Ønsker du å hjelpe barn, ungdom og familier som står i krevende livssituasjoner?
Barneverntjeneste
Stangalandgata 3, 4250 Kopervik
Om jobben
Stillingstittel
Kontaktperson
Oppstart
1. oktober 2024
Type ansettelse
Vikariat, heltid 100%
Arbeidsspråk
Norsk
Antall stillinger
1
Er du klar for å utfordre deg selv både på det personlige planet og faglig? Vi har nå behov for å ansette en kontaktperson i 100% vikariat tom 31.08.25.
Trives du med varierte arbeidsdager, og ønsker du å være med å jobbe for gode oppvekst vilkår for barn og unge i Karmøy og Bokn kommune? Da kan det være deg vi ser etter.
Barnevern- og ungdomstjenesten har et positivt og handlekraftig fagmiljø som er i kontinuerlig utvikling for å bidra til at Karmøy kommune skal være et godt sted å vokse opp for barn og unge. Tjenesten er inndelt i 4 fagavdelinger pluss stabsfunksjoner, og vi har kontorer i Kopervik sentrum.
Alle har vi vært nye, og derfor legger legger vi opp til at du som er ny i barnevernstjenesten får tett oppfølging og veiledning. God kollegastøtte, egen veileder som støtter deg i krevende saker og åpen dør kultur bidrar til nettopp dette.
Som kontaktperson i barnevernet kan vi love deg varierte dager og spennende arbeidsoppgaver. Du vil få din egen portefølje med barn/ungdom, fosterforeldre og foreldre som du skal følge opp.
Dette vikariatet som kontaktperson er på avdeling omsorg. Denne avdelingen har ansvar for oppfølging av barn i fosterhjem, og barn som er plassert på institusjon. Noe reisevirksomhet må derfor påregnes. Avdeling omsorg har også ansvar for ettervern av barn som ønsker dette etter at de er fylt 18 år.
Ansvarsområdene og tilhørende oppgaver er hjemlet i barnevernsloven.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene for en kontaktperson på avdeling omsorg består blant annet av følgende (listen er på
ingen måte uttømmende) :
- Oppfølgings besøk av barn/ungdom som bor i henholdsvis fosterhjem eller på institusjon
- Kontakt på telefon med barn/ungdom mellom oppfølgings besøk.
- Ivareta "barnets stemme". I det ligger det at barnevernstjenesten må legge til rette for at barn/ungdom får anledning til å fritt uttale seg om hvordan de har det.
- Tilrettelegge og koordinere arbeid/tiltak rundt barn som bor i fosterhjem eller institusjon.
Oppfølging av fosterhjem:
- Ha jevnlig kontakt med fosterhjem både gjennom oppfølgings besøk og telefonkontakt.
- Kunne gi råd og veiledning til fosterhjem ved behov.
- Oppfølging av barnets foreldre og samvær.
Skrive omsorgsplaner for barn/ungdom som er plassert i fosterhjem eller institusjon.
- Føre journal på kontakt med barn/ungdom, fosterhjem og biologiske foreldre.
- Skrive rapporter fra oppfølgings besøk.
- Skrive vedtak etter barnevernlsoven.
Kvalifikasjoner
Fortrinnsvis utdanning som barnevernspedagog eller sosionom. Annen relevant 3- årig høgskoleutdanning kan vurderes. Eksempel på annen relevant kompetanse er:
- Førskolelærer
- Lærer
- Vernepleier
- Sykepleier
- Psykologi
- Juss
Erfaring fra barnevernarbeid, særlig saksbehandling vil være en fordel i tilsettingen. Personlig egnethet er imidlertid det som avgjør hvem som blir tilsatt.
Det er ønskelig med mastergrad innen barnevern/sosialt arbeid eller relevant videre utdanning, men dette er ikke et krav.
Det er nødvendig at ansatte har førerkort kl. B.
Politiattest kreves framlagt ved eventuell ansettelse.
Det legges vekt på god muntlig og skriftlig framstillingsevne, samt selvstendig oppgaveløsning
Personlige egenskaper
Først som sist er det viktig at du kan identifisere deg med barnevernstjenesten sine verdier som
er "modig, inkluderende og åpen."
Videre er det viktig at du som kontaktperson i barnevernstjenesten også kjenner deg igjen i følgende beskrivelse:
- Jeg tørr å være kreativ og tenke utenfor boksen.
- Jeg er god på relasjonsbygging og samarbeid.
- Jeg er serviceinnstilt og løsningsorientert.
- Jeg kan jobbe målrettet og resultatorientert.
- Jeg kan gi og ta imot veiledning.
- Jeg klarer å arbeide selvstendig og strukturert.
- Jeg klarer å håndtere uenigheter og konflikter
- Jeg klarer å kombinere et kaldt hode og et varmt hjerte
Vi tilbyr
Fleksitidsordning.
Faglige utfordringer i et positivt arbeidsmiljø.
Fokus på utvikling og kompetanseheving. Vi ønsker at du som ansatt skal kunne ta videreutdanning eller mastergrad om du ikke allerede har dette, og vi vil tilrettelegge for gjennomføring.
Gode pensjons- og forsikringsordninger.
Generell lønnsplasseringer i henhold til hovedtariffavtale.
Tjenesten har biler til disposisjon i arbeidet.
Som ansatt i Karmøy kommune har du fri adgang til bading i Karmøyhallen.
Gratis parkering rett utenfor døren her i Kopervik.
Ønsker du mer informasjon om hvordan det er å arbeide som kontaktperson i barnevernet? Se gjerne denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=4VBGKgyb7MI&t=3s
Kontaktinformasjon
Maria Sæle, Avdelingsleder omsorg, +47 98858098, mse01@karmoy.kommune.noArbeidssted
Stangalandgata 34250 Kopervik
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Karmøy kommuneReferansenr.: 4849448378
Stillingsprosent: 100%
Vikariat
Startdato: 01.10.2024
Sluttdato: 31.08.2025
Søknadsfrist: 09.09.2024
Om bedriften
Karmøy er regionens største kommune med mer enn 43 000 innbyggere hvor du finner et godt bo- og oppvekstmiljø, et rikt kulturliv og gode fritidstilbud. Kommunen tilbyr god kvalitet på tjenestene og vil videreutvikle seg sammen med både deg, frivilligheten og næringslivet i en bærekraftig retning.
I kommunen er det 3600 ansatte i hel- og deltidsstillinger. Vi jobber kontinuerlig for å være regionens beste arbeidsplass og skal være modig, inkluderende og åpen.
Vi er sammen om fremtidens Karmøy
Sektor
Offentlig
Nettsted
Annonsedata
Rapporter annonse- Stillingsnummer
2723907
- Hentet fra
talentech
- Referanse
b0d54428dff842c6b13a97302047325b