Førstekonsulent - vikar
Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester, avsnitt for vandelskontroll, har ledig vikarstilling som saksbehandler frem til 31.12.2024.
Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester er en nasjonal enhet med et landsdekkende ansvar for politiattest, fornyet vandelskontroll og vandelsvurderinger. Enheten er stedsplassert i Vardø, og er organisatorisk underlagt Finnmark politidistrikt og Felles enhet for utlending, forvaltning og sivil rettspleie. Politiet har forebygging som primærstrategi, og utstedelse av politiattest og gjennomføring av vandelsvurderinger er et viktig bidrag i politiets samfunnsansvar. Enheten har et tett samarbeid med politietaten, Politidirektoratet og Politiets IKT-tjeneste.
Enheten består i dag av 30 ansatte som er organisert i to avsnitt. Som førstekonsulent på avsnitt for vandelskontroll vil dine arbeidsoppgaver i hovedsak være saksbehandling av politiattester, herunder betjene og veilede publikum på telefon og e-post. Arbeidshverdagen på enheten vil tidvis være hektisk, men også lærerik.
Arbeidsoppgaver
- Selvstendig saksbehandling, noe utredningsarbeid
- Betjene og veilede publikum på telefon og e-post
- Kvalitetssikring av eget og andres arbeid
- Bidra til utvikling av arbeidsoppgaver og rutiner ved behov
- Kontakt med andre enheter i politiet
Kvalifikasjoner
For å bli vurdert til stillingen må du ha:
- ha høyere utdanning på diplom- eller bachelornivå
- relevant yrkeserfaring kan kompensere hele eller deler av utdanningskravet
- ha god norsk muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- ha gode digitale ferdigheter
- kunne sikkerhetsklareres etter sikkerhetsloven, ha plettfri vandel, være skikket for tjeneste i politiet og politiattest må innhentes ved ev. ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41
Vi ønsker at du har:
- Erfaring fra saksbehandling i offentlig forvaltning
Personlige egenskaper
- evne til å arbeide selvstendig og effektivt
- stor arbeidskapasitet og kunne håndtere en hektisk arbeidshverdag
- gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
Du er serviceinnstilt og initiativrik, samfunnsorientert og har forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag.
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Vi jobber sammen for fellesskapets beste i tråd med lover, regler og våre verdier. Du kan lese mer om vår medarbeiderplattform og i våre etiske retningslinjer.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi.
- Stillingen lønnes som stillingskode 1408 førstekonsulent,
- Lønnstrinn 49 til 60. Fra kroner 495 200 til kroner 584 500
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser
- Blant annet fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms, redusert skatt, nedskrivning av studielån. For å lese mer om gunstige virkemidler og beregne hva man kan spare på å bosette seg i Finnmark viser vi til nettsiden www.finnmark.no
- Finnmark politidistrikt er en IA-bedrift, og er tilknyttet en moderne bedriftshelsetjeneste for alle ansatte.
Kontaktinformasjon
Lis Evelyn Lie Johnsen, 94011983Arbeidssted
Hospitalgata 69950 Vardø
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Finnmark politidistriktReferansenr.: 4780047047
Stillingsprosent: 100%
Vikar
Sluttdato: 31.12.2024
Søknadsfrist: 01.04.2024
Om bedriften
Finnmark politidistrikt er med sine 48 637 km2 et av Norges største politidistrikter og dekker en befolkning på ca 80 000 fordelt på 18 kommuner. Kommunene Tana, Nesseby, Karasjok, Kautokeino og Porsanger er kjerneområdet for samisk kultur og språk. Politidistriktet er organisert i en geografisk driftsenhet med fire tjenesteenheter , fem funksjonelle driftsenheter og tre lederstøttestaber.
Distriktet ledes av politimesteren med hovedsete i Kirkenes. Finnmark politidistrikt har Norges eneste Schengengrense over land, og har ca 500 medarbeidere.
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli satt opp en offentlig søkerliste. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker, dersom vedkommende selv ber om det. Vær likevel oppmerksom på at opplysninger om en søker kan bli offentlig, selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette. Det stilles krav om plettfri vandel, vurdering av skikket- og egnethet vil bli vektlagt. Før tilsetting må en legge frem utvidet og uttømmende politiattest, jf politiregisterloven § 41og politiloven § 18.
Elektronisk søknad sendes ved å velge Søk på stillingen. Attester og vitnemål legges ved elektronisk. Vi ber om at det oppgis minimum to referanser.
Finnmark politidistrikt skal fremme likestilling og bekjempe diskriminering uavhengig av blant annet kjønn, alder, etnisitet, religion, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.