Er du spesialpedagogen som skal være med på å utvikle deltidsopplæringen for elever i et tegnspråklig læringsmiljø?
Innleding om avdelingen og fagområde: I tillegg til å være en aktiv bidragsyter i det konkrete utviklingsarbeidet skal medarbeidere i deltidsopplæringen til sammen dekke følgende oppgaver. Opplæring: Legge til rette for god og tilpasset opplæring for elevene ut fra deres faglige og sosiale behov. Skape et inkluderende og stimulerende tegnspråklig læringsmiljø. Utvikle innhold og øke omfanget av fjernundervisning/ e-læring. Bidra i systematisk vurderingsarbeid for å sikre læringsprogresjon og læringsutbytte for elevene. Samarbeid: Samarbeide med elevenes bostedsskoler for å skape helhet og sammenheng i opplæringen. Være en aktiv bidragsyter i nettverksarbeid for lærere. Bidra med kompetanse og erfaringsutveksling i deltidsopplæringen på tvers av regionene. Samarbeide med andre fagavdelinger i Statped. Forvaltning og administrasjon: Delta og medvirke til inngåelse av samarbeidsavtaler med elevenes bostedsskoler. Innhente relevant dokumentasjon om den enkelte elev. Ivareta oppgaver i tilknytning til planlegging, koordinering og praktisk tilrettelegging knyttet til deltidsopplæring og sosiale aktiviteter. Arbeidsoppgaver:
- For å gjennomføre disse oppgavene på en god måte har vi behov for en spesialpedagog. Dette er en ny stilling som du kan være med å forme. Du vil blant annet:
- Inngå i et samarbeid med hjemmeskole og andre i det å skape en helhetlig opplæring med fokus på læring og inkludering
- Planlegge og gjennomføre undervisning etter § 2.6 og/eller §5-1 på hvert trinn (1.-10.trinn)
- Veilede kollegaer og samarbeidspartnere
- Samarbeid med bostedsskoler hvor elever har opplæring etter Opplæringsloven §2.6 og §5-1
- Utforme mål for elevene i samarbeid med bostedsskoler
- Bistå i arbeid med individuelle opplæringsplaner
- Lede nettverk
- Holde deg faglig oppdatert på det spesialpedagogiske fagfeltet
Deltidsopplæring er en fast oppgave for Statped. Som medarbeider vil du ha arbeidsoppgaver og tilhørighet i deltidsopplæringen. Deltidsopplæringen og hørselsavdelingen skal videreutvikle et samarbeid for å gi et helhetlig tilbud til brukerne. Kvalifikasjoner:
- Master i spesialpedagogikk
- Realkompetanse i tegnspråk. Formell tegnspråkkompetanse er ønskelig.
- Lærerkompetanse jfr. Forskrift til opplæringsloven §14- 2 el. §14-3 er ønskelig
- Rådgivningskompetanse er ønskelig
- Erfaring fra arbeid i skole og PPT
- Erfaring fra å jobbe med barn med sammensatte lærevansker.
- God skriftlig formuleringsevne
- God systemforståelse
- Kompetanse og erfaring med bruk av digitale verktøy og digitale arbeidsformer
- Interesse og ønske om å jobbe spesialpedagogisk med elever i grupper.
- Dersom det ikke er tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere, kan realkompetanse og erfaring fra lignende arbeid vurderes.
Personlige egenskaper
- Høy kompetanse i forhold til å tilrettelegge for gode og utviklende læreprosesser for barn og unge
- God evne til selvledelse
- Strukturert og god evne til å arbeide selvstendig
- God til å samarbeide, til arbeid i team og nettverksbygging
- Resultatorientert og kvalitetsbevisst
- Kan ta initiativ til utvikling, og tåle stort arbeidspress i perioder
- Bidra til en delingskultur
- Evne til å skape gode relasjoner
- Fleksibel
- Personlig egnethet vektlegges
Statped deltidsopplæring oppfordrer særlig kandidater med tegnspråk som morsmål om å søke på stillingene. Lønn og arbeidsvilkår:
- Stillingskode Rådgiver1434, i ltr. 55-68 (p.t. kr 480.600-607.700 brutto per år i 100 % stilling).
Arbeidstid:
- Normalarbeidstiden er 37,5 timer pr. uke og daglig normalarbeidstid er 7,5 timer.
- Fleksitidsavtalen i staten gjelder.
- Ved behov for ettermiddag og kveldsarbeid, skal dette avtales på forhånd. Noe reisevirksomhet må påregnes
Det er ønskelig med oppstart august 2019. Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med minoritetsbakgrunn og personer med nedsatt funksjonsevne. Om du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette opplyses om og begrunnes i søknaden. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du varsles om reservasjon ikke tas til følge, jf. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentleg verksemd (offentleglova), § 25. Den som tilsettes må rette seg etter de til enhver tid gjeldende lover og avtaler for statens tjenestemenn. Søk på stillingen