Universitetslektor i barnehagepedagogikk med særlig fokus på språkarbeid og språkutvikling
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Sverres gate 17, 7491 Trondheim, Hjemmekontor ikke mulig
Om jobben
Stillingstittel
Universitetslektor i barnehagepedagogikk med særlig fokus på språkarbeid og språkutvikling
Type ansettelse
Vikariat, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Søk på jobben
Søk senest mandag 17. mars
Dette er NTNU
NTNU er et breddeuniversitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil og et tyngdepunkt innen profesjonsutdanning. Universitetet er lokalisert i tre byer med hovedsete i Trondheim.
På NTNU jobber 9 000 ansatte og 43 000 studenter med å skape kunnskap for en bedre verden.
Du finner mer informasjon om NTNU som arbeidsplass og søkeprosessen her.
. Video: https://youtu.be/Xt-yHCN5QS0Om stillingen
Ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (Skrivesenteret) er det ledig ei midlertidig stilling i to år i 100% som universitetslektor på barnehagefeltet. I denne stillinga vil man samarbeide tett med ansatte i barnehager for å styrke barnehagenes arbeid med å utvikle barns språk. Derfor trenger vi deg som har kompetanse og erfaring med språkarbeid i barnehagen. For mer informasjon om virksomheten vår, se: http://www.skrivesenteret.no/barnehage/
Din nærmeste leder er senterleder for Skrivesenteret.
Arbeidsoppgaver
- Faglig formidling til barnehageansatte og bistå dem i kompetanseutviklingsprosesser
- Følge opp nasjonale mål og satsinger for kompetanseutvikling i barnehagesektoren
- Utvikle nettbaserte ressurser og støttemateriell som har ansatte i barnehagen som målgruppe
- Utvikle veiledninger og støttemateriell til rammeplan for barnehage
- Stillingen er i hovedsak en undervisningsstilling, men 20% av stillingen kan disponeres til faglig oppdatering og forsknings- og utviklingsarbeid
Kvalifikasjonskrav
Du må kvalifisere for stilling som universitetslektor innenfor fagområdet barnehagelærerutdanning i henhold til krav gjengitt i §1-6 i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger
- Utdanning på masternivå innenfor barnehagelærerutdanning eller barnehagekunnskap
- Erfaring med arbeid i barnehage og barnehagelærerutdanning
- Veiledningskompetanse og erfaring fra utviklingsarbeid i barnehage
- Meget god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk
- I tråd med Personalreglementet for undervisnings- og forskerstillinger ved NTNU må du dokumentere relevant grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitet- og høgskolenivå:
- Gjennomført eget program (minimum 200 timer)/relevante kurs og egen praktisk undervisning, og opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning (grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå). Dersom du ikke kan dokumentere dette, pålegges du å gjennomføre et godkjent kurs i universitetspedagogikk i løpet av to år etter ansettelse. NTNU tilbyr kvalifiserende kurs.
Ønskede kvalifikasjoner
- Spesialpedagogisk kompetanse
- Erfaring med å lede kompetanseutviklingsprosesser i barnehagen
- Gode digitale ferdigheter
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som er:
- selvstendig
- løsningsorientert
- har kollegial samarbeidsvilje
- kreativ
- motivert
Personlige og mellommenneskelige egenskaper vil bli lagt vekt på.
Vi tilbyr
- spennende og utviklende oppgaver i et sterkt og internasjonalt fagmiljø
- åpent og inkluderende arbeidsmiljø med engasjerte kolleger
- gunstige vilkår i Statens pensjonskasse ansattegoder og fordeler
Lønn og vilkår
I stillingen som universitetslektor kode 1009 vil du normalt lønnes fra brutto kr 584 500 – 692 400 pr. år avhengig av kvalifikasjoner og ansiennitet. Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens Pensjonskasse.
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Etter ansettelsen må du påregne at det kan skje endringer i arbeidsområdet.
Stillingen er betinget av ekstern finansiering.
Det er en forutsetning at du kan være til stede ved og tilgjengelig for institusjonen på daglig basis.
Om søknaden
Vi gjør oppmerksom på at søknaden kun blir vurdert ut fra den informasjonen som du har gitt oss innen søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden din tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over.
Hvis du har hatt permisjon eller annet avbrekk i din karriere, er det viktig at dette kommer fram i søknaden din slik at utvalgskomiteen kan ta hensyn til dette og at mengden av forskningen din kan være redusert som et resultat.
