Jurist i Plan- og bygningsetaten
Org. nr: - Stillingsident: 4061529222 Presentasjon av stillingen:
Plan- og bygningsetaten har som mål å gjøre Bergen til en aktiv og attraktiv by for alle. Gjennom byplanlegging og saksbehandling utvikler vi gode bystrukturer i tråd med kommuneplanens mål om den kompakte gåbyen. Byggesaker, oppmåling, drift og vedlikehold av kommunens plan- og eiendomsregister og kartbaser er også vårt ansvarsområde. Vi har mange spennende arbeidsoppgaver som befinner seg i skjæringspunktet mellom næringsliv og politikk. Våre roller varierer mellom myndighetsutøvelse, forvaltning, rådgivning og utvikling. Plan- og bygningsetaten tilhører Byrådsavdeling for byutvikling, og vi har ca. 220 medarbeidere fordelt på seks fagavdelinger. Vi er flyttet inn i moderne, aktivitetsbaserte lokaler i Autogården i Johannes Bruns gate.
Juss- og tilsynsavdelingen består av en juridisk seksjon og en tilsyns seksjon. Det er nå ledig fast stilling ved juridisk seksjon, og det vurderes å ansette inntil 3 jurister. Også nyutdannede kan søke. Som jurist hos oss blir du en del av ett av landets største fagmiljøer på plan- og bygningsrett. Du får interessante faglige utfordringer knyttet til behandling av klager innenfor etatens saksområde, herunder klage på byggesaker, plansaker, delesaker, gebyr m.m. Foruten saksbehandling av klagesaker består arbeidet av rådgivning og kvalitetssikring innenfor fagområdet.
Arbeidsoppgaver
- Behandling av klagesaker etter plan- og bygningsloven er primæroppgaven.
- Juridiske utredningsoppgaver, veiledning og tolkning knyttet til plan- og bygningsloven og forvaltningsloven, samt juridisk kvalitetssikring og generell saksbehandling
- Oppgavene innebærer både selvstendig arbeid og samarbeid med andre ansatte på tvers av etater og andre offentlige myndigheter.
Kvalifikasjoner
- Cand. Jur. eller master i rettsvitenskap.
- Kjennskap til plan- og bygningsrett vil bli vektlagt, herunder kan masteroppgave/spesialfag innenfor dette fagområdet i en viss utstrekning erstatte arbeidserfaring fra fagfeltet.
- Erfaring fra offentlig forvaltning er en fordel, men ikke et krav.
Utdanningsretning
- Juridiske fag
Utdanningsnivå
- Høyskole / Universitet, Hovedfag / Mastergrad
Personlige egenskaper
- Vi vil vektlegge at du har et godt juridisk skjønn og at du har evne til å formidle innholdet i rettsreglene på en tilgjengelig og brukervennlig måte.
- Er strukturert og ryddig med god gjennomføringsevne.
- Har gode samarbeidsevner, er serviceorientert, takler høyt tempo og komplekse arbeidsoppgaver.
- Har godt humør, er fleksibel og initiativrik.
Vi tilbyr
- Interessante oppgaver i et tverrfaglig miljø med mulighet for å bidra på et samfunnsområde med stor interesse fra media og allmennheten.
- Gode pensjonsordninger
- Fleksibel arbeidstid
- Konkurransedyktig lønn etter avtale
Kontaktinformasjon
Vivian Meyer, Seksjonsleder, 40813038, VivianRuth.Meyer@bergen.kommune.no
Ulf Sæterdal, Avdelingssjef, 945 00 502, Ulf.Saeterdal@bergen.kommune.no
Arbeidssted
Johannes Bruns gate 12
5008 Bergen
Søk på stillingen:Klikk her
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver:Bergen kommune
Referansenr.:4061529222
Stillingsprosent: 100%
Søknadsfrist: 05.05.2019
Om bedriften
Bergen kommune søker motiverte medarbeidere som er kompetente, åpne, pålitelige og samfunnsengasjerte. Kvalitet i tjenestene skapes gjennom godt arbeidsmiljø og mangfold blant ansatte.