Rådgiver / seniorrådgiver
Om stillingene
Barnehage- og utdanningsavdelingen har 70 ansatte og er organisert med en avdelingsdirektør og fire seksjoner; barnehage, utdanning, barnehage- og skolemiljø, samt kompetanse- og kvalitetsutvikling. Avdelingsdirektøren og fire seksjonssjefer utgjør avdelingens ledergruppe. Avdelingen har kontorsted i Oslo.
Barnehage- og utdanningsavdelingen er delegert oppgaver fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet, og har en bred oppgaveportefølje innen den regionale forvaltningen av barnehage- og skolesektoren. Arbeidet omfatter tilsyn, klagebehandling, tilskuddsforvaltning, oppfølging av statlige satsingsområder, samt informasjon og veiledning.
På barnehage- og utdanningsområdet skal Statsforvalteren være bindeledd mellom Utdanningsdirektoratet og barnehage- og utdanningssektoren, og slik medvirke til at den nasjonale barnehage- og utdanningspolitikken blir fulgt opp av fylkeskommunale, kommunale og private barnehage- og skoleeiere. Avdelingen har også oppdrag på introduksjonslovens område.
Det er ledig fire faste stillinger i seksjon barnehage- og skolemiljø, og to faste stillinger og et vikariat i seksjon utdanning.
Arbeidsoppgaver
Fire av de faste stillingene tilhører seksjon barnehage- og skolemiljø. Seksjonen har primært rettssikkerhetsoppgaver som klagesaksbehandling og tilsyn. Den største porteføljen til seksjonen er skolemiljøsakene etter håndhevingsordningen i opplæringsloven kapittel 9 A. Seksjonen er også tillagt oppfølgingen av de statlige satsningene på barnehage- og skolemiljøområdet. Seksjonen har for tiden 17 medarbeidere. Hovedoppgavene for de som får stillingene vil være saksbehandling i skolemiljøsaker, informasjon og veiledning og tilsyn.
De to faste stillingene og vikariatet tilhører seksjon utdanning. Hovedoppgavene vil være klagesaksbehandling, tilsyn, informasjon og veiledning etter opplæringsloven. Vi har også ansvar for klagesaksbehandling, informasjon og veiledning etter friskoleloven. Seksjonens portefølje er bred, og de som ansettes vil kunne brukes på flere av våre områder. Seksjonen har for tiden 21 medarbeidere.
Alle stillingene kan bli tillagt arbeidsoppgaver innenfor hele avdelingens ansvarsområder.
Kvalifikasjonskrav
For stillingene kreves:
- Relevant høyere utdanning, helst juridisk eller pedagogisk utdanning
- Erfaring fra arbeid i offentlig sektor, gjerne praktisk erfaring fra skole, eventuelt utdanningssektoren
- Forvaltningskompetanse, gjerne erfaring med å skrive vedtak
- For stillingene i seksjon barnehage- og skolemiljø er det i tillegg ønskelig med erfaring fra skolemiljøsaker, eller arbeid med barnehagemiljø
Ønskede kvalifikasjoner og personlige egenskaper:
- Meget god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk
- God digital kompetanse
- Gode samarbeidsevner og effektiv arbeidsform
- God samfunns- og rolleforståelse
- Brukerorientering og evne til å håndtere høyt tempo og tidvis stort arbeidspress
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi kan tilby
Spennende oppgaver i Norges største Statforvalterembete. Du får jobbe sammen med dyktige kollegaer i et tverrfaglig og inkluderende arbeidsmiljø preget av høy kompetanse. Vi tilbyr gode velferdsordninger og fleksibel arbeidstid.
Stillingene lønnes som rådgiver i lønnsspennet kr. 500 000,- til kr. 570 000,- / seniorrådgiver i lønnsspennet kr. 550 000,- til kr. 620 000,-, avhengig av tidligere yrkeserfaring og faglige kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens pensjonskasse. Prøvetiden er på 6 måneder.
For å bli vurdert som seniorrådgiver kreves det særlig fag- og spisskompetanse innenfor ett eller flere av avdelingens fagområder.
Har du spørsmål?
Ønsker du nærmere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med utdanningsdirektør Grethe Hovde Parr, telefon direkte 22 00 38 01 eller på mobil 913 51 242 eller seksjonssjef barnehage- og skolemiljø Anita Rolland F. Fuglesang, telefon direkte 32 26 69 60 eller på mobil 920 92 150 eller seksjonssjef Kjersti Utne Borgaas, telefon direkte 69 24 70 68 eller på mobil 924 61 641.
Statsforvalteren er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av for eksempel alder, kjønn, funksjonshemming, hull i CV, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Og vi oppfordrer også søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Hvis det er kvalifiserte søkere fra disse gruppene, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Embetet er en IA-virksomhet (inkluderende arbeidsliv).
Søknadsfrist
Søknadsfrist: 22.03.21
Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema. Det må gå frem av søknaden hvilken/hvilke stillinger du søker på.
Opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort selv om de har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten jfr. Offentleglova §25. De det gjelder vil i så fall bli varslet før søkerliste settes opp.
Om bedriften
Om oss
Statsforvalteren er statens representant i fylkene. Gjennom tilsyn, veiledning og dialog følger vi opp Stortingets og regjeringens vedtak, mål og retningslinjer for fylket. En sentral oppgave er å ivareta rettsikkerheten til innbyggerne og være klageinstans for kommunale vedtak. Statsforvalteren utfører i tillegg forvaltningsoppgaver for departementene innenfor miljøvern, landbruk, utdanning, helse, beredskap og sosial- og familierett.Statsforvalteren i Oslo og Viken ble etablert 01.01.2019, med hovedsete i Moss. Embetet har tilsammen ca. 530 ansatte, fordelt på syv avdelinger og tre staber. Avdelingene er organisert i ulike seksjoner, som kan ha kontorplassering i Moss, Oslo og/eller Drammen.