Familieveileder i NAV
Beskrivelse av arbeidsplass
NAV Karmøy-Bokn inkluderingsavdelingen er en av 4 avdelinger og har 20 ansatte. Totalt har NAV Karmøy 82 ansatte. Ansvarsområdene i inkluderingsavdelingen er bosetting og oppfølging av bosatte flyktninger, oppfølging av personer med rett på ytelser etter Lov om sosiale tjenester i NAV og økonomisk rådgivning.
NAV Karmøy-Bokn ved inkluderingsavdelingen har fått tilskudd fra Fylkesmannen i Rogaland til å rette en ekstra innsats mot sosialhjelpsmottakere som har den daglige omsorgen for barn under 18. år. I den anledning opprettes det en prosjektstilling som familieveileder i NAV. Dette er en 100% stilling, og stillingen har en varighet på 1.år. Gis det videre tilskudd for 2020, så vil det være mulighet for forlengelse med ytterligere 1 år. Ønsket tiltredelse er snarest. Ved en intern ansettelse i prosjektet, vil det kunne bli ledig vikariat på 1 år i en annen veilederstilling ved NAV Karmøy-Bokn.
Ansvarsområde
I stillingen som familieveileder i NAV vil du få ansvar for å gi en helhetlig oppfølging av barnefamilier som mottar sosial stønad. Det vil bli satt fokus på å yte ekstra bistand i jobbsøkingsprosessen for denne målgruppen. I tillegg skal det jobbes mot å få på plass rutiner som sikrer en mer helhetlig oppfølging av barnefamilier som mottar sosial stønad. Målsettingen med prosjektet er å bremse økningen av sosialhjelpsmottakere som har daglig omsorg for barn under 18 år. Dette vil skje i tett samarbeid med andre veiledere som jobber med oppfølging av personer som mottar ytelser etter Lov om sosiale tjenester i NAV.
Arbeidsoppgaver
- kartlegging av den enkelte familie for å kunne gi bedre individuell oppfølging
- vurdere behov for å samarbeide med andre instanser som barnevern, PPT, BUP m.fl.
- yte ekstra bistand i jobbsøkerprosessen. Eksempelvis bistå brukere med å ta kontakt med potensielle arbeidsgivere
- vurdere kompetansehevende tiltak som vil kunne styrke brukergruppens muligheter på arbeidsmarkedet
- utforme og avholde enkle kurs for brukergruppen om temaer som personlig økonomi, arbeidsmarkedskompetanse m.m
- samarbeide tett med andre veiledere som jobber med oppfølging av sosialhjelpsmottakere med forsørgeransvar for barn under 18. år
- rapportere til avdelingsleder på fremdrift i prosjektet
- i samarbeid med avdelingsleder rapportere til Fylkesmannen på det arbeidet en har gjort i tilskuddsperioden
Kvalifikasjoner
- minimum 3.årig høyskole innenfor helse -og/eller sosialfag
- erfaring fra å jobbe med veiledning av voksne
- tidligere erfaring fra prosjektarbeid er ønskelig, men ikke et krav
- arbeidserfaring fra offentlig forvaltning, eksempelvis NAV/barnevern/BUP eller lignende er ønskelig, men ikke et krav
- førerkort klasse B
- erfaring fra bruk av officepakken og generelt gode datakunnskaper
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- må ha gode muntlige engelsk kunnskaper
Personlige egenskaper
- være selvgående og strukturert, samt kunne drive frem prosesser på egenhånd
- kunne kommunisere med et enkelt og tydelig språk
- Kunne sette seg inn i situasjoner til mennesker som befinner seg i ulike faser av livet
- sette grenser, og våge å stå i uenighet/konflikt
Vi kan tilby
- faglige utfordringer i et positivt arbeidsmiljø
- gode pensjons- og forsikringsordninger
- generelle lønnsplasseringer i henhold til Hovedtariffavtalen
- fleksibel arbeidstidsordning
Slik søker du
Karmøy kommune mottar bare elektroniske søknader, se under avsnittet Søk til høyre. Ta kontakt med servicetorget på rådhuset eller NAV dersom du trenger hjelp til å søke elektronisk.
Om bedriften
Karmøy kommune ligger i Nord-Rogaland og er regionens største kommune med mer enn 42000 innbyggere. Hos oss finner du et godt bo- og oppvekstmiljø og et rikt kultur- og fritidstilbud. Vi legger vekt på å yte god service og høy kvalitet på alle våre tjenester.I kommunen er det ca 3000 ansatte i hel- og deltidsstillinger og kvalitet, respekt og ansvar er verdiene som ligger til grunn for vår organisasjon.Karmøy kommune - kommunen som vil at du skal lykkes