Seksjonssjef - seksjon for markedsatferd
Org. nr: - Stillingsident: 4354797089 Presentasjon av stillingen:
Avdeling for markedstilsyn, seksjon for markedsatferd, har tilsyns- og kontrolloppgaver knyttet til handel, rapportering og markedsatferd i verdipapirmarkedet. Seksjonens ansvarsområder omfatter håndheving av verdipapirhandellovens regler om markedsmisbruk, herunder ulovlig innsidehandel og markedsmanipulasjon, melde- og flaggeplikter, samt shortsalg. Seksjonen består for tiden av 10 høyt kvalifiserte medarbeidere, inkludert seksjonssjefen.
Arbeidet i seksjonen retter seg mot utstedere av omsettelige verdipapirer, handelsplasser og investorer, og innebærer overvåking, undersøkelser og oppfølging av enkeltsaker, herunder sanksjonering. Oppgavene omfatter også oppfølging av rapporteringsplikter og noe analysearbeid. Ansvarsområdet krever utstrakt kontakt og samarbeid med ESMA og andre lands tilsynsmyndigheter, markedsaktører i Norge og internasjonalt, samt politi- og påtalemyndighet.
Seksjonssjefen skal lede og inspirere sine medarbeidere i en variert arbeidshverdag, der det er store krav til faglig kvalitet og effektivitet i gjennomføringen, blant annet gjennom digitalisering og effektive arbeidsprosesser. Stillingen innebærer utfordrende ledelsesoppgaver, både strategisk, og operativt. Det er stor grad av ekstern kommunikasjon nasjonalt og internasjonalt, samt hyppig mediekontakt.
Kvalifikasjoner
- Cand.jur./master i rettsvitenskap eller annen relevant høyere utdanning som f.eks. økonom på master-/hovedfagsnivå
- Kunnskaper om og erfaring fra verdipapirmarkedet
- Erfaring fra tilsynsvirksomhet og/eller offentlig forvaltning tillegges vekt
- Ledererfaring er en fordel
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Personlige egenskaper
-
Være engasjert og initiativrik med gode leder- og samarbeidsevner.
-
Kunne motivere, veilede og utvikle medarbeidere og legge vekt på et godt arbeidsmiljø.
-
Ha høy grad av gjennomføringsevne og være en pådriver for å skape gode resultater og gode prosesser.
-
Ha analytiske ferdigheter, beslutnings- og kommunikasjonsevne.
Det blir lagt vekt på personlig egnethet.
For øvrig vises til lederkriteriene i Finanstilsynet, der en leder
- tenker helhetlig
- setter høy faglig standard
- tar ansvar for at oppgaver løses med god ressursbruk
- ser sine medarbeidere og tar ansvar for et godt arbeidsmiljø
Vi tilbyr
- Utfordrende arbeidsoppgaver og gode muligheter for utvikling i et hyggelig, sosialt miljø med høy fagkompetanse
- Lønn og tiltreden etter avtale
- Fleksibel arbeidstid og betalt overtid
- Pensjonsordning og mulighet for lån i Statens pensjonskasse
- Gode velferdsordninger og en generelt fleksibel personalpolitikk, også når det gjelder videreutdanning, kurs og opplæring
Annet
- Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste.
- Vitnemål og karakterer må legges ved søknaden.
- Vi utfører bakgrunnssjekk av den som ansettes i stillingen.
- Finanstilsynet jobber aktivt med digitalisering. Digital kompetanse vil derfor bli vektlagt.
- For nærmere omtale av Finanstilsynet, se www.finanstilsynet.no
- De ansatte i Finanstilsynet må følge strenge etiske retningslinjer, se www.finanstilsynet.no/om-finanstilsynet/etiske-retningslinjer/
- Finanstilsynet er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss, uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn eller hull i CV. Dersom det er mulig, vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. For positiv særbehandling se: http://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling
Kontaktinformasjon
Anne Merethe Bellamy, Avdelingsdirektør, 22 93 98 43, Anne.Merethe.Bellamy@finanstilsynet.no
Ingrid By, Seniorrådgiver, 22 93 97 36, ingrid.by@finanstilsynet.no
Arbeidssted
Revierstredet 3
0151 Oslo
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Finanstilsynet
Referansenr.:4354797089
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 19.04.2021
Om bedriften
Finanstilsynet arbeider for at finansforetak og finansmarkeder fungerer trygt og effektivt til det beste for samfunnet og brukerne av finansielle tjenester. Vi har om lag 300 ansatte og holder til i moderne lokaler i Oslo sentrum. «Det gjennomføres forsøk med anonyme søknader i staten. Anonymiseringen av søknader skal gjelde den første utsilingsfasen av aktuelle kandidater som er aktuelle for intervju. Forsøket evalueres av DFØ, som behandler anonyme opplysninger om ansettelsesprosessen og det blir utarbeidet en statistikk over resultatet av forsøket. Opplysninger om enkeltpersoner vil ikke bli utlevert til andre i forbindelse med forsøket og evalueringen, men reglene om innsyn i offentlig søkerliste og utvidet søkerliste gjelder.»