Søknaden må inneholde:
- CV, attester og vitnemål
- pedagogisk mappe, der din utdanningsfaglige kompetanse fremstilles systematisk og samlet, jf Dokumentasjon av pedagogiske kvalifikasjoner ved søknad og ansettelse i vitenskapelig stilling
- publikasjoner el annet relevant forskningsarbeid, dersom du har det.
- opplysninger om prosjekter du har vært prosjektleder for med informasjon om finansiering, varighet og størrelse
- navn og kontaktinformasjon til tre relevante referanser
Vi tar hensyn til fellesarbeider. Dersom det er vanskelig å identifisere din innsats i fellesarbeidene, må du legge ved en kort redegjørelse for din medvirkning.
Ved vurdering av den best kvalifiserte legger vi vekt på personlig egnethet, din motivasjon for stillingen og dine pedagogiske evner og kvalifikasjoner. Vår vurdering vil bygge på dokumentert pedagogisk materiale, fremstillingsformer i de vitenskapelige arbeider, erfaring fra undervisning og veiledning, samt pedagogisk bakgrunn av annen art. Kvalitet og bredde vil bli vurdert.
NTNU forplikter seg til å følge evalueringskriterier for forskningskvalitet i henhold til The San Francisco Declaration on Research Assessment – DORA. Dette innebærer at vi legger spesielt vekt på kvaliteten og den faglige bredden disse arbeidene dokumenterer. Vi tar også hensyn til forskningsledelse og deltakelse i forskningsprosjekter. Vi legger størst vekt på dine vitenskapelige arbeider fra de siste fem år.
Søknaden din vil bli vurdert av en faglig komite. Aktuelle kandidater vil bli invitert til prøveundervisning og intervju.
Generell informasjon
NTNU mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker at våre ansatte skal speile befolkningen, og søker til enhver tid de beste hodene. Dette gir NTNU økt produktivitet, innovasjon, bedre beslutningsprosesser, økt medarbeidertilfredshet og det konkurransefortrinnet vi trenger for å gjennomføre vårt samfunnsoppdrag innen forskning og utdanning. NTNU legger vekt på tilrettelegging og oppfordrer deg som kvalifisert kandidat til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne, hull i CV eller kulturell bakgrunn.
Som ansatt ved NTNU må du til enhver tid rette deg etter endringer som utviklingen i faget medfører, og de organisatoriske endringer som vedtas.
Offentlig søkerliste med navn, alder, stillingstittel og bostedskommune utarbeides etter søknadsfristens utløp. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette begrunnes. Vurdering vil bli gjort i henhold til gjeldende lovverk. Du vil bli varslet om reservasjon ikke tas til følge.
Hvis du har spørsmål om stillingen kan du ta kontakt med senterleder Arne Johannes Aasen, e-post: arne.j.aasen@ntnu.no . Hvis du har spørsmål om ansettelsesprosessen kan du ta kontakt med HR-rådgiver Terese Brå, e-post: terese.bra@ntnu.no
Synes du dette ser interessant ut, og i samsvar med dine kvalifikasjoner, sender du oss din søknad elektronisk via jobbnorge.no med CV, vitnemål og attester vedlagt. Ved forespørsel må du kunne fremskaffe bekreftede kopier av din dokumentasjon.
Søknadsfrist: 17.03.2025Kontaktpersoner for stillingen
Om bedriften
NTNU - kunnskap for en bedre verden
Ved NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, skapes kunnskap for en bedre verden og løsninger som kan forandre hverdagen.
Institutt for lærerutdanning
Vi har et fullverdig utdanningstilbud for grunnskole og videregående opplæring. Et faglig sterkt og inkluderende kollegium retter forskning og kunstnerisk virksomhet mot læring, utdanning og skoleutvikling. Institutt for lærerutdanning er ett av instituttene ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.
Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking skal bidra til at barnehagar og skolar får auka kompetanse til å tolke og operasjonalisere rammeplanen og læreplanverket. Derfor er dei overordna måla for opplæringa sentrale for verksemda vår, og vi skal bidra til at barn, unge og vaksne kan få ein likeverdig og tilpassa opplæring av høg kvalitet i eit inkluderande fellesskap. I tillegg til at senteret skal bidra til å auke kvaliteten på språkutvikling og skriveopplæringa, skal vi bidra til skrivestimulering og skriveglede i barnehagen og grunnopplæringa.
Sektor
Offentlig
Nettsted