Veileder - kompetansetiltak for sykmeldte
NAV har som oppgave å avklare og skaffe relevant arbeidskraft til offentlig og privat virksomhet. For å lykkes med samfunnsoppdraget vårt er vi avhengige av god dialog og utstrakt samhandling med arbeidsgivere og aktuelle samarbeidspartnere.
NAV Arendal er en aktiv samfunnsaktør med engasjerte og kompetente medarbeidere. Vi er lokalisert ved Tyholmen i Arendal sentrum og enheten har ca. 150 ansatte fordelt på 6 avdelinger. Kontoret er ansvarlig for utøvelse av alle NAVs tjenester i den statlige arbeids- og velferdspolitikken og for kommunale tjenester/stønader med hjemmel i lov om sosiale tjenester. Vi har et aktivt og engasjert arbeidsmiljø med spennende og meningsfylte oppgaver.
NAV Arendal har ledig 1 x 100 % Veilederstilling i prosjekt med kompetansetiltak for sykmeldte. Målgruppen for prosjektet er langtidssykemeldte arbeidstakere i Agder, som på grunn av sykdom eller skade ikke kan komme tilbake til sin arbeidsgiver. Denne målgruppen har behov for kompetansetiltak for å bli kvalifisert til å få nytt eller beholde arbeid.
Prosjektet skal gi ny kunnskap om hvorvidt og hvordan kompetanse kan styrke arbeidstilknytningen til personer i denne målgruppen. Målet med forsøket er at flere personer i målgruppen skal kunne beholde arbeid eller komme tilbake til jobb i ordinært arbeidsliv. Det er en veileder med arbeidssted i hver av enhetene Lister, Kristiansand, Midt Agder og Arendal. I tillegg er det veiledere ved andre NAV kontor i Agder som også følger opp prosjektet.
Ved tilsetting legges betydelig vekt på personlige egenskaper og egnethet for stillingen. Kvalifiserte personer med minoritetsbakgrunn oppfordres til å søke. Søkere må fylle ut alle aspekter av CV'en i Webcruiter, samt legge ved relevante skannede attester og vitnemål til søknaden.
Vi gjør oppmerksom på at kun elektroniske søknader via denne nettsiden, levert innen fristen, evalueres. Papirutgaver og e-poster besvares ikke og sendes ikke i retur.
Arbeidsoppgaver
- Prosjektmedarbeideren knyttes opp mot NAV-kontoret og praktisk jobbing med rekruttering, veiledning og oppfølging av deltakere.- Drive utstrakt samhandling med veiledere/avdelingsledere/fagressurser i eget kontor og med rådgivere ved NAV Arbeidslivssenter og NAV Tiltak
- Samhandle bredt med partene i arbeidslivet, særlig i forhold til kommunene og utvalgte bransjer/virksomheter som kan være aktuelle for deltakelse i prosjektet.
- Være pådriver for at medarbeidere i involverte NAV-enheter bidrar med målrettet innsats for at partene ivaretar sitt ansvar for kartlegging, utprøving, oppfølging, evaluering og avklaring av arbeidsmuligheter
- Være pådriver overfor partene eksternt og internt i NAV for å finne gode verktøy og metoder for effektiv og hensiktsmessig kartlegging og avklaring av brukers behov, samt utvikle kompetansetilbud som kan bidra til at flere blir inkludert i egnet arbeid
- Være pådriver internt i NAV til utvikling av rutiner, felles praksis, erfaringsdeling og utvikling i enhetene som deltar
- Delta i ordinære oppfølgingsoppgaver, særlig gjennomføring av kartleggingssamtaler og dialogmøter
- Samarbeide med de andre prosjektmedarbeiderne og rapportere til prosjektlederen
Kvalifikasjoner
Må ha:
- Minimum tre års relevant høyskole- eller universitetsutdanning. Relevant arbeidserfaring og dokumenterbare resultater kan kompensere noe for utdanningskravet.
- Førerkort klasse B
Det kreves videre god kunnskap og innsikt i:
- NAV sine tjenester og virkemidler for sykmeldte
- Partene sitt ansvar og oppgaver i sykefraværsarbeidet
- Kunnskap om arbeidsinkludering og NAV sitt samfunnsoppdrag
Vi ønsker at du har:
- Erfaring fra arbeid med oppfølging av sykmeldte i NAV-kontor og gjerne kunnskap om kompetansetiltak for sykemeldte
- Erfaring fra samarbeid med kommunalsektor og Arbeidslivssenteret
- Kjennskap til arbeidsmarkedet- Kunnskap om karriereveiledning
Personlige egenskaper
- Samhandler konstruktivt med aktuelle aktører internt og eksternt- God formidlings- og veiledningsevne
- Er løsningsdyktig og vet hva som skal til for å skape resultater og får resultater i samarbeid med andre
- Evne til å synliggjøre ressurser og muligheter hos både enkeltindivid og i virksomheter
- Har stor læringsevne og -vilje
- Kan bygge tillit, skape gode relasjoner og bidra til et godt arbeidsmiljø
- Å kunne utvise god rolleforståelse og har personlig integritet
- Å være en pådriver og tilrettelegger for forbedring og utvikling
- Arbeider smidig, offensivt og løsningsorientert og har en digital og oppdatert arbeidsform
Vi tilbyr
- Spennende, utviklende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde.- Motiverte og engasjerte kollegaer.
- Stilling som rådgiver i kode 1434, ltr. 55 - 61(kr. 540 500 til kr. 594 500 pr år).
- Fleksibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor og god pensjonsordning gjennom Statens pensjonskasse (fra lønnen trekkes 2%).
Kontaktinformasjon
Bjørn Simonsen, Avdelingsleder, 45216107, bjorn.simonsen@nav.noArbeidssted
Nedre Tyholmsvei 134836 Tyholmen
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: NAVReferansenr.: 4796525277
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 28.04.2024
Om bedriften
NAV søker ansatte med hjerte for mennesker og våre fagområder. Vår visjon er å gi mennesker muligheter, og dette gjør vi ved å utvikle Norges beste arbeids- og velferdstjenester.
NAV består av 22 000 kompetente og engasjerte medarbeidere. Vi jobber tverrfaglig i sterke fagmiljøer. Hos oss skal arbeidsmiljøet preges av involvering, åpenhet og tillit.
Mangfold er viktig i NAV. Mangfold bidrar til bedre problemløsing, økt kreativitet, større fleksibilitet og styrker kulturen og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Vi oppfordrer derfor kandidater med ulik bakgrunn til å søke på stillinger hos oss, spesielt om du har hull i CV-en, innvandrerbakgrunn eller nedsatt funksjonsevne.
Ønsker du å bli unntatt fra offentlig søkerliste må du begrunne dette. Del gjerne ditt vitnemål eller karakterutskrifter via vitnemålsportalen.no.
NAVstilling