Avdelingsleder
Enhet for inntak avd. fosterhjem, Bufetat
Løkkeveien 33, 9510 Alta
Om jobben
Stillingstittel
Avdelingsleder
Type ansettelse
Fast, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Ønsker du en spennende lederstilling der du får bidra i arbeidet med å sikre gode og trygge oppvekstvilkår for barn og unge?
I Bufetat, region nord er det nå ledig en fast 100 % stilling som avdelingsleder ved Enhet for inntak, avd fosterhjem og hjelpetiltak.
Enhet for inntak har ansvar for å bistå de kommunale barneverntjenestene i region nord med forsvarlige tiltak herunder institusjonsplass, fosterhjem, familieråd og andre statlige hjelpetiltak. Denne oppgaven løser vi i nært samarbeid med kommunene, statlige og private aktører.
Enheten er organisert i tre spesialiserte avdelinger som ledes av hver sin avdelingsleder. Avdelingene er lokalisert i Tromsø, Bodø og Alta.
Som avdelingsleder ved Enhet for inntak får du en unik mulighet til å lede dedikerte fagfolk i et av de viktigste samfunnsoppdragene; vekst og utvikling for barn, unge og familier.
Kontorsted for stillingen vil være Alta.
Noe reisevirksomhet må påregnes
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene vil blant annet bestå av:- gi råd, veiledning og bistand til rådgivere i den enkelte sak
- Sikre god drift og tilstedeværelse i egen avdeling
- ivareta personalansvar i henhold til statens personalhåndbok, og egen styringslinje.
- motta og håndtere henvisninger fra barneverntjenester, samt veiledning i egen avdeling i håndtering av disse
- inngå i enhetens beredskapsordning for akutt-telefon
- veiledning i utarbeidelse av tiltaksvalg og godkjenning av tilsagn
- kvalitetssikre kjøp av barneverntjenester og sikre at de er ihht. gjeldende avtaler og rutiner.
- Kvalitetssikre oppfølging og utvikling i aktive saker, at saksarbeid i tildelt oppgaveportefølje er godt dokumentert og har god datakvalitet
- Veiledningsansvar i egen avdeling, og enheten som helhet, samt ekstern veiledning ved behov
- lede viktige møtefora
Andre oppgaver må påregnes.
Kvalifikasjoner
Det kreves
- minimum treårig utdanning på høyskolenivå som barnevernspedagog, sosionom eller tilsvarende relevant utdanning
- ledererfaring fra barnevernsfeltet
- kunnskap og erfaring fra forvaltning og saksbehandling i kommunal og/ eller statlig barnevernstjeneste.
- erfaring fra statlig barnevernsforvaltning vil bli vektlagt
- gode IT ferdigheter
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Det er ønskelig med relevant videreutdanning.
Enheten er opptatt av å ha tverrfaglig kompetanse, og søkers kompetanse vil bli vektlagt opp mot øvrig ansatte.
Personlige egenskaper
Du :
- er opptatt av barn og unges oppvekstsvilkår
- jobber effektivt, er løsningsorientert og pålitelig
- har gode ferdigheter innenfor kommunikasjon og samhandling
- evner å tenke helhetlig og er selvstendig i din oppgaveløsning
- har driv og initiativ til å utvikle deg selv og organisasjonen
- trives med formidling, både muntlig og skriftlig, og du trives med ledelse
For oss er det også svært viktig hvordan du som person egner deg til jobben. Det vil bli tatt med i den totale vurderingen.
Vi tilbyr
Vi gjør oppmerksom på at sentrale tillegg fra årets lønnsoppgjør ennå ikke er ferdigbehandlet i Staten for 2024.
I tillegg kan vi tilby:
- Medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, mulighet for tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring.
- en lederstilling med mange varierte og spennende utfordringer og stort rom for utvikling, både faglig og personlig
- en spennende stilling i et hektisk og dynamisk arbeidsmiljø sammen med postitive og engasjerte kollegaer med høy fagkompetanse
- mulighet til å trene inntil en time i uken i arbeidstiden.
- fleksibel arbeidstidsordning innenfor bestemte rammer
Du får være med på å løfte oss slik at vi kan gi barn og unge og familier et enda bedre tilbud, og det mener vi har en stor verdi i seg selv.
Informasjon til deg som søker
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Stillingen er for tiden lagt til Alta
- Politiattest må fremlegges ved ansettelse, jf. lov om barnevern § 12-11 andre ledd, Denne attesten skal ikke legges med søknaden.
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
- 6 måneders prøvetid
- minimum to referanser av nyere dato.
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
Vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse og varighet skal lastes opp elektronisk som vedlegg i Webcruiter.
Kontaktinformasjon
Ronny Wærnes, Enhetsleder, 46615258Arbeidssted
Løkkeveien 339510 Alta
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: BufetatReferansenr.: 4871666491
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 01.11.2024
Om bedriften
Barne-, ungdoms- og familieetatens fem regioner har som hovedoppgave å drive etatens institusjoner og familievernkontor. I tillegg har regionene ansvar for fosterhjemsrekruttering og oppgaver knyttet til adopsjon. Barn, unge og deres familie skal få riktig hjelp til rett tid uansett hvor de bor i Norge. Bufetat sine fem regioner rapporterer til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
Bufetat, region nord med administrasjon i Alta omfatter Nordland, Troms og Finnmark, med totalt ca 700 ansatte.
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2770883
- Hentet fra
talentech
- Referanse
5f944c3da73040888b2d1cae0569a55e