Studieledere ved institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
OsloMet – storbyuniversitetet er landets tredje største universitet, med over 20 000 studenter og mer enn 2000 ansatte. OsloMet leverer kunnskap og yrkesutøvere samfunnet er avhengig av, og er tett på arbeidslivets behov. OsloMet er et urbant og mangfoldig universitet med internasjonalt preg og et attraktivt studie- og arbeidssted med studiesteder midt i Oslo og på Kjeller ved Lillestrøm. Tilstedeværelsen i hovedstadsregionen gir universitetet gode muligheter til å forstå og høste fordelene av byens varierte befolkningssammensetning.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) har ca. 550 ansatte og 7000 studenter, og holder til i Oslo og Akershus. Fakultetet består av fire institutter og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Fakultetet utdanner fremtidens lærere fra barnehage til og med videregående skole, i nært samarbeid med praksisfeltet. Fakultetet tilbyr ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. I tillegg tilbyr fakultetet utviklingsstudier og utdanning i tegnspråk og tolking. Mangfold er en kjerneverdi for fakultetets virksomhet. Forsknings- og utviklingsarbeidet er profesjonsrettet, praksisnært og internasjonalt orientert.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) har sterke fagmiljøer innen skolefag, pedagogikk og digital kompetanse og utdanner lærere til norsk skole i nært samarbeid med praksisfeltet. Instituttet tilbyr bachelor- og masterstudier og bidrar til kompetanseheving av ansatte i skolen gjennom etter- og videreutdanning.
Ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU), Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), er det ledig to stillinger som studieleder for perioden 01.01.23-31.12.26. Til den ene stillinga ligger det et dedikert ansvar for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU), til den andre ligger det et hovedansvar for internasjonalisering ved instituttet. Der det er mulig, er det ønskelig med snarlig, eventuelt noe tidligere oppstart for å sikre overlapp mellom nåværende og nye studieledere. Ansettelse skjer på åremål for en periode på fire år, med mulighet til å kunne søke samme stilling for ytterligere to ganger fire år - totalt tolv år.
Les mer om fakultetet, instituttet og våre forskningsgrupper på OsloMet.no.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) har ca. 3500 studenter og rundt 210 ansatte, deriblant ca. 30 stipendiater. Instituttets undervisningsvirksomhet er i hovedsak knytta til femårig masterutdanning for grunnskolelærere, femårig masterutdanning i praktisk-estetiske fag for trinn 1.-13 (kroppsøving og idrettsfag), samt flere toårige masterprogrammer for lærere, blant annet master i digital læringsdesign og master i skolerettet utdanningsvitenskp med fordypning i de fleste skolefag, profesjons- og spesialpedagogikk samt utdanningsledelse. Instituttet er i tillegg en betydelig aktør innafor nasjonal satsing på etter- og videreutdanning av lærere og en viktig bidragsyter til fakultetets doktorgradsprogram «Utdanningsvitenskap for lærerutdanning». Instituttet har en stor FoU-virksomhet innafor sitt ansvarsområde og leder flere eksternfinansierte forskningsprosjekter. Det har over år blitt bygd en forskningskultur og det er etablert 11 forskningsgrupper. Dette arbeidet vil ytterligere intensiveres og videreutvikles i tida framover. Institutt GFU har nylig økt antallet universitetsskoler fra 5 til 17, noe som gir mange nye muligheter for samarbeid med skolen både innafor utdanning, FoU og praksisopplæring.
Arbeidsoppgaver og ansvar:
Studieledere rapporterer til instituttleder, inngår i ledergruppa ved instituttet og arbeider i team. Det er totalt sju studieledere ved instituttet, og ansvar og oppgaver knytta til stillingene, er beskrevet i egen stillingsbeskrivelse.
Studielederne ved instituttet har ansvar for all virksomhet innafor eget studielederområde. I tillegg til studie- og FoU-utvikling inkluderer dette økonomi- og personalansvar for ca. 30 faglig ansatte, samt oppfølging av deres forsknings- og utviklingsarbeid. Studieledere har videre ansvar for praksis, studiekvalitet, utvikling og daglig drift av hele eller deler av utdanningsprogram (programansvar).
Studielederne ved GFU har instituttovergripende ansvarsområder som f.eks. oppdrag, praksis, internasjonalisering, FoU og HMS. Til den ene av de utlyste stillingene er det tenkt et dedikert ansvar for instituttets internasjonalisering, i tillegg et ansvar for tre av semestrene i grunnskolelærerutdanninga 5.-10. trinn. Til den andre stillinga er det tenkt et dedikert ansvar for institittets FoU, i tillegg ansvar for lærerutdanning i praktisk estetiske fag for trinn 1-13; kroppsøving og idrettsfag. Det vurderes også om en av studielederne som ansettes skal gis et delansvar for instituttets oppdragsportefølje. Akkurat hvilke ansvarsoppgaver som vil ligge til den enkelte stilling, avhenger av kompetansen til de som ansettes, og den samla kompetansen i øvrig ledergruppe. Det vil bli lagt vekt på å rekruttere komplementær kompetanse til det øvrige lederteamet.
I løpet av åremålsperioden kan det bli endringer i arbeidsoppgaver i tråd med eventuelle endringer i instituttets studieportefølje og ansvarsfordeling i ledergruppa, samt som følge av endringer i organisasjonen.
Kvalifikasjonskrav:
- minimum mastergrad/hovedfag innafor relevant fagområde for instituttets utdanning og forskning.
- studieleder som skal ha et dedikert ansvar for FoU, må i tillegg ha første- eller toppkompetanse.
- studieleder som skal ha ansvar for internasjonalisering må ha innsikt i og kunnskap om internasjonalisering i utdanningssektoren
- innsikt i og kunnskap om oppgaver lagt til studielederområdet
- god muntlig og skriftlig framstillingsevne på norsk og engelsk
I tillegg vil følgende bli vektlagt i vurdering av søkerne:
- god kunnskap om grunnskole- og lærerutdanning
- erfaring fra undervisning og FoU-virksomhet i høyere utdanning
- god IKT-kompetanse både i tekstbehandling, regneark og bruk og utvikling av nettsider
- relevant ledererfaring fortrinnsvis fra UH-sektoren, gjerne lærerutdanning, eventuelt fra skolesektoren
Ønskede egenskaper:
- motiverende og inkluderende lederstil
- evnetilåsikreetgodtbeslutningsgrunnlag ogfatteenbeslutning
- evne til å håndtere flere parallelle arbeidsprosesser
- evne til å holde i en sak gjennom hele prosessen fra start til sluttføring
- evne til å være framtidsretta og løsningsorientert
- evne til å samarbeide, motivere og bygge relasjoner
Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i vår region. Vi arbeider aktivt med å utvikle OsloMet videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen dersom det er behov for det. Alle kvalifiserte søkere ønskes velkommen – også de som i perioder i livet ikke har vært i arbeid, utdanning eller opplæring.
Vi tilbyr:
- en arbeidsplass i utvikling
- interessante og utfordrende lederoppgaver i et aktivt, mangfoldig, kreativt og inspirerende fagmiljø
- samarbeid og fellesskap med de andre lederne i instituttets ledergruppe
- låne- og pensjonsbetingelser i Statens pensjonskasse
- gode velferdsordninger og et omfattende tilbud av aktiviteter innen kultur og sport
Stillingen lønnes iht. til Hovedtariffavtalene i staten og OsloMets lønnspolitikk i stillingskode 1473 studieleder, lønnstrinn 73 -78, dvs. kroner 701 300– 790 100 per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Andre opplysninger:
Ta gjerne kontakt med følgende for nærmere informasjon om stillingene:
- Instituttleder Vibeke Bjarnø, vibekeb@oslomet.no. Telefon arbeid 67237373.
For å søke på stilling må du søke elektronisk ved å benytte knappen nederst på siden
«logg inn og søk stillingen». Registrer din søknad, CV og last opp attester og vitnemål.
OsloMet er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen med rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R) og medlem i nettverket EURAXESS som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere.
OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).
Besøk OsloMet på LinkedIn