pr time. Den lønnstekniske stillingsprosenten er derfor ca 62 %.
Hva vil arbeidsdagen din bestå av?
Institusjonen har gjennomgående fokus på Mentaliseringsbasert miljøterapi. Dette vil blant annet si å ha fokus på å forstå ungdommens smerteuttrykk og hjelpe ungdommen med følelsesregulering og gjenkjenning av triggere en møter i hverdagen. Her er en viktig forutsetning å kjenne seg selv, og sine egne triggere.
- Utøve god omsorg og grensesetting ut fra en mentaliseringsforståelse
- Medansvar i kartleggings- og utredningsprosesser med standardiserte verktøy
- Deltakelse i faglig arbeid, veiledning og utvikling
- Sette seg inn i og holde seg oppdatert på målsettinger, tiltak, planer og rutiner
- Særkontaktansvar, rapportskriving, ha kontakt med foresatte, offentlige og andre samarbeidsparter
- Være fysisk aktiv og kunne delta på aktiviteter og turer i det daglige og på helg
- Praktiske oppgaver rundt ungdommene og på institusjonen
- Arbeidsvilkår ellers: Til enhver tid gjeldene turnus
Hvilken bakgrunn har du?
- Minimum 3-årig høgskoleutdanning som barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier
- Krav om erfaring fra barneverninstitusjon etter avsluttet utdanning
- God kjennskap til Mentaliseringsbasert miljøterapi
- Ønskelig med kjennskap til Standardisert Forløp og fagsystemet Birk
- God erfaring fra bruk av IKT-verktøy
- Sertifikat kl. B, med manuelt gir.
- Det kreves minst to referanser som er faglig relevante og av nyere dato.
Hvem ser vi etter?
Statlig barnevern innebærer hurtige endringer og krever derfor fleksibilitet. Vi trenger tydelige voksne, reflekterte og trygge arbeidstakere. Vi ønsker medarbeidere med klare holdninger som vil framstå som gode rollemodeller for ungdommene. Vi ønsker å legge vekt på personlige egenskaper som:
- Ansvarsevne
- Pålitelighet
- Åpenhet
- Evne til samarbeid
- Ønske om å være bidragsyter til å videreutvikle en mentaliserende kultur i personalgruppa
- Evne til empati, fleksibilitet, fasthet og til å kunne stå i vanskelige situasjoner over tid
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- For oss er det også svært viktig hvordan du som person egner deg til jobben. Det vil bli tatt med i den totale vurderingen.
Hva får du hos oss?
Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ som stillingskode 1494 sosionom, stillingskodekode 1495 barnevernspedagog, stillingskode 1508 vernepleier i lønnsramme 15, alternativ 5-11, p.t. kr 387 900- 498 800 pr. år (ltr. 40-56), eller som stillingskode 1185 spesialutdannet sosionom, stillingskode 1510 spesialutdannet barnevernspedagog, stillingskode 1509 spesialutdannet vernepleier i lønnsramme 18, alternativ 7-11-, p.t. kr 458 900-535 200 pr. år (ltr. 51-60). Avlønning vurderes etter utdanning og erfaring.
Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring.
I tillegg kan vi tilby:
- Sosiale tiltak sammen med gode kollegaer.
- Godt faglig miljø med gode støttespillere i arbeidshverdagen.
- Du får være med på å utvikle oss slik at vi kan gi barn og unge og familier et enda bedre tilbud, og det mener vi har en stor verdi i seg selv.
Opplysninger til deg som søker
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Stillingen er for tiden lagt til Husafjellheimen ungdomsheim
- Politiattest må fremlegges ved eventuell ansettelse, jf lov om barnevern § 6-10, og forskrift om politiattest § 6. Denne attesten skal ikke legges med søknaden.
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
Kontaktinformasjon
Leder Mette Tranvåg Øren tlf. 466 17 524
Avdelingsleder Connie Parr Hellevik tlf. 466 17 525
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse og varighet skal tas med ved et evt. intervju.
Om bedriften
Om Bufetat og enheten
Barne-, ungdoms- og familieetatens fem regioner har som hovedoppgave å drive etatens institusjoner og familievernkontor. I tillegg har regionene ansvar for fosterhjemsrekruttering og oppgaver knyttet til adopsjon. Barn, unge og deres familie skal få riktig hjelp til rett tid uansett hvor de bor i Norge. Bufetat sine fem regioner og Bufetat Senter for administrasjon og utvikling rapporterer til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
Region Midt-Norge består av fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal. Regionens administrasjon er lokalisert i Trondheim.
Husafjellheimen ungdomshjem ligger i Ålesund. Husafjellheimen er en barnevernsinstitusjon med 6 plasser, hvorav 2 kan brukes i treningsleiligheter. Målgruppen er i alderen 13 - 18 (20) år. Institusjonen tar i mot ungdom plassert etter § 4.4 og § 4.12 etter Lov om barneverntjenester